Etykietowanie opon ma stały schemat od 2012 roku, kiedy to postanowiono na popularnej wlepce określić charakterystykę ogumienia. System ma być jednak uszczelniony i w tej dziedzinie czekają nas zmiany.

Rozporządzenie Komisji Europejskiej odnośnie nowego etykietowania opon ma wejść 1 czerwca 2020 roku. Schemat z 2012 roku miał za zadanie ułatwić wybór kierowcom, jednak pokazane podstawowe wartości w żaden sposób nie przydają się jeżeli chodzi o ogumienie zimowe. Dziś po charakterystycznej naklejce możemy dowiedzieć się np. o oporze toczenia czy generowanym hałasie.

Problem natomiast pojawia się przy chęci zakupu nowego kompletu opon zimowych. Nasza naklejka nie uwzględnia, jak zimowa mieszanka radzi sobie na śniegu, przez co często musimy posiłkować się branżowymi testami.

Osoby decyzyjne w Komisji pragną, by do etykiet opon zimowych doszły nowe symbole, które scharakteryzują daną mieszankę do jazdy po śniegu oraz lodzie. Przeprowadzone testy na ogumieniu pozwolą na umieszczenie stosownej adnotacji. Opona, która przejdzie test na średnio ubitym śniegu otrzyma symbol „alpejski” tj. trzech szczytów oraz płatka śniegu. Pozytywna weryfikacja próby na mocno ubitym śniegu, będzie skutkowała otrzymaniem symbolu „sopli”, co będzie odzwierciedleniem jazdy na lodzie.

Źródło: autokult

Komentarze