Za nowym nazewnictwem idzie coś więcej, niż tylko zmiana samego oznaczenia modeli. Na pokładzie każdego z trzech aut znajdziemy wiele ciekawych rozwiązań w dziedzinie napędu, zawieszenia, jak i samej stylistyki.
Mercedes CLS 53, E-class 53 Coupe, E-class 53 Cabrio – silnik i osprzęt
We wspomnianych samochodach niemieckiego producenta znajdziemy sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 3 litrów. Tutaj standardowe rozwiązania się kończą, gdyż konstrukcja ta jest wzbogacona o kilka nowinek technicznych. Jedną z nich jest prądnico-rozrusznik EQ Boost.
Prądnico-rozrusznik EQ Boost – jak to działa?
Układ EQ Boost zasila 48 Wolt-ową instalację elektryczną auta. Ta z kolei jest połączona ze standardową 12-sto Wolt-ową instalacją za pośrednictwem odpowiedniej przetwornicy. To rozwiązanie zapewnia jednak o wiele więcej, niż tylko dostarczenie energii elektrycznej. Pozwala na obsługę systemu start/stop, rekuperację energii, zastrzyk mocy i momentu obrotowego podczas wyprzedzania czy jazdę w trybie żeglowania. Owocuje to zmniejszeniem zużycia paliwa, które w klasycznym aucie z trzylitrowym benzyniakiem nie byłoby małe. Zastrzyk mocy momentu, o którym wspomniałem daje przyrost o 16 kW i 250 Nm.
Mercedes-AMG 53 – jednostka napędowa
Zastosowanie dobrze wyważonego, trzylitrowego benzyniaka, ze wspomnianym systemem EQ Boost, pozwoliło na zastosowanie elektrycznego kompresora i tradycyjnej turbosprężarki. Wszystkie te trzy elementy są ze sobą zsynchronizowane w taki sposób, że na niskich obrotach moc z systemu EQ Boost przekazywana jest na elektryczny kompresor, który zapewnia przypływ większej ilości powietrza do silnika zanim standardowa sprężarka nabierze odpowiedniej prędkości obrotowej, aby zasilić jednostkę. Dzięki temu, efekt turbodziury został zlikwidowany, a silnik rozwija moc 435 KM i moment obrotowy wynoszący 520 Nm.
Należy wspomnieć, że prądnico-rozrusznik umieszczony jest między silnikiem, a skrzynią biegów, zatem z przodu silnika nie było konieczności na pozostawienie miejsca dla układu pasków i rolek, które napędzałyby standardowy alternator czy kompresor. Jednostka napędowa dzięki temu jest mniejsza, co wpływa korzystnie na wyważenie auta i tym samym na prowadzenie.
Mercedes wspomina, że tak rozwiązany układ napędowy i zastosowanie instalacji 48 V jest przedsionkiem dla pełnej hybrydyzacji modeli w ich gamie.
Mercedes CLS 53, E-class 53 Coupe, E-class 53 Cabrio
– design wnętrza i wygląd zewnętrzny
Z zewnątrz mamy kilka wyróżników dla nowej serii 53. Jednym z nich jest atrapa chłodnicy przedzielona w poziomie chromowanym „ostrzem”. Przedni zderzak został wyprofilowany na kształt litery „A”. Podkreśleniem charakteru auta ma być dolna listwa pokryta chromem. Całości dopełniają okrągłe końcówki układu wydechowego, umiejscowione po dwóch stronach dyfuzora. CLS 53 standardowo można kupić na 19-calowych kołach, natomiast te o rozmiar większe są opcją.
We wnętrzu spotka nas charakterystyczna dla Mercedesa tafla szkła zamiast standardowych zegarów. Dwa ekrany, każdy o średnicy 12,3’’, pozwalają na wyświetlanie interesujących nas danych na temat samochodu. Kierowca ma do wyboru trzy typy interfejsu: klasyczny, sportowy i progresywny.
Sterowanie funkcjami pojazdu może odbywać się z przycisków znajdujących się na kierownicy lub głosowo. Jedno i drugie rozwiązanie ma korzystny wpływ na bezpieczeństwo, gdyż nie musimy odrywać rąk od kierownicy, ani wzroku od drogi, aby zarządzać ustawieniami samochodu.
Mercedes CLS 53, E-class 53 Coupe, E-class 53 Cabrio
– coś dla chcących się wyróżniać
Marka z Affalterbach przewidziała specjalną serię dla CLS 53, która będzie nazywała się Edition 1. Wyróżniać się będzie motywem wykończenia wnętrza w miedzianym kolorze. Odcień ten odnajdziemy na licznych detalach kabiny. Przykładowo nić przeszywająca fotele z czarnej skóry będzie w kolorze Copper Art.
Mercedes CLS 53, E-class 53 Coupe, E-class 53 Cabrio
– skrzynia biegów
Jak przystało na markę premium, z nowoczesnym silnikiem sprzęgnięta będzie równie interesująca skrzynia biegów. Mowa o przekładni AMG Speedshift TCT 9G. Jest to dziewięciostopniowy, dwusprzęgłowy automat. Dla kierowców pragnących sportowych doznań zapewnia ona możliwość sterowania w trybie w pełni manualnym przy pomocy łopatek za kierownicą.
Mercedes CLS 53, E-class 53 Coupe, E-class 53 Cabrio
– napęd na cztery koła
AMG Performance 4Matic+ – tak właśnie nazywa się inteligentny system Mercedesa, który odpowiada za przekazanie napędu na wszystkie cztery koła. W głównej mierzy napędzane są koła tylne, jednak sterownik o skomplikowanym algorytmie działania decyduje o tym czy moment obrotowy powinien trafić również na koła przednie.
Mercedes CLS 53, E-class 53 Coupe, E-class 53 Cabrio
– zawieszenie
Niemcy wyposażyli swoje samochody w niezależne zawieszenie pneumatyczne. Zapewnia ono zachowanie wysokości pojazdu bez względu na jego obciążenie. Ciekawe jest rozwiązanie, które zapewnia obniżenie auta po osiągnięciu prędkości autostradowych, aby zwiększyć stabilność prowadzenia. Kierowca ma do wyboru trzy tryby pracy: Comfort, Sport i Sport+.
Źródło: Mercedes
Komentarze