Jesienią 2003 roku Volkswagen pierwszy raz zaprezentował swoją automatyczną skrzynię biegów DSG. Czy to był sukces?

Skrzynia biegów DSG działa w bardziej sportowy sposób, nie zmienia biegów ospale, pozwala zmniejszyć zużycie paliwa w znaczący sposób względem klasycznych automatów, dodatkowo wprowadziła ona niemały zamęt w układach przeniesienia napędu. Po dziś dzień na zakup samochodów z przekładnią DSG zdecydowało się ponad 26 milionów kierowców.

Zasada działania skrzyni DSG:

Skrzynia DSG ma dwa sprzęgła – jedno dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych. Jej praca polega na wykorzystaniu dwóch przekładni. Pozwala to na minimalizację czasu zmiany przełożenia. Może pracować w trybie automatycznym (komfort i sport) oraz w trybie sekwencyjnym. Maksymalne osiągi i właściwości silnika pozwala wykorzystać tryb sportowy, mimo że zmiana biegu następuje automatycznie.

Dla przykładu w bieżącym roku dwusprzęgłowe skrzynie biegów montuje się w ponad 40 procentach Golfów sprzedawanych w Niemczech. Wszystkie dwusprzęgłowe skrzynie biegów wyróżniają się bardzo szybkim działaniem, proces zmiany przełożenia dokonuje się w czasie nieprzekraczającym sekundy. Podczas spokojnej jazdy DSG bardzo szybko zmienia przełożenie na wyższe, przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa.

Volkswagen w swojej ofercie posiada rożne rodzaje 6- i 7-biegowych przekładni DSG.

Są one przystosowane do przenoszenia momentu napędowego o wartości do 250 Nm (typ DQ200-7), 400 Nm (DQ260-6 i DQ400-6), 420 Nm (DQ381-7) oraz 550 Nm (DQ500-7). Oprócz nich w ofercie znajduje się też 6-biegowa przekładnia DSG (DQ400E-6, do 400 Nm) stosowana jako moduł z silnikiem elektrycznym, wykorzystywany w modelach hybrydowych typu plug-in, jak Golf GTE i Passat GTE.

Budowa skrzyni DSG (opis w języku angielskim):

Źródło: motogazeta

Komentarze