Klasa E przeszła aktualizację. Warianty limuzyna i kombi po liftingu zobaczymy u europejskich dealerów latem tego roku. Następnie dołączą do nich odmiany Coupé i Cabriolet. Co się zmieniło?
Klasa E jest najbardziej rozpoznawalną serią modelową w historii Mercedes-Benz. W oczach wielu znawców motoryzacji to właśnie klasa E uchodzi za najważniejszy model niemieckiej marki. Obecna generacja debiutowała w 2016 r. i po czterech latach przechodzi modernizację.
Wizytówką modelu od zawsze było bogactwo innowacji i świeży design. Ta atrakcyjna, a zarazem inteligentna kombinacja okazała się niezwykle udana: jak do tej pory Klasę E Limuzyna lub Kombi na całym świecie zakupiło ponad 1,2 miliona nabywców. Lifting przynosi szczyptę zmian zarówno w stylistyce jak i technologicznych rozwiązań.
Mercedes Klasy E – design
Udoskonalenie stylistycznie Klasy E nie było łatwym zadaniem. Auto prezentowało się świetnie, jednak projektanci przemycili szczyptę świeżości. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w ofercie modelu. Rolę podstawowego wariantu przejmuje teraz sportowo stylizowana linia Avantgarde. W efekcie bazowa odmiana Klasy E po raz pierwszy ma z przodu gwiazdę na osłonie chłodnicy. Odświeżenie stylizacji nadwozia koncentruje się przede wszystkim na nowym przednim pasie z dodatkowymi chromowanymi elementami. Grill Avantgarde został przeprojektowany i ma teraz dwie chromowane żaluzje oraz czarne pionowe poprzeczki. Sportowej elegancji dodają chromowane i czarne, błyszczące elementy ozdobne w zderzaku. Pozycjonowana wyżej linia Exclusive charakteryzuje natomiast specjalna osłona chłodnicy, gwiazda na pokrywie silnika oraz duże chromowane elementy w przednim zderzaku.
Projektanci zaktualizowali również tylny pas. Limuzyny otrzymały nowy zderzak, dzielone tylne lampy i nową pokrywa bagażnika. Kombi otrzymało zmienione wkłady tylnych lamp. Odmiana All-Terrain wizualnie bardziej upodobniła się teraz do modeli z rodziny SUV-ów.
Po modernizacji Klasa E wzbogaciła się o trzy nowe lakiery, nowe wzory felg, nowe odcienie i materiały wykończeniowe wnętrza, a wśród nich nowe kombinacje kolorów oraz elementy ozdobne z porowatego, srebrzonego drewna jesionowego, drewna orzechowego, szczotkowanego aluminium lub aluminium z karbonowym ziarnem.
Mercedes Klasy E – systemy wsparcia
Nowa Klasa E otrzymała najnowszą generację systemów wspomagających Mercedes-Benz. Auto wyposażono w funkcję rozpoznawanie zdjęcia dłoni z kierownicy w oparciu o czujniki pojemnościowe. Wystarczy, by kierowca trzymał ręce na kierownicy, aby systemy wspomagające „wiedziały”, że to on nadal sprawuje kontrolę nad Klasą E. Wcześniej potrzebne były do tego niewielkie ruchy wieńcem, co mogło być irytujące szczególnie na prostej drodze.
Klasa E jest standardowo wyposażona w Aktywnego asystenta hamowania (Active Brake Assist), który w wielu sytuacjach – za pomocą autonomicznego hamowania – potrafi zapobiec kolizji lub złagodzić jej skutki. Niektóre funkcje z rodziny Intelligent Drive można opcjonalnie dodać do pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy. Ich lista obejmuje m.in. aktywnego asystenta ograniczeń prędkości (Active Speed Limit Assist) oraz aktywnego asystenta odległości DISTRONIC (Active Distance Assist DISTRONIC).
Podczas jazdy w korku na autostradzie Aktywny asystent Stop-and-Go (Active Stop-and-Go Assist) potrafi w dużej mierze przejąć zadania związane z utrzymaniem pasa ruchu oraz bezpiecznej odległości (do 60 km/h). Aktywny asystent kierowania (Active Steering Assist) może wspierać kierowcę za pomocą funkcji korytarza awaryjnego, która sprawia, że Klasa E zjeżdża do krawędzi pasa. Na trasach szybkiego ruchu, przy prędkościach poniżej 60 km/h, system stosuje się do wykrytych oznaczeń pasów i korzysta z „inteligencji roju”, ustalając pozycję samochodu na bazie lokalizacji innych pojazdów. Jeśli te nie zostaną wykryte, Klasa E śledzi jedynie ruch pojazdu z przodu.
Aktywny asystent martwego pola (Active Blind Spot Assist) posiada teraz również funkcję ostrzegania przy wysiadaniu z auta. Aktywny asystent parkowania (Active Parking Assist) z PARKTRONIC oraz kamerą 360 ° pozwala na łatwe wyszukanie oraz automatyczne zajmowanie i opuszczanie miejsc parkingowych.
Mercedes Klasy E – wnętrze
W ramach aktualizacji modelu Klasa E została wyposażona w zupełnie nową kierownicę. Do wyboru mamy trzy warianty: obszyta skórą, połączenie drewno-skóra oraz w wersji sportowej. Powierzchnie kontrolne mają czarne, lśniące wykończenie w srebrnym obramowaniu. Zestaw wskaźników i wyświetlacz systemu operacyjnego obsługuje się poprzez przesuwanie po panelach dotykowych Touch Control. Zasada działania paneli Touch Control zmienia się z optycznej na pojemnościową. Dzięki temu powierzchnie dotykowe są mniej podatne na tzw. „łapanie” odcisków palców.
Klasa E FL otrzymuje najnowszą generację systemu multimedialnego MBUX. Standardowa specyfikacja obejmuje dwa ekrany o przekątnej 10,25 cala każdy, umieszczone obok siebie w celu uzyskania efektu panoramicznego. Opcjonalnie dostępne są dwa wyświetlacze o przekątnej 12,3 cala każdy. Użytkownik ma teraz do wyboru cztery różne style wyświetlania informacji: elegancki, nowoczesny Sport z czarno-żółtymi kontrastami, cyfrowy Progressive oraz zredukowany do minimum Discreet.
Nową funkcją w Klasie E jest kinetyka foteli ENERGIZING, która wspomaga korzystne zmiany pozycji siedzącej podczas podróży za pomocą drobnych ruchów poduszki siedziska i oparcia. Kontrola komfortu ENERGIZING obejmuje różne systemy auta z zakresu komfortu i wykorzystuje oprawę muzyczną i oświetleniową oraz szereg trybów masażu celem realizacji szerokiej gamy programów dobrego samopoczucia.
Mercedes Klasa E – MerURBAN GUARD
Pod nazwą URBAN GUARD Mercedes-Benz wprowadza nową kompleksową kategorię produktów i opcji dla wszystkich swoich modeli. Producent łączy tu istniejące i przyszłe produkty mające na celu ochronę pojazdu przed aktami wandalizmu i przestępstwami.
Na połowę tego roku zaplanowano wprowadzenie dwóch pakietów opcji: URBAN GUARD Vehicle Protection i URBAN GUARD Vehicle Protection Plus. Oba pakiety umożliwiają wszechstronne monitorowanie zaparkowanego pojazdu. URBAN GUARD składa się z alarmu, zabezpieczenia przed odholowaniem i dźwiękowego ostrzeżenia w przypadku wykrycia zmiany pozycji auta, a także z syreny alarmowej, monitorowania wnętrza oraz instalacji systemu wykrywania kradzieży i kolizji parkingowych. W przypadku tego ostatniego czujniki rejestrują, kiedy zaparkowany i zamknięty pojazd zostaje uderzony lub jest holowany albo gdy ktoś próbuje się do niego włamać. Co ważne, jeśli usługa jest aktywna, kierowca niezwłocznie otrzymuje odpowiednią informację za pośrednictwem aplikacji Mercedes me – np. jaka była siła kolizji na parkingu i który obszar nadwozia został uszkodzony. Po zaistniałej sytuacji również po uruchomieniu pojazdu taka informacja pojawia sięna ekranie systemu operacyjnego.
URBAN GUARD Vehicle Protection Plus może ponadto wskazać lokalizację skradzionego auta, nawet jeśli złodziej wyłączył np. funkcję śledzenia pojazdu. Odbywa się to we współpracy z policją.
Mercedes Klasa E – silniki i napęd
Do gamy napędów Mercedesa Klasy E dołączają hybrydy plug-in. Gama obejmuje aż siedem wariantów – w tym benzynowe i wysokoprężne, z napęd na tylne i wszystkie koła. Gama silników benzynowych obejmuje jednostki o mocy od 156 do 367 KM, a paleta motorów wysokoprężnych od 160 do 330 KM.
Gamę silników uzupełnia 4-cylindrowy silnik benzynowy (M 254) ze zintegrowanym rozrusznikiem-alternatorem drugiej generacji (ISG), generującym do 15 kW (20 KM) dodatkowej mocy i 180 Nm dodatkowego momentu obrotowego. Samochody z tą jednostką będą miały 48-woltową pokładową instalację elektryczną. Zużycie paliwa ograniczają funkcja odzyskiwania energii oraz możliwość „żeglowania” przy wyłączonym silniku.
Również 6-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy (M 256), po raz pierwszy dostępny w Klasie E, został wyposażony w ISG. Gamę jednostek uzupełnia 6-cylindrowy motor wysokoprężny (OM 656), który – podobnie jak jego 4-cylindrowa odmiana OM 654 – korzysta z rozbudowanego układu kontroli emisji spalin.
Warianty limuzyna i kombi po liftingu zobaczymy u europejskich dealerów latem tego roku. Następnie dołączą do nich odmiany Coupé i Cabriolet.
Źródło: materiały prasowe Mercedes-Benz
Komentarze