Japoński producent zaprezentował elektryczny model koncepcyjny, który w sprawdzi się sytuacjach kryzysowych. Re-Leaf to mobilny akumulator o dużej pojemności który może być wykorzystywany do przywracania dostaw energii.

Pod koniec września Nissan przedstawił w pełni elektryczny koncepcyjny pojazd zaprojektowany z myślą o służbach reagowania kryzysowego. Prototyp o nazwie RE-LEAF powstał na bazie osobowego Nissana LEAF, czyli pierwszego na świecie produkowanego seryjnie samochodu elektrycznego. Główną ideą konstruktorów, było dostarczenie mobilnego zasilania podczas wszelkiego typu klęsk żywiołowych lub ekstremalnych warunków pogodowych.

Statystyki jednoznacznie wskazują, że główną przyczyną przerw w dostawach prądu są Klęski żywiołowe. Według raportu Banku Światowego, w latach 2000-2017 klęski żywiołowe i zmiany klimatyczne były przyczyną 37% przerw w dostawach prądu na terenie Europy. oraz 44% w Stanach Zjednoczonych.

Przywrócenie dostaw prądu przerwanych na skutek klęski żywiołowej zajmuje średnio od 24 do 48 godzin, w zależności od skali szkód. W tym czasie elektryczne samochody mogą być wykorzystywane jako mobilne źródła zasilania.

RE-LEAF

Re-Leaf powstał na bazie seryjnego Leafa,  to zupełnie inne auto. W pierwszej kolejności konstruktorzy zadbali o mobilność. Trudne warunki wymagają większych zdolności terenowych. Aby ułatwić jazdę po drogach, na których nawierzchni może zalegać gruz lub inne przeszkody, prześwit modelu RE-LEAF został zwiększony o 70 mm, do 225 mm, a jego podwozie chroni specjalnie zaprojektowana osłona. Terenowy charakter podkreślają szerszy rozstaw osi (+90 mm z przodu / +13 mm z tyłu), personalizowane nadkola, chlapacze oraz sportowe, 17-calowe obręcze kół z oponami do jazdy na każdej nawierzchni.

Oprócz zmian konstrukcyjnych, które umożliwiają jazdę po drogach pokrytych na przykład fragmentami gruzu, RE-LEAF jest wyposażony w odporne na działanie czynników atmosferycznych gniazda umieszczone w karoserii pojazdu, do których można podłączyć urządzenia zasilane napięciem 110-230 V. Źródłem zasilania jest akumulator litowo-jonowy o dużej pojemności.

RE-LEAF korzysta z analogicznego układu dwukierunkowego ładowania, jak seryjny Nissan LEAF, w którym system ten jest standardowym elementem wyposażenia od chwili jego premiery rynkowej w 2010 roku. W praktyce oznacza to, że LEAF może nie tylko pobierać energię, aby doładować akumulator o dużej mocy, ale także przesyłać energię do sieci za pomocą interfejsu V2G lub bezpośrednio zasilać urządzenia elektroniczne dzięki technologii V2X (interfejs pojazd – dowolne urządzenie).

Nissan LEAF e+ jest wyposażony w akumulator, którego pojemność przy pełnym doładowaniu wynosi 62 kWh. Może on zostać wykorzystany jako mobilna elektrownia, aby zapewnić zasilanie średniej wielkości gospodarstwa domowego w Europie przez sześć dni.

Wykorzystywany podczas akcji usuwania skutków klęsk żywiołowych RE-LEAF może zasilać jednocześnie wiele urządzeń. Poniżej przedstawiono pobór prądu przez przykładowe urządzenia o napięciu 230 V:

  • Elektryczny młot pneumatyczny – 24 godziny – 36 kWh
  • Wentylator nadciśnieniowy – 24 godziny – 21,6 kWh
  • Kocioł gastronomiczny o pojemności 10 litrów – 24 godziny – 9,6 kWh
  • Respirator do intensywnej terapii – 24 godziny – 3 kWh
  • Reflektory LED o mocy 100 W – 24 godziny – 2,4 kWh

Po przywróceniu zasilania na danym obszarze akumulatory samochodów elektrycznych mogą zostać doładowane, a pojazdy mogą służyć jako zeroemisyjny środek transportu o zasięgu do 385 km (WLTP) na jednym ładowaniu w przypadku modelu LEAF e+.

Komentarze