Sorento to najważniejsze auto w gamie SUV-ów oferowanych przez markę Kia w Europie. Kolejna generacja przynosi zupełnie odmieniony design ze stylowymi detalami oraz zaawansowaną technologicznie kabinę, wykonaną z materiałów wysokiej jakości.

Nowe Sorento stoi na szczycie gamy SUV-ów oferowanych na Starym Kontynencie przez koreańską markę. W różnych segmentach i w różnych regionach świata Kia oferuje w sumie aż 5 samochodów typu SUV – Seltos, Stonic, Telluride, Sportage oraz Sorento. Czwarta generacja oferuje jeszcze większą przestronność wnętrza, lepsze osiągi i zupełnie nowy design nawiązujący do modeli zza ocenu.

Nowy język stylistyczny

Głównym założeniem stylistów było, aby nowe Sorento prezentowało się jeszcze bardziej elegancko i było bardziej wyrafinowane niż dotychczasowy model. Nadwozie Sorento charakteryzuje się teraz jednocześnie ostrzejszymi liniami i gładkimi powierzchniami. Dzięki temu sprawia wrażenie bardziej wyrzeźbionego niż nadwozie poprzednika, które ma wyoblone kształty.

Nową “twarz” Sorento, stanowi osłona chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa – szersza, bardziej rozbudowana i tworząca całość razem z reflektorami. Wyposażono je w diodowe światła do jazdy dziennej w kształcie, który przywodzi na myśl skojarzenie z linią wokół oczu tygrysa, co dodatkowo wzmacnia stylizację Sorento.

Proporcje Sorento sprawiają, że patrząc na niego z profilu wydaje się dłuższe niż jest w rzeczywistości. Nowy model jest o tylko 10 mm dłuższy i szerszy niż jego poprzednik i mierzy 4.810 mm długości oraz 1.900 mm szerokości. Rozstaw osi zwiększył się o 35 i mierzy teraz 2.815 mm. Optycznie auto wydłuża też długa pokrywa silnika, którą uzyskano między innymi przez przesunięcie przedniego słupka o 30 mm dalej od przedniej osi. Krawędź pokrywy silnika płynnie przechodzi na błotniki i dalej w krawędź, która ciągnie się wzdłuż nadwozia aż do tylnych świateł.

Niewątpliwie Sorento czwartej generacji, inspirowane jest wyglądem modelu Telluride,. Tylne pionowe lampy zachodzą na boki nadwozia. Po bokach tylnego zderzaka znajdują się atrapy końcówek układu wydechowego i, podobnie jak z przodu, atrapa płyty ochronnej, która współgra z estetyką typową dla SUV-ów. Nazwa modelu jest umieszczona centralnie na pokrywie bagażnika. Zintegrowany z nią spojler ukrywa tylną wycieraczkę, co nie tylko poprawia widoczność do tyłu, ale również nie zakłóca minimalistycznego wyglądu tylnej części nadwozia.

Wnętrze

Wnętrze Sorento przeszło skokowy postęp zarówno pod względem jakości wykonania, jak i wzornictwa. O ile wnętrze Sorento pierwszej generacji cechowało się przede wszystkim offroadową funkcjonalnością, o tyle kabina nowego modelu zapewnia również komfort, najwyższej klasy wzornictwo i dostęp do najnowszych technologii.

Świetnie wyglądające i wykończone wnętrze cechuje wyrafinowany design, który opiera się na umieszczonych blisko siebie ekranach na desce rozdzielczej. 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników optycznie łączy się z 10,25-calowym dotykowym ekranem systemu multimedialnego, który znajduje się pośrodku deski rozdzielczej. Obydwa ekrany wyświetlają informacje wyraźnie i na linii wzroku kierowcy. Kabina nowego Sorento wyposażona jest również w oświetlenie Mood Lighting, które emituje delikatne światło spod deski rozdzielczej oraz na panelach drzwi, co nie tylko potęguje poczucie przestronności.

Jednostki napędowe

Sorento po raz pierwszy oferowany będzie ze zelektryfikowanymi układami napędowymi. Do wyboru będą wersje hybrydowa i hybrydowa typu plug-in.

Hybrydowy układ napędowy Sorento składa się z 1,6-litrowej jednostki napędowej T-GDi i silnika elektrycznego o mocy 44,2 kW wraz z akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 1,49 kWh. Akumulator znajduje się pod podłogą i nie ogranicza ani przestrzeni w kabinie, ani pojemności bagażnika. Maksymalna moc hybrydowego układu napędowego wynosi 230 KM, a maksymalny moment obrotowy – 350 Nm. Nowy 1,6-litrowy silnik T-GDi jest wyposażony w nowatorską technologię CVVD (Continuous Variable Valve Duration), dzięki której czas otwarcia zaworów może być zmienny i zależy od warunków jazdy. Zasługą systemu CVVD są lepsze osiągi silnika szczególnie w zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych wału korbowego oraz niższe zużycie paliwa.

W chwili rynkowego debiutu nowego Sorento nabywcy w Europie będą mieli do wyboru wersję napędzaną nowym czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,2 litra, który należy do rodziny „Smartstream”. Ta jednostka napędowa dysponuje maksymalną mocą 202 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 440 Nm

Made in Korea

Nowe Sorento, podobnie jak model poprzedniej generacji, na rynki europejskie będzie produkowane w fabryce Hwasung w Korei. Sprzedaż nowego Sorento w Europie rozpocznie się w trzecim kwartale 2020 roku. Sorento czwartej generacji standardowo będzie objęte siedmioletnią gwarancją lub do przebiegu 150.000 km.

Źródło: kiapress

Komentarze