Powiew świeżości w segmencie hot-hatchy 

Wyczekiwany od premiery na Salonie Samochodowym we Frankfurcie we wrześniu 2017 roku, debiut rynkowy nowego Renault Megane R.S. zbliża się wielkimi krokami. Marka Renault Sport ambitnie zakłada wprowadzenie nowego standardu na rynku sportowych samochodów z segmentu C. Czy nowe rozwiązania, zaprezentowane w kolejnej generacji sportowej odmiany modelu Megane, pozwolą zdobyć serca pasjonatów sportowej jazdy?

Megane RS
Renault Megane R.S. fot. Renault

Kipiąca emocjami sylwetka

Dynamiczna stylistyka nadwozia nowego Megane R.S. to nie tylko zadziorny wygląd, ale także poprawione właściwości aerodynamiczne w celu maksymalizacji osiągów. Uwagę przykuwają przede wszystkim poszerzone błotniki względem wersji GT, nowe wzory 18- i 19-calowych felg, a także odmienione proporcje z uwagi na obniżone o 5 mm zawieszenie. Warto również zwrócić uwagę na spojlery progowe podkreślone czarną listwą, trójwymiarowy grill o wzorze plastra miodu, tylny zderzak z wbudowanym dyfuzorem i centralnie umieszczoną końcówką wydechu charakterystyczną dla tego modelu.

Megane RS
Renault Megane R.S. fot. Renault

Nowe Renault MEGANE R.S. wyróżnia się również specjalnym, elektryzującym kolorem nadwozia, Orange Tonic. Jest to odpowiednik koloru Yellow Sirius, charakterystycznego dla poprzedniej generacji, który wciąż jednak pozostaje w palecie.

Renault Megane R.S. fot. Renault

Wnętrze Megane R.S.

Rasowy design kokpitu obejmuje przede wszystkim: sportowe fotele z wbudowanymi zagłówkami, czerwone akcenty i przeszycia oraz czarna podsufitka, specjalne aluminiowe pedały i aluminiowa gałka dźwigni zmiany biegów, a także dedykowane dwa rodzaje tapicerki – materiałowa w kolorze grafitowym lub Alcantara.

Megane RS
Renault Megane R.S. fot. Renault

Co więcej podobno inżynierowie przy opracowywaniu foteli przednich starali się osiągnąć jak najlepszy kompromis pomiędzy komfortem w codziennym użytkowaniu, a pozycją wymaganą podczas jazdy po torze. Miejmy nadzieję, że będę miał okazję sprawdzić to w praktyce.

Megane RS
Renault Megane R.S. fot. Renault

Megane R.S. – układ jezdny

Swoją karierę w nowej odsłonie modelu kontynuuje powszechnie doceniana przez posiadaczy Megane III R.S. manualna, 6-stopniowa skrzynia biegów. W ofercie znalazła się ponadto 6-stopniowa, automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia biegów EDC, już obecnie stosowana w gamie modeli Renault. Została ona jednak dodatkowo wzmocniona z uwagi na wysokie obroty i moment obrotowy sportowego silnika. Czas zmiany przełożenia zależy od wybranego trybu pracy systemu MULTI-SENSE. W przypadku skrzyni biegów EDC, w trybach Sport i Race, dostępne są dodatkowo następujące funkcje: Launch Control oraz Multi Change Down – w fazie hamowania w trybie ręcznym możliwe jest zredukowanie biegów jednym ruchem o kilka przełożeń przez pociągnięcie i przytrzymanie lewej łopatki. Pozwala to na uzyskanie optymalnego przełożenia skrzyni przy wchodzeniu w kolejny zakręt.

Renault Megane R.S. fot. Renault

W nowym Megane R.S. zawitała również technologia 4CONTROL. W segmencie hot-hatchy jest to unikatowe rozwiązanie. System czterech skrętnych kół, dostępny będzie w standardzie w wersjach z zawieszeniem „Sport” i „Cup”. System 4CONTROL pozwala zwiększyć zwrotność i dynamikę samochodu na ostrych zakrętach oraz polepszyć jego stabilność.

Pod maską nowej generacji Megane R.S. znajdzie się całkowicie nowy silnik 1.8 turbo z bezpośrednim wtryskiem. Silnik rozwija moc 280 KM (205 kW) przy 6000 obr./min i osiąga maksymalny moment obrotowy 390 Nm, dostępny w przedziale od 2 400 do 4 800 obr./min. Zmodyfikowana została również turbosprężarka typu „Twin Scroll”, stosowana już poprzednio w Megane III R.S. Zmiany pozwoliły na zwiększenie momentu obrotowego dostępnego przy niższych obrotach silnika.

Renault Megane R.S. fot. Renault

Nowe Renault Megane R.S. jest oferowane z dwoma wersjami zawieszenia: „Sport” i „Cup”. Oferta ta umożliwia klientom wybór pomiędzy dwoma profilami zachowania auta na drodze, różniącymi się parametrami pracy zawieszenia (sprężyn, amortyzatorów, odbojników i stabilizatorów poprzecznych).

Zawieszenie „Sport” zapewnia większą skuteczność na drodze. Jest znacznie bardziej uniwersalne i przystosowane do wszelkich, nawet najbardziej zniszczonych nawierzchni. Wykorzystano w nim nowy typ amortyzatorów oraz elektroniczny system rozdziału momentu obrotowego. Technologia ta działa niezależnie na hamulce kół pędnych i pozwala ograniczyć podsterowność auta oraz zoptymalizować skuteczność napędu przy wychodzeniu z zakrętów.

Renault Megane R.S. fot. Renault

Natomiast zawieszenie „Cup” jest przystosowane do intensywnej sportowej jazdy, w szczególności na torach wyścigowych. Charakteryzuje się twardszymi o 10% amortyzatorami i nowym, samoblokującym mechanizmem różnicowym typu Torsen®. Dzięki zmienionym w stosunku do poprzedniej generacji nastawom, nowy mechanizm różnicowy poprawia zachowanie samochodu na drodze przy hamowaniu oraz przyspieszaniu.

Udoskonalony został również układ hamulcowy – średnica przednich tarcz hamulcowych została zwiększona do 355 mm (+15 mm w porównaniu do poprzedniej generacji). W przypadku zawieszenia „Cup” dostępne są w opcji dwumateriałowe tarcze hamulcowe, aluminiowo-żeliwne, umożliwiające obniżenie masy o 1,8 kg na każde koło przy równoczesnym zwiększeniu skuteczności chłodzenia podczas intensywnego hamowania.

Technologia w służbie osiągów

Renault Sport chcąc dowieść swojej przewagi w segmencie wyposaża wszystkie cztery amortyzatory w hydrauliczne odbojniki. Wywodząca się ze świata rajdów technologia polega na zastosowaniu „amortyzatora w amortyzatorze”. Przed końcem skoku amortyzatora dodatkowy tłok amortyzuje ruch koła zanim dojdzie do zetknięcia z odbojnikiem. Dzięki rozproszeniu energii bez jej ponownego skierowania na koło – jak to się dzieje w przypadku klasycznych odbojników – hydrauliczne odbojniki dobicia pozwalają zapobiegać efektowi podskakiwania kół, zapewniając optymalny kontakt opon z nawierzchnią. Oprócz zwiększenia komfortu jazdy przy pokonywaniu codziennych przeszkód drogowych (spowalniacze, dziury w nawierzchni), hydrauliczne odbojniki filtrują nierówności nawierzchni przy dużych prędkościach.

Renault Megane R.S. fot. Renault

System MULTI-SENSE pozwala spersonalizować doznania z jazdy samochodem w zależności od warunków, kontrolując czas reakcji silnika poprzez zmiany parametrów pracy pedału gazu, skrzyni biegów oraz oporu działania układu kierowniczego. Dostępnych jest pięć trybów jazdy: comfort, normal, sport, race oraz perso, czyli zindywidualizowany.

Renault Megane R.S. fot. Renault

System R.S. Monitor dostępny w standardowym wyposażeniu zbiera informacje z około czterdziestu czujników rozmieszczonych w samochodzie. Dzięki temu na ekranie dotykowym można w czasie rzeczywistym wyświetlać wiele parametrów pojazdu: przyspieszenie, hamowanie, kąt skrętu kierownicy, działanie systemu 4CONTROL, poziomy temperatury i ciśnienia, itp.

Natomiast system R.S. Monitor Expert umożliwia filmowanie poszczególnych odcinków trasy, a następnie naniesienie na nie danych telemetrycznych i uzyskanie w ten sposób filmów w rozszerzonej rzeczywistości. Filmy wzbogacają doznania z jazdy nowym MEGANE R.S. i mogą być natychmiast udostępniane w sieciach społecznościowych za pośrednictwem aplikacji dostępnych dla smartfonów z systemami iOS i Android.

Wersja „Trophy” pod koniec bieżącego roku

Jeszcze pod koniec tego roku opracowana zostanie wersja „Trophy” z silnikiem o mocy zwiększonej do 300 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Będzie ona oferowana w standardzie z zawieszeniem Cup, 19-calowymi obręczami kół oraz dwumateriałowymi tarczami hamulcowymi.

Renault Megane R.S. fot. Renault

Komentarze