Rejestracje nowych samochodów- podsumowanie 2021 roku.

Pierwszy stycznia, to dobry czas na pierwsze podsumowania mijającego roku. Na podstawie danych rejestracyjnych za okres od 1 stycznia do 20 grudnia 2021 roku, możemy przedstawić wstępne, roczne wyniki sprzedaży nowych samochodów na polskim rynku.

Samochody osobowe

Wybuch pandemii w 2020 roku wywrócił rynek motoryzacyjny do góry nogami. Początkowy zastój, przerodził się w mocne ożywienie w drugiej połowie roku. Bum zakupowy przeniósł się również na kolejny rok i zdecydowane odbicie w pierwszej połowie 2021 roku, dawało nadzieję na wynik roczny na poziomie 2017 roku, czyli blisko 490 tys. sztuk. Problemy z dostępnością aut sprawiły jednak, że w drugiej połowie roku rejestrowano zaledwie 31-33 tys. samochodów miesięcznie. Ostatecznie rynek nie przekroczy nawet 450 tys. sztuk i zamknie się liczbą ok. 445 tys. samochodów osobowych. Taki wynik oznacza jednak 4-procentowy wzrost w porównaniu z pandemicznym rokiem 2020.

Dane jednoznacznie wskazują, że nie wszystkie firmy miały problemy. Z całą pewnością „obronną ręką” z sytuacji wyszły marki azjatyckie. Liderem sprzedaży w 2021 roku zostanie Toyota, która o prawie 30 tys. sztuk wyprzedzi drugą w rankingu Skodę. To prawdziwy nokaut. W drugiej połowie roku, również za sprawą jako takiej dostępności aut, bardzo dobrze dawały sobie radę marki koreańskie- Kia i Hyundai, które regularnie plasowały się w czołowej trójce miesięcznych rankingów.

  1. Toyota – 72 563 szt.
  2. Skoda – 44 109 szt.
  3. Volkswagen – 33 412 szt.
  4. Kia – 31 798 szt.
  5. Hyundai – 26 316 szt.

Segment premium

W tym roku liderem aut segmentu premium zostało BMW. Tego rozstrzygnięcia nie zmieni nawet fakt doliczania do statystyk Mercedesa aut osobowych bazujących na modelach użytkowych, takich jak Citan czy Vito. Przewaga bawarskiej marki na poziomie 4 tys. sztuk jest po prostu zbyt duża. Trzecie miejsce w tym zestawieniu zajmuje Audi. Problemy z dostępnością mocno wyhamowały sprzedaż Volvo, która w ostatnich miesiącach oscyluje w granicach 400-700 szt..

Ogółem, na koniec roku rejestracje wyniosą ok. 86 tys. sztuk, co będzie oznaczało ich ponad 14-procentowy wzrost. Udział marek segmentu premium w rynku aut osobowych zbliży się do poziomu 20%. Obydwa wyniki będą oczywiście rekordowe.

  1. BMW – 23 331 szt.
  2. Mercedes – 19 351 szt.
  3. Audi – 18 235 szt.

Segment aut dostawczych

W segmencie aut dostawczych prym w 2021 wiodło Renault. Francuska marka po raz kolejny zakończy rok jako król segmentu aut użytkowych. I tutaj, podobnie jak w przypadku segmentu premium, przewaga nad drugą w kolejności marką (Fordem) wynosi 4 tys. sztuk. Bestsellerem sprzedaży jest Master, który jako jedyny przekroczył barierę rejestracji 10 tys. sztuk. Niezwykle istotne jest jednak to, że auta dostawcze odnotowały historyczny rekord. Do końca roku powinno zarejestrować się ok. 72,5 tys. sztuk, co oznaczać będzie 21-procentowy wzrost rejestracji.

  1. Renault – 13 500 szt. (Master – 10 531 szt.)
  2. Ford – 9 443 szt. (Transit 3 172 szt.)
  3. Fiat – 8 690 szt. (Dukato – 5 198 szt.)
  4. IVECO – 6 399 szt. (Daily – 6 399szt.)
  5. Mercedes – 5 976 szt. (Sprinter – 4 819 szt.)

Rozwój elektromobilności

Rynek elektromobilności to najszybciej rozwijająca się gałąź polskiego rynku motoryzacyjnego. W zeszłym roku zarejestrowanych zostało niespełna 3,7 tys. aut osobowych z takim źródłem napędu. W tym roku sprzedaż przekroczy pułap 6 tys. egzemplarzy. O tytuł lidera nadal walczą dwie marki. Prowadzi Tesla z wynikiem 889 szt., przed Kią – 834 szt. (różnica wynosi zaledwie 55 szt.). O tym która marka sprzeda najwięcej aut elektrycznych zadecyduje ostatnich 8 dni roboczych.

Źródło: samar.pl

Komentarze