W naszej redakcji kolejny raz zagościł przedstawiciel grupy VAG. Największe auto w klasie — znakomicie znana wszystkim Škoda Superb w wersji kombi.

Skodę Superb trzeciej generacji poznaliśmy w 2015 roku. Pierwowzorem flagowego modelu był, przedstawiony rok wcześniej, koncept noszący nazwę VisionC. Konstrukcyjnie Superb III jest tradycyjnie powiązany z niemieckim bratem z Wolfsburga — Volkswagenem Passatem (odpowiednio dla Superb III — Passat B8). Oba auta powstały na wspólnej płycie podłogowej MQB. Obecny model Skody Superb zaprojektowany został przez Winfrieda Vahlanda oraz Jozefa Kabana. W porównaniu do poprzednika zwiększono wymiary zewnętrzne, zyskując dodatkowe centymetry w i tak już ogromnym wnętrzu.

Superb wyznacza standardy

Aktualna, trzecia generacja Škody Superb niemalże jednogłośnie okrzyknięta została przez dziennikarzy motoryzacyjnych królową segmentu D. Mimo, że jest z nami już prawie 4 lata, to wciąż imponuje niedoścignioną w tym segmencie praktycznością, przestronnością, a także poziomem wyposażenia standardowego. Czy kolejne lata rynkowego stażu przekładają się na kondycję Skody Superb?

Auto zbudowano na modułowej płycie MQB. Co to takiego? Jest to rozwiązanie wspólne dla grupy VAG, umożliwiające budowanie pojazdów z różnych segmentów od B do D. Możliwe jest produkowanie różnych gabarytowo samochodów na jednej płycie podwoziowej. Zmienia się jedynie rozstaw osi, zmieniają się rodzaje napędów, natomiast niezmienny pozostaje dystans między pedałami a przednią osią. Skoda, korzystając z tej platformy do perfekcji wykorzystuje każdy centymetr gabarytu auta.

Wrażenia z jazdy

Do testów otrzymaliśmy auto w wersji STYLE z turbodoładowaną jednostką benzynową o mocy 150 KM i automatyczną skrzynią biegów. Możemy być pewni, że wielkie rodzinne kombi przewiezie nas od punktu A do punktu B bezpiecznie i komfortowo.

Po dłuższych podróżach wniosek odnośnie do jednostki napędowej  jest jeden — silnik jest oszczędny a jego kultura pracy to czołówka segmentu. Osiągi zadowalające, chociaż sugerujemy wybór mocniejszych jednostek o pojemności 2 litrów – 2.0 TSI lub 2.0 TDI.

Auto jest poprawne w każdym aspekcie. Zawieszenie nastawione na komfort przyjemnie tłumi nierówności. Układ kierowniczy usztywnia się przy większych prędkościach. W zależności od wybranego trybu jazdy jest mniej lub bardziej angażujący.

Dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów DSG znana z innych modeli grupy VAG doskonale wybiera przełożenia.

Pozycja za kierownicą jest wygodna, jej dobranie ułatwiają możliwości regulacji w każdym aspekcie – auto dysponuje elektryczną regulacją fotela kierowcy i dwuosiowo regulowaną kolumnę kierownicy.

Wnętrze

Mówiąc o wnętrzu nowej Skody Superb w wersji kombi, może nasuwać się tylko jedna myśl – przenosimy się w inny wymiar przestronności. Oczywiście, nie jesteśmy zaskoczeni. Wręcz przeciwnie, Czesi zdążyli przyzwyczaić nas do przepastnych wnętrz swoich pojazdów, wykraczające poza konkurencyjne modele segmentu. Wersja kombii mierzy 485,6 cm długości, 186,4 cm szerokości a jej rozstaw osi wynosi 284,1 cm.

Najważniejszy w Superbie kombi jest jego bagażnik, o pojemności 660 litrów. Po złożeniu siedzeń drugiego rzędu jego pojemność rośnie do 1950 litrów. Do tego elektrycznie otwierana klapa  bagażnika i rozwiązania Simply Clever. Pod podłogą dojazdowe koło zapasowe. Złożone fotele tworzą prawie płaską przestrzeń bagażową.

Z tyłu wygodnie usiądą nawet trzy dorosłe osoby. Z przodu znajdziemy świetnie zaprojektowaną deskę rozdzielczą z materiałami nieodbiegającymi od tych znanych z Passata. Wyświetlacz multimediów wkomponowany został w centralną część deski rozdzielczej i nie wygląda jak doczepiony tablet.

Cena

Skoda Superb to rozsądna propozycja dla osób poszukujących dużego przestronnego a przy okazji reprezentacyjnego kombi. Za auto z turbobenzynową jednostką 1.5 TSI 150 KM połączoną z 7-stopniową automatyczną przekładnią DSG zapłacimy około 130 tys. zł. Co otrzymujemy w standardzie?

  • Czujniki parkowania z tyłu oraz z przodu z MANOEUVRE ASSIST
  • Funkcja SmartLink+
  • Tempomat z ogranicznikiem prędkości
  • Poduszki powietrzne czołowe kierowcy i pasażera z przodu, poduszka kolanowa kierowcy,
  • KESSY – bezkluczykowy system obsługi samochodu (bez funkcji SAFE)
  • Biksenonowe reflektory przednie z funkcją adaptacji świateł AFS, ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED (ze spryskiwaczami reflektorów)
  • CLIMATRONIC — automatyczna klimatyzacja dwustrefowa z regulacją elektroniczną
  • Elektrycznie sterowane, podgrzewane, składane, automatycznie ściemniające się lusterka boczne z funkcją pamięci i oświetleniem wokół drzwi
  • Przednie światła przeciwmgłowe z funkcją CORNER
  • Podgrzewane fotele przednie i zewnętrzne miejsca tylnej kanapy
  • AUTO LIGHT ASSIST — funkcja automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych
  • Elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika.
  • Elektrycznie sterowany fotel kierowcy z funkcją pamięci, elektrycznie sterowany fotel pasażera
  • Czujnik deszczu
  • Tylne światła w technologii LED
  • FRONT ASSIST — kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania

Testowy egzemplarz uzupełniono pakietami i opcjami za ponad 35 tysięcy złotych. Dokładając nieco ponad 2 tysiące, możemy z salonu czeskiego producenta wyjechać małym CITIGO! Cena naszego egzemplarza z dodatkami to 164 200 zł.

  • NIVOMAT — samopoziomujący się układ zawieszenia tylnego
  • Pakiet komfortowego snu
  • Automatyczna roleta przestrzeni bagażowej ze schowkiem pod roletą
  • SUNSET — tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika o wyższym stopniu przyciemnienia
  • LED-owe oświetlenie lusterka w osłonie przeciwsłonecznej
  • Kamera cofania
  • Dodatkowa osłona silnika i skrzyni biegów
  • DRIVING MODE SELECT — wybór profilu jazdy z personalizacją (3 kluczyki)
  • Elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe
  • Obręcze kół ze stopów lekkich MODUS 8Jx18″ ET44 z oponami 235/45 R18
  • Zapasowe koło stalowe dojazdowe, podnośnik, klucz, bez zestawu naprawczego 450 Hak holowniczy (składany)
  • KESSY — bezkluczykowy system obsługi samochodu z alarmem (z funkcją SAFE)
  • Bezdotykowe otwieranie i zamykanie elektrycznie sterowanej pokrywy bagażnika
  • Pakiet SIMPLY CLEVER
  • Tapicerka skórzana
  • Trójramienna skórzana PODGRZEWANA wielofunkcyjna kierownica (radio i telefon)
  • ADAPTIVE CRUISE CONTROL — aktywny tempomat do 160 km/h z ogranicznikiem prędkości
  • Pakiet oświetlenia AMBIENTE
  • 650 SMART LIGHT ASSIST — maskowane stałe światło drogowe z LANE ASSIST, BLIND SPOT DETECT i REAR TRAFFIC ALERT
  • Bluetooth Plus (WLAN, PHONE BOX wzmacnianie sygnału GSM, indukcyjna ładowarka smartfona)
  • Pakiet FRESH

Skoda nie pierwszy raz udowadnia, że tworzenie aut o świetnej relacji ceny do tego, co otrzymujemy przychodzi czeskim inżynierom z łatwością. Naszym zdaniem Superb w wersji kombii detronizuje VW Passata i samodzielnie wyznacza standardy w segmencie D. Auto w topowej wersji Laurin&Klement warto również rozważyć zamiast konkurencyjnych konstrukcji klasy premium takich jak Audi A4 Avant czy BMW 3 Touring.

Tutaj możecie zobaczyć pełną specyfikację testowanego przez nas modelu………

Testowany egzemplarz pochodził sprzed modernizacji. O zmianach odświeżonego modelu przeczytacie w innym artykule — odświeżony SUPERB

Podsumowując Skoda Superb kombi to auto o ponadczasowej stylistyce, przestronnym praktycznym wnętrzu, poprawnym napędzie, a przede wszystkim dobrej cenie. Jeżeli szukasz auta, którym przewieziesz wszystkie bagaże, dzieci oraz psa to auto jest właśnie dla Ciebie.

A co Ty myślisz o nowym Superbie? Podziel się z nami w komentarzu.

Komentarze