18Volkswagen wykorzysta technologię druku 3D na razie w fazie testowej. Jednak w dłuższej perspektywie produkcja części do samochodów poprzez druk trójwymiarowy może przynieść wymierne skutki.

Czytając różne artykuły, przeglądając nowe doniesienia prasowe, widziałem rozmaite zastosowania druku 3D. Niektóre z nich budziły śmiech, inne z kolei zadziwiały będąc jednocześnie zapowiedzią czegoś przełomowego. Jak będzie z w.w. technologią wykorzystaną przez koncern VW Group?

Współpraca z HP

Volkswagen współpracuje z HP, aby zintegrować produkcję metalowych podzespołów drukowanych w technologii 3D z przemysłem motoryzacyjnym. HP opracowało w tym celu drukarkę o nazwie „Metal Jet”. Jest ona używana przez brytyjską firmę GKN do produkcji części dla VWG. Niemiecki producent jako pierwszy zaprzęga tę technologię do produkcji podzespołów samochodowych.

Urządzenie drukuje poprzez proces, w którym część jest tworzona warstwa po warstwie przy wykorzystaniu proszku i spoiwa. Tak stworzony element jest następnie „wpiekany” w metalowy komponent w procesie tzw. spiekania. Standardowo proszek jest wtapiany poprzez laser, co jest znacznie droższe. Nowo stworzona metoda ma ograniczyć koszty produkcji.

Największą zaletą nowego sposobu produkcji części samochodowych poprzez „wpiekanie” jest jego wydajność. Ta została podniesiona pięćdziesięciokrotnie w stosunku do starszych metod druku 3D. Dzięki temu, po raz pierwszy masowa produkcja podzespołów do samochodów przy wykorzystaniu drukarek staje się rzeczywistością, jak zaznacza Volkswagen.

fot. internetofbusiness.com
fot. internetofbusiness.com
fot. all3dp.com
fot. all3dp.com
fot. meprinter.com
fot. meprinter.com

Przyszłość druku 3D części samochodowych

GKN produkuje obecnie ponad 3 miliardy części rocznie. Przy użyciu nowej technologii szacuje się, że będzie w stanie dostarczyć Volkswagenowi miliony części potrzebnych w procesie produkcji samochodu już w przyszłym roku. Na początek produkcja ruszy z czymś drobnym. W planach jest tworzenie spersonalizowanych breloczków do kluczy i tabliczek do naklejenia na klapę bagażnika lub drzwi.

Pierwsza masowo produkowana część strukturalna samochodu ma zostać wydrukowana na przestrzeni dwóch, trzech lat. Volkswagen planuje stopniowo zwiększać produkcję części uzyskanych w wyniku druku 3D. Jednakże wytwarzanie niektórych podzespołów w większych ilościach, póki co będzie bardzie opłacalne przy użyciu konwencjonalnych metod.

Sven Crull, kierownik działu projektowania dla nowych technologii produkcyjnych mówi, że „słodka strona technologii druku 3D nie jest zarezerwowana dla modeli produkowanych w gigantycznych wolumenach, jak Golf. Zostanie ona lepiej wykorzystana przy bardziej wyspecjalizowanych częściach dla modeli w nakładach pięćdziesięciu tysięcy do pół miliona”.

 

Źródło: Automotive News Europe

Komentarze