Jaki kolor samochodu wybrać? Czy istnieje jeden najlepszy kolor nadwozia?
Odpowiedź na to pytanie wydaje się oczywista – Nie. Każdy kupujący nadaje inną wagę poszczególnym kryteriom wyboru barwy samochodu. Przyjrzyjmy się jednak niektórym z nich.
Praktyczność
Jak wybrać najbardziej praktyczny kolor samochodu? W praktyczności barwy poszukujemy oczywiście takiego lakieru, który nie wymaga częstego mycia auta. Niewątpliwie takim kolorem jest srebrny metalik. Kurz oraz drobne zabrudzenia nie rzucają się zbytnio w oczy, tak samo jak drobne rysy i obtarcia. Odnośnie drugiej kwestii, równie praktyczny może okazać się kolor biały. Na drugim biegunie znajdują się lakiery ciemne i czarny. Bardziej „skomplikowany” lakier to również większe wyzwanie w przypadku napraw blacharsko-lakierniczych.
Prestiż
Z prestiżem od zawsze kojarzyły się nam ciemne kolory samochodu. Oprócz czerni w modzie są wszelkiego rodzaju granaty, a ostatnio również kolor brązowy lub mahoniowy. Oprócz koloru, liczy się jego głębia. W autach premium dominują lakiery trójwarstwowe, metalizowane i perłowe.
Tanie kolory
Do lakierów „tanich” zaliczamy bazowe kolory niemetalizowane, za które producenci nie wymagają dopłaty. Brak metalicznego połysku nie łączmy jednak z jego grubością ani jakością.
Bezpieczeństwo
Kwestia bezpieczeństwa jest sporna. Ile osób tyle opinii. Niektórzy uważają, że każdy kolor karoserii chroni nas w tym samym stopniu. Inni natomiast twierdzą, że wszystko załatwiają skuteczne światła mijania. Mając jednak na myśli prewencję antywypadkową – bezpieczny kolor to taki który sprawia, że potencjalnie jesteśmy lepiej widoczni dla innych użytkowników dróg.
Teoretycznie widać nas zawsze. Jednak będąc posiadaczem jaskrawego koloru auta, możemy liczyć na zniżki w obowiązkowym ubezpieczeniu OC. W kwestii bezpieczeństwa, najbardziej racjonalnym wyborem wydaje się być kolor żółty, czerwony lub ich pochodne.
Jaskrawe kolory auta mają jeszcze jedną zaletę w kwestii bezpieczeństwa… antykradzieżowego. Kradnie się z reguły samochody w kolorach „popularnych” czyli takich których części blacharskie łatwiej znajdą nabywcę. Kolory żółty, czerwony, czy pomarańczowy w ostatnich latach do popularnych nie należą.
Na lato
Czarny lub ciemny samochód latem skupia promienie słoneczne. Biały lub inny jasny wręcz przeciwnie- odbija promienie słoneczne, a wnętrze pojazdu mniej się nagrzewa.
Modny kolor
W ostatnich latach do modnych kolorów zaliczyć można:
- Czerwony perłowy
- Brązowy/mahoniowy
- Zielony Emerald
- Żółty i pomarańczowy
Sprzedaż auta
Wybierając kolor auta pamiętajmy o jego walorach w momencie jego sprzedaży. Najłatwiej będzie sprzedać kolor najpopularniejszy, czyli srebrny metalik, granaty a w przypadku większych modeli samochodów kolor czarny.
Akrylowy,metalizowany czy perłowy?
Lakier akrylowy – zwany również lakierem „bazowym” – bez charakterystycznego połysku i głębi np. biały, granatowy, czerwony. W większości przypadków producenci aut w tym przypadku nie wymagają dopłaty za ten lakier.
Lakier metaliczny – lakier z domieszką sproszkowanego aluminium. Popularny metalik błyszczy się jak polerowany metal.
Lakier perłowy – lakier z domieszką miki, czyli minerału górskiego o zdolnościach pryzmatu (rozczepiania światła na pasma barw). Przezroczyste cząsteczki miki pokryte są dwutlenkiem tytanu (TiO2). Odbite światło ma perłowy, srebrny odcień, a światło przepuszczane nie ma sprecyzowanego koloru (odcienia).
Lakier 3 warstwowy (np.perła 3W) – lakier składający się z 3 warstw. Pierwsza warstwa to lakier bazowy bez żadnych dodatków metalizowanych czy perłowych. Drugą warstwę (pośrednia) stanowi lakier bezbarwny, koloryzowany, z dodatkiem metalicznym lub perłowym. Jest to warstwa półprzezroczysta, pozwalająca na przenikanie światła. Trzecia warstwa to klasyczny lakier bezbarwny.
fot. porównanie rodzin lakierów – Opel
Komentarze