Wszystko, co musisz wiedzieć o gamie silników, skrzyń biegów i innych technologicznych rozwiązań Mazda Skyactiv.

SkyActiv to nazwa nadana wielu technologiom – w tym silnikom i skrzyni biegów – opracowanym przez japońskiego producenta i prezentowanym w całej gamie samochodów. SkyActiv skupia się na wydajności, a w szczególności na opracowaniu silników benzynowych i wysokoprężnych o niskim poziomie emisji i niskim zużyciu paliwa, ale o minimalnym spadku wydajności.

SkyActiv zrodził się jako koncepcja Mazdy Sky, która została zaprezentowana podczas Tokyo Motor Show w 2008 roku. Oryginalna oferta obejmowała silniki benzynowe i wysokoprężne, a także automatyczną skrzynię biegów. Następnie koncepcja ta przekształciła się w projekt SkyActiv w celu wdrożenia w seryjnych pojazdach Mazdy.

Silniki SkyActiv

Istnieją trzy główne rodziny silników wchodzących w skład Mazda SkyActiv. Są to SkyActiv-G – seria silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem, SkyActiv-D – rodzina silników wysokoprężnych z turbodoładowaniem oraz SkyActiv-X – zaawansowany silnik benzynowy wykorzystujący technologię zapłonu samoczynnego.

Jednostki benzynowe SkyActiv-G zostały pierwotnie zaprojektowane w celu spełnienia standardów ULEV (Ultra Low Emission Vehicle) w Stanach Zjednoczonych. Istnieje wiele różnych wariantów, z których pierwszy wszedł do produkcji w 2011 roku. Tymczasem turbodoładowane jednostki SkyActiv-D mają na celu wyeliminowanie kosztownej obróbki tlenków azotu i cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych z czystymi procesami spalania.

Nowością w gamie silników SkyActiv jest jednostka benzynowa SkyActiv-X, którą Mazda opisuje jako „skrzyżowanie” SkyActiv-G i SkyActiv-D, łącząc swobodną charakterystykę silnika benzynowego z oszczędnością paliwa, momentem obrotowym i szybką początkową odpowiedź silnika wysokoprężnego. Działa na benzynie, ale może zapalić paliwo przy użyciu bardziej wydajnej technologii zapłonu wysokoprężnego diesla.

Silniki SkyActiv-Hybrid dzielą technologię z systemem Hybrid Synergy Drive Toyoty. Ponadto istnieje również silnik SkyActiv-CNG, który jest napędzany sprężonym gazem ziemnym.

Mazda poprzednio pokazała również koncepcję SkyActiv-R, która ma być silnikiem obrotowym nowej generacji. Niestety, ten silnik nie trafił jeszcze produkcji, a szczegółów jest niewiele.

Skrzynie biegów SkyActiv

Podczas gdy wielu producentów korzysta z technologii podwójnego sprzęgła w swoich automatycznych skrzyniach biegów, Mazda nie sądziła, aby tego rodzaju skrzynia biegów działała wystarczająco dobrze w pewnych sytuacjach, dlatego postanowiła stworzyć własną.

W ramach przeprojektowania konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów Mazda zmniejszyła obciążenie przekładni hydrokinetycznej, która przez większość czasu jest wyłączana przez sprzęgło wielopłytkowe. W rezultacie powstała sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów SkyActiv oferująca wysoki poziom wydajności.

SkyActiv-MT to rodzina ręcznych skrzyń biegów. Dzięki innowacjom Mazdy skrzynie biegów SkyActiv-MT mają najkrótszą zmianę spośród wszystkich samochodów osobowych, zmniejszając wysiłek, jaki musi włożyć kierowca.

Korpus SkyActiv

SkyActiv-Body, jak sama nazwa wskazuje, jest lekkim, bardzo sztywnym nadwoziem, zaprojektowanym z myślą o testach zderzeniowych. Nadwozie jest o osiem procent lżejsze i o 30 procent sztywniejsze niż poprzednie generacje. Zwiększona sztywność oprócz oczywistych aspektów bezpieczeństwa, zdecydowanie poprawia prowadzenie auta.

Zastosowana w SkyActiv-Body stal o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie jest najcieńsza w swojej klasie, pomagając Mazdzie zapewnić, że jej modele są lekkie, a także uzyskać wysoką ocenę w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Podsumowując. Mazda wychodzi z założenia, że nie trzeba podążać drogami którymi podążają wszyscy. Japończycy wymyślili własną ścieżkę w postaci silników Skyactive (przede wszystkim Skyactive-X) i choć do ideału jeszcze trochę brakuje, to z całą pewnością idą mocnym krokiem w dobrym kierunku.

A co ty myślisz o rodzinie Skyactive? Podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzu.

 

Komentarze