Od 2016 Seat wprowadził na motoryzacyjną scenę trzy zupełnie nowe SUV-y, które spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem rynku. Niewielu jednak wie, że prace nad hiszpańskimi SUV-ami trwają od trzech dekad. Zanim na europejskie drogi wyjechał Ateca kierunek rozwoju segmentu kreowały auta koncepcyjne od Marbella Playa Concept po 20V20. Wszystkie zbudowane prototypy ukształtowały DNA SUV-ów SEAT-a: Arona, Ateca i Tarraco.

Arona, Ateca i Tarraco to trzy modele SUV-ów obecnych w ofercie hiszpańskiego producenta. Wszystkie trzy po raz pierwszy trafiły do salonów sprzedaży w 2016 roku. Niewielu jednak wie, że ich rynkowe debiuty poprzedziły liczne auta koncepcyjne.

1991: Marbella Playa Concept

Prototyp zaprezentowano w 1991 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Był to odważny projekt pick-upa stworzony z myślą o wypadach na łono natury. Od modelu Marbella różnił się zwiększonym prześwitem i maskownicą, posiadał silnik o mocy 40 KM i terenowy wygląd.

2000: Salsa Emoción

W 2000 roku SEAT opracowywał samochód koncepcyjny, który miał uczcić 25. rocznicę otwarcia Centrum Technicznego marki. Prześwit modelu w trybie terenowym wynosił aż 310 mm!. To inżynieryjne osiągnięcie okazało się punktem zwrotnym w procesie konstruowania przyszłych SUV-ów. W tym modelu po raz pierwszy zastosowano specyficzne boczne przetłoczenia, które później ewoluowały w modelu IBX. Ostatecznie znalazły się w obecnych projekach. Premiera prototypu odbyła się podczas Paris Motor Show. Największą sensację wywołał wtedy silnik o mocy 250 KM, dzięki któremu samochód był w stanie poradzić sobie z niemal każdą terenową trudnością. Salsa Emoción został wyposażony w tryby jazdy (Off Road, Sport i Street) zintegrowane w systemie Multi Driving Concept. Wszechstronność modelu wyznaczyła kierunek rozwoju crossoverów.

2007: Tribu

W 2007 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie SEAT zaprezentował kolejnego koncepcyjnego SUV-a -Tribu. Prototyp posiadał wszystkie najważniejsze cechy dzisiejszych SUV-ów: styl, duży prześwit i kompaktową sylwetkę. Podobnie jak w przypadku Salsa Emoción, posiadał trzy tryby jazdy. Zaczęto też łączyć miejski charakter z napędem na cztery koła.

2011: IBX

Na początku 2011 roku SEAT zaprezentował prototyp IBX. W samochodzie rozwinięto rozwiązania konstrukcyjne znane z Tribu, karoseria była jednak znacznie bardziej kanciasta i wyrazista. IBX wykorzystano najnowocześniejszą technologię, m.in. pełne oświetlenie LED i napęd hybrydowy. Auto stało się stylistycznym prekursorem dla modelu Arona.

2015: 20V20

To ostatni prototyp SUV-a zaprezentowany w Genewie przed oficjalnym debiutem modelu Ateca – pierwszego crossovera hiszpańskiego producenta, który wyjechał z taśm produkcyjnych na drogi. Model okazał się rewolucyjny ze względu na cechę, bez której nie może się już obyć żaden nowoczesny samochód – łączność z otoczeniem.

2007 i 2015: Altea Freetrack i Leon Cross Sport

W długiej drodze do pierwszego SUV-a SEAT-a nie można pominąć dwóch samochodów koncepcyjnych, w których testowano przełomowe technologie. W Altea Freetrack dopracowano system Multi Drive. Leon Cross Sport połączył osiągi kompaktowego samochodu sportowego z wszechstronnością samochodu terenowego.

Cenne doświadczenia

Choć każdy prototypów był odrębnym rozdziałem w historii marki, wszystkie doprowadziły do powstania modeli Arona, Ateca i Tarraco. Obecnie 4 na 10 sprzedawanych przez SEAT-a aut to SUV-y, a segment rozwija się w niezwykle szybkim tempie.

Na 2020 rok SEAT zapowiada kolejną strategiczną fazę rozwoju – e-mobilność. Pierwszym modelem w elektrycznej odsłonie będzie SEAT Tarraco, wprowadzony na rynek w wersji plug-in hybrid.

Źródło: seatmedia.pl

Komentarze