Nowy Nissan Ariya jest pierwszym w pełni elektrycznym crossoverem, opracowanym i produkowanym w Japonii, z przeznaczeniem na masowy rynek. Auto zaprojektowano w japońskim duchu, przejawiającym się w połączeniu minimalizmu z wyraźnie zaznaczoną nowoczesnością. Ariya otwiera nowy rozdział w historii samochodów elektrycznych Nissana. 

Samochód oparty na modelu Ariya Concept, zaprezentowanym na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w 2019 r., jest pierwszym modelem produkcyjnym, który reprezentuje nową zelektryfikowaną tożsamość marki Nissan. Przeciera on szlak ku zaawansowanej elektryfikacji, nowemu układowi wnętrza oraz licznym inteligentnym rozwiązaniom w pojeździe.

Projektanci Nissana od początku starali się, by Ariya wyróżniała się nie tylko atrakcyjnym stylem i osiągami, ale także japońską tożsamością. W tym celu odwołali się oni do japońskiej filozofii i zastosowali jej założenia do nowego samochodu elektrycznego, w unikatowy, właściwy dla Nissana sposób.

I to właśnie ten sposób podejścia do projektu cieszy chyba każdego fana japońskiej marki. Nissan do lat 90. kojarzony był z prostym klasycznym i nienachlanym designem, świetnymi jednostkami napędowymi, szeroką paletą modeli oraz legendarną niezawodnością. Ta ostatnia domena niestety prysła wraz z aliansem z francuskim bratem… od około 2000 roku auta pod względem stylistyki zmieniły oblicze w kierunku bardziej europejskiego, a ogólna jakość oferowanych modeli delikatnie to ujmując… zniżkowała. Modelem Ariya Nissan wraca do dalekowschodniej filozofii. Moim zdaniem to krok w odpowiednią stronę. Czas jednak pokaże, czy nie były to jedynie marketingowe mrzonki.

Ariya – pierwszy stuprocentowo elektryczny crossover coupé Nissana

W Nissanie Ariya odnajdziemy wszystko to, co Nissan ma najlepszego do zaoferowania pod względem stylu i technologii. Stylistyka modelu Ariya jest przeformułowaniem zasad projektowania samochodów marki Nissan. Nowa filozofia oparta jest na ponadczasowym japońskim futuryzmie. W ten sposób Nissan określa japońskie podejście cechujące się minimalizmem, ale w zdecydowanie nowoczesnej odsłonie.

Najważniejszym elementem auta jest tzw. tarcza, która w samochodzie elektrycznym zastąpiła kratę wlotu powietrza. Tarcza, w której zastosowano tradycyjny trójwymiarowy japoński wzór kumiko. Auto otrzymało przeprojektowane logo marki podświetlane 20 diodami LED. W nowym logo zachowano zarówno okrąg „słońca”, jak i poprzeczną belkę, okazując szacunek dziedzictwu firmy. Dolna część tarczy, podobnie jak podświetlenie logo, uaktywnia się gdy Ariya jest gotowa do jazdy.

Cienkie reflektory w technologii LED mają formę czterech 20‑milimetrowych miniprojektorów. Towarzyszą im sekwencyjne kierunkowskazy układające się w zaprojektowany na nowo motyw litery V. Niska i smukła linia dachu sprawia, że widziana z profilu Ariya wydaje się przecinać powietrze. Pojedyncza, pozioma linia biegnąca wzdłuż całego nadwozia łączy przedni i tylny pas. Potęguje ona wrażenie jednostajnego ruchu. Tył modelu Ariya prezentuje się równie intrygująco, za sprawą mocno zakrzywionego słupka C i linii świetlnej przebiegającej przez cały tylny pas.

Jeżeli chodzi o kolorystykę, tu jest naprawdę ciekawie. Nowy miedziany pakiet kolorystyczny nadwozia Akatsuki nawiązuje do barwy nieba tuż przed świtem. Połączenie miedzi z czarnym dachem podkreśla wrażenie płynięcia i ruchu. Miedź jest również doskonałym przewodnikiem prądu, więc symbolizuje nadejście nowej, elektrycznej ery w motoryzacji. Oprócz Akatsuki dostępnych będzie jeszcze sześć dwukolorowych kombinacji z czarnym dachem oraz cztery wersje w jednolitym kolorze.

1/5

Japońskie wnętrze

Wnętrze kabiny modelu Ariya, zaprojektowano minimalistycznie. Wnętrze przypomina elegancką kawiarenkę na pokładzie statku kosmicznego. Osoby siedzące na przednich fotelach mają przed sobą minimalistyczną deskę rozdzielczą, pozbawioną przycisków i przełączników znanych z konwencjonalnych samochodów. Najważniejsze elementy sterowania klimatyzacją znajdują się w centralnej części deski rozdzielczej i mają formę przełączników pojemnościowych. Panel sterowania klimatyzacji ujawnia się dopiero po włączeniu silnika, co podkreśla technologiczne zaawansowanie i luksusowy charakter kokpitu.

Pod środkową częścią deski rozdzielczej ukryto schowek i rozkładany pulpit. Innowacyjny wysuwany stolik pozwala przekształcić kabinę w mobilne biuro.

Pasażerowie podróżujący z tyłu również mają mnóstwo miejsca na poziomie głowy oraz na nogi. Dzięki płaskiej podłodze mogą swobodnie nawet założyć nogę na nogę. Detale stylistyczne i dekoracyjne znajdują się także z tyłu kabiny, który jest równie finezyjny i komfortowy jak jej przód.

1/6

System e-4ORCE

Ariya z dwoma silnikami elektrycznymi i napędem na wszystkie koła jest wyposażona w opracowany przez Nissana najnowocześniejszy system sterowania napędem – e‑4ORCE. Litera „e” oznacza, że jest to technologia oparta w 100% na napędzie elektrycznym, natomiast „4ORCE” odnosi się do fizycznej mocy i energii pojazdu, natomiast „4” wskazuje na sterowanie napędem na wszystkie koła.

Inżynierowie połączyli precyzję działania systemu e‑4ORCE oraz dwóch silników elektrycznych pod kątem zapewnienia komfortu jazdy. Przechyły nadwozia przy ruszaniu i hamowaniu ograniczono do minimum, uzupełniając typowy dla współczesnych samochodów elektrycznych i hybrydowych układ hamowania regeneracyjnego na przedniej osi o analogiczny układ dla tylnych kół.

Na europejski rynek Nissan przewidział 5 wariantów napędu, dwa z przednim napędem oraz wersje z napędem na wszystkie koła:

  • Ariya 63 kWh z napędem na jedną oś,
  • Ariya 87 kWh z napędem na jedną oś ma wzmocniony silnik i zwiększony zasięg,
  • Ariya e‑4ORCE 63 kWh z napędem na wszystkie koła,
  • Ariya e‑4ORCE 87 kWh z napędem na wszystkie koła oferuje zwiększony zasięg i wszystkie zalety technologii e‑4ORCE,
  • Ariya e‑4ORCE 87 kWh Performance to wersja flagowa o zwiększonej mocy, wyróżniająca się najlepszymi osiągami i najbogatszym wyposażeniem z zakresu technologii.

*wartości przedstawiają użyteczną pojemność akumulatora. Moc systemu to od 160 do 290 KW.

Auto w najmocniejszej odmianie pierwszą setkę osiąga już w 5,1s (7,6s to wynik dla najsłabszego wariantu). Zasięg auta wg. WLTP wyniesie od 340 km do nawet 500 km.

Moc komfortu.

W modelu Ariya pakiet akumulatorów znajduje się pod podłogą w środkowej części pojazdu, co przekłada się na nisko położony środek ciężkości i niemal równy rozkład mas między przednią a tylną osią. Rozkład mas bliski idealnemu 50:50 pozwala uzyskać przewidywalny tor jazdy w zakrętach. Auto posiada Trzy lub cztery tryby jazdy – Standard, Sport, ECO oraz Snow (jedynie w egzemplarzach z napędem e‑4ORCE)

Każda wersja Nissana Ariya nie tylko oferuje imponujący zasięg w swoim segmencie, ale także błyskawicznie go odzyskuje dzięki szybkiemu ładowaniu w standardzie CCS. Jest to po części zasługą systemu kontroli termicznej akumulatora, który stale optymalizuje temperaturę tego chłodzonego cieczą elementu.

Nissan Ariya 63 kWh jest standardowo wyposażony w ładowarkę 7,4 kW do użytku domowego, a wersję z akumulatorem 87 kWh można ładować w domu trójfazową ładowarką o mocy 22 kW. W dłuższej trasie samochód można szybko doładować na publicznej stacji o mocy do 130 kW.

Inteligentna jazda: zaawansowana technologia ograniczająca stres za kierownicą

Ariya zapewnia wysoki komfort i poczucie bezpieczeństwa dzięki udoskonalonej wersji systemu ProPILOT. System ten pomaga utrzymać pojazd pośrodku wybranego pasa ruchu, ruszać i zatrzymywać się w czasie jazdy w korku na autostradzie oraz kontrolować zadaną prędkość i odległość od poprzedzającego pojazdu.

ProPILOT z Navi-link oferuje jeszcze więcej funkcji. Na podstawie danych o warunkach ruchu drogowego i informacji rejestrowanych przez czujniki oraz systemem nawigacji i mapami może ona również korygować prędkość zgodnie z obowiązującymi ograniczeniami. System może też dostosowywać prędkość, uwzględniając zbliżającą się zmianę warunków jazdy, na przykład łagodnie zwalniając przed ostrym zakrętem.

ProPILOT Park pomoże kierowcy wyszukać wolne miejsce na parkingu i wprowadzić na nie pojazd. Kierowca może łatwo zaparkować „na trzy” przodem, tyłem lub równolegle do krawędzi jezdni (funkcja będzie dostępna na wybranych rynkach).

Nissan Ariya oferuje także rozwiązania, z których pomocy korzystają już setki tysięcy kierowców na całym świecie. e-Pedal, wprowadzony po raz pierwszy w elektrycznym Nissanie LEAF, umożliwia ruszanie z miejsca, przyspieszanie i zmniejszanie prędkości za pomocą wyłącznie jednego pedału, przyspieszenia. W modelu Ariya z e‑4ORCE w hamowaniu regeneracyjnym uczestniczą nie tylko przednie koła, ale także tylne, co jeszcze bardziej zwiększa płynność jazdy i podnosi komfort, szczególnie podczas hamowania aż do całkowitego zatrzymania pojazdu.

Nissan Ariya wyposażony jest także w Nissan Safety Shield (tarcza bezpieczeństwa Nissana), w której skład wchodzi inteligentny system kamer 360°, inteligentne ostrzeżenie przed kolizją czołową, inteligentne hamowanie awaryjne oraz układ hamowania awaryjnego przy cofaniu.

Inteligentna integracja

Ariya jest przykładem realizacji filozofii Nissana, który stara się projektować intuicyjne i dostarczające emocji samochody. Nowy model jest wyposażony w najnowsze opcje łączności, w tym nowy interfejs człowiek-maszyna, oprogramowanie aktualizowane drogą radiową oraz hybrydowy system rozpoznawania mowy.

Komfort użytkowania podnosi na przykład możliwość zdalnego sprawdzania stanu naładowania akumulatora. Funkcja inteligentnego planowania trasy pilnuje rozkładu dnia, przypominając, że czas już ruszyć do zaprogramowanego wcześniej celu podróży. W czasie jazdy system monitoruje warunki drogowe i ewentualnie sugeruje alternatywną trasę, aby skrócić czas dojazdu. Przez aplikację NissanConnect kierowca może ustawić klimatyzację według własnych upodobań jeszcze zanim wsiądzie do samochodu.

Samochód komunikuje się z kierowcą przez ekran w zestawie wskaźników i centralny wyświetlacz. Oba zostały umieszczone na jednej wysokości i mają przekątne 12,3 cala. Wyświetlanie różnych informacji w tej samej poziomej płaszczyźnie pozwala kierowcy szybko je rejestrować, bez przerywania obserwacji drogi.

Zaczynając pytanie od „Hello Nissan” lub „Hey Nissan”, użytkownik może poprosić o podanie informacji dotyczących pojazdu, ustawić trasę podróży lub wyszukać interesujące punkty w okolicy. Wybór listy odtwarzania czy regulacja temperatury w kabinie nie wymaga odrywania wzroku od drogi. Dzięki modułowi łączności 4G system może sięgnąć do danych w chmurze, aby lepiej zrozumieć mniej oczywiste pytania użytkownika. W tym zakresie Mercedes przetarł szlaki dla wszystkich marek. Ciekawe tylko, kiedy usłyszymy „Hey Dacia”.

Ariya jest również pierwszym modelem Nissana, w którym oprogramowanie sprzętowe jest aktualizowane zdalnie. Technologia Remote Software Upgrade umożliwia aktualizację całego oprogramowania zainstalowanego w pojeździe. Właściciel nie musi już się w tym celu udawać do serwisu.

Nissan Ariya w pigułce

  • Ariya to w pełni elektrycznym crossover, opracowany i produkowany w wyłącznie Japonii.
  • Auto zbudowano na plaformie CMF-EV. Ariya mierzy niecałe 4,6 m długości, a rozstaw osi wynosi 2,77 m.
  • Auto otrzymało przeprojektowane logo marki podświetlene 20 diodami LED.
  • Nowy miedziany pakiet kolorystyczny nadwozia Akatsuki- kolor nieba tuż przed świtem.
  • Nowoczesny system napędu wszystkich kół e-4ORCE.
  • Na europejski rynek Nissan przewidział 5 wariantów napędu, dwa z przednim napędem (63 i 87 KWh) oraz wersje z napędem na wszystkie koła (63, 87 i 87 Performance).
  • Ariya otrzyma szereg systemów wsparcia i komfortu m.in. udoskonaloną wersję systemu ProPILOT, NissanConnect i „Hello Nissan”.
  • Oprogramowanie sprzętowe w aucie aktualizowane zdalnie, drogą radiową.

Nissan Ariya trafi na polski rynek w drugiej połowie 2021 roku i na pewno nie będzie miał komfortowej sytuacji. Konkurencja w segmencie elektrycznych SUV-ów mocno puchnie. Tesla wprowadziła do sprzedaży Model Y, tuż za rogiem czai się Ford Mustang Mach-E i Škoda Enyaq, a Volkswagen już zapowiedział sprzedaż ID.4.

Więcej informacji o dostępności modelu Ariya i jego cenach w Europie poznamy w najbliższych miesiącach.

 

Komentarze