Czego oczekiwać po kompaktowym SUV’ie? W przypadku Cupra Ateca odpowiedź jest tylko jedna – sportowych emocji, wspaniałych osiągów i prowadzenia rodem z aut wyścigowych.

Tym razem do testów otrzymaliśmy auto na które czekaliśmy z niecierpliwością. Jest nim pierwszy model nowej marki CUPRA – ATECA. Auto w kolorze Rodium Grey, wyposażone w znany już silnik 2.0 TSI o mocy 300 KM połączony z 7-stopniową automatyczną skrzynią biegów DSG oraz napędem na wszystkie koła 4Drive. Zapraszamy na test!

CUPRA – narodziny marki

CUPRA to nazwa świetnie znana każdemu miłośnikowi motoryzacji. Do tej pory sygnowano nią najlepiej wyposażone i najmocniejsze wersje modeli SEAT-a. Modele CUPRA – Ibiza i Leon – szybko zyskały uznanie w świecie motoryzacji i zjednały sobie liczne grupy fanów. SEAT postanowił złożyć hołd tej wyjątkowej grupie i 22 lutego 2018 roku oficjalnie wydzielił ze swoich struktur markę CUPRA, stawiając na jej niezależność. SEAT jako jedna z najszybciej rozwijających się marek w Europie, wydaje się być obecnie w najlepszym momencie do wprowadzenia na rynek nowej marki. CUPRA obejmuje także cały dział sportów wyścigowych, obszar, który do tej pory należał do SEAT Sport.

CUPRA stała się odrębną marką. Aby podkreślić wyjątkowość, wyrafinowanie, sportowe osiągi raz jej elitarny charakter, stworzono logo nawiązujące do plemiennych tradycji. Dwa połączone ze sobą światła LED-owe to ukłon zarówno w stronę historii SEAT-a, jak i przyszłości CUPRA.

CUPRA Ateca – pierwszy model marki

Popularność aut o zwiększonym prześwicie nie mija. SUV-y różnych gabarytów ciągle sprzedają się jak ciepłe bułeczki. Hiszpański producent również skrupulatnie kompletuje swoją ofertę o SUV-y różnych wielkości. Klienci Starego Kontynentu docenili nie tylko ich modny charakter, ale również liczne praktyczne zalety. Już dziś co trzeci samochód osobowy rejestrowany w Europie to SUV! Analizując te trendy, zaszczyt zostania pierwszym modelem nowej marki przypadł kompaktowemu SUV’owi – ATECA.

Wygląd zewnętrzny

Obok modelu CUPRA Ateca naprawdę trudno przejść obojętnie. Z przodu widzimy maskownicę ze strukturą przypominającą plastry miodu oraz logo CUPRA. W dolnej części osłony odnajdujemy matowy, aluminiowy napis CUPRA. Poniżej znajduje się specjalnie zaprojektowany dolny zderzak. Błyszcząca czerń pokrywa relingi dachowe, lusterka, okienne ramy, przednią maskownice, przednie i tylne dyfuzory, a także spoilery otaczające tylną szybę.  Piękne 19-calowe obręcze kół wykonane ze stopów cynku skrywają potężne czarne zaciski hamulcowe. Miedziane logo CUPRA na przodzie oraz klapie bagażnika wzmacniają doznania estetyczne, podkreślając unikalność marki. Z tyłu w oczy wpadają cztery końcówki rur wydechowych i przeprojektowany zderzak z dyfuzorem. Osobowość auta podkreślają także projektory powitalne, wyświetlające na ziemi nazwę i logo marki CUPRA oraz pulsujący przycisk start-stop.

Auto dostępne jest w sześciu kolorach nadwozia: Energy Blue, Velvet Red, Brilliant Silver, Rodium Grey, Magic Black i Nevada White. Kolor testowanego egzemplarza to Rodium Grey, który doskonale wpisuje się w charakter tego samochodu.

Wrażenia z jazdy

Możliwość testowania tego auta to przyjemność. Znana już jednostka napędowa 2.0 TSI o mocy 300 Koni pozwala wystrzelić auto od 0 do 100km/h w czasie około 5 sekund! Pamiętajmy że to auto klasy SUV, a nie agresywny hot hatch! Jednostka równomiernie rozwija moc w całym zakresie obrotów i ten rasowy dźwięk wydechu… Na pochwałę zasługuje nowa, 7-stopniowa skrzynia biegów DSG. Na potrzeby marki została ona specjalnie ulepszona, pozwala na jeszcze płynniejsze i bardziej precyzyjne przełożenia. Nie odnotowaliśmy, aby pomyliła się z dobraniem odpowiedniego biegu, tak jak w przypadku testowanego niedawno VW Arteona 2.0 TSI 280 KM.

Cupra Ateca z 2-litrową jednostką TSI i napędzie na 4 koła według danych producenta zużywa średnio 8,7l/100m (cykl WLTP). W naszym teście uzyskiwaliśmy spalanie na poziomie 9.6 l podczas spokojnej jazdy drogami krajowymi i około 14 litrów w mieście. Są to wyniki odbiegające od katalogowych, ale całkowicie akceptowalne, mając na względzie 300 KM, ponad 1600 kg masy własnej i pudełkowate nadwozie.

Samochód w prowadzeniu jest niezwykle precyzyjny, w zakrętach nie odczujemy że siedzimy za kierownicą auta typu SUV. Dużą rolę w tym aspekcie odgrywa system trakcji 4Drive – jeden z najbezpieczniejszych, najbardziej zaawansowanych zintegrowanych systemów trakcyjnych na świecie. System 4Drive cały czas analizuje warunki drogowe, prędkość samochodu i każdego koła, pozycję kierownicy oraz styl lub tryb jazdy, tak aby szybko i stopniowo dostarczać potrzebną moc do odpowiednich kół. Działa to naprawdę świetnie. Cupra przygotowała także szeroki wachlarz trybów jazdy. Do wyboru mamy tryb: normalny, sportowy, indywidualny, śnieg, off-road’owy i CUPRA. Po wybraniu trybu CUPRA silnik i zawieszenie przestawia się w tryb jazdy torowej.

Podobnie jak w Arteonie Podróż Cupra Ateca to spokojny rejs, nieważne czy nawierzchnia jest idealna, czy lekko dziurawa. Zawieszenie DCC naprawdę daje radę i niezauważalnie tłumi większość nierówności, a gdy trzeba usztywnia się zapewniając maksymalną trakcję w zakrętach.

Wymiar praktyczny

Wsiadając do środka natychmiast rozpoznaliśmy rodowód Seat’a. To dobrze, bo użyte materiały wykończeniowe są dobrej jakości. Również do ich spasowania nie mieliśmy zastrzeżeń. Cuprę Ateca wyróżnia delikatnie spłaszczona u dołu kierownica z miedzianym logo oraz sportowe fotele z alcantary w kolorze czarnym, z miedzianymi przeszyciami. Czarna podsufitka oraz aluminiowe nakładki na pedały podkreślają sportowy charakter auta. Matowy ekran układu infotainment jest praktyczny, aczkolwiek jego oprogramowanie jest archaiczne. Skoda i VW proponują nowocześniej wyglądający systemy. Na szczęście całość działa płynnie.

Auto jak przystało na kompaktowego SUV’a jest przestronne i praktyczne. Wsiadanie i wysiadanie z auta nie stanowi problemu, a ilość miejsca w kabinie pozwala na komfortowe pokonywanie długich tras w cztery osoby. W codziennej eksploatacji komfort podróżowania podniesie regulowany w szerokim zakresie przedni podłokietnik z zintegrowanym schowkiem i nawiewami dla drugiego rzędu siedzeń. Na uwagę zasługuje duży panoramiczny dach.

Bagażnik posiada 510 l pojemności, jest ustawny i pojemny. Znajdziemy w nim 4 uchwyty do zabezpieczenia przewożonych przedmiotów oraz gniazdo 12V.

Zajrzyjmy w cennik

Bazowa wersja Cupra Ateca kosztuje 191 900 zł. Porównując to z Seatem Ateca z najmocniejszym silnikiem 2.0 TSI 190KM, 7 stopniowym DSG i napędem 4Drive w wersji FR, Cupra kosztuje około 40 tys więcej. Wydaje się to dużo, ale w tej cenie otrzymujemy osiągi znacznie wykraczające poza możliwości „cywilnego” brata. Czy to dużo? Trudno ocenić, ponieważ w tym segmencie nie ma konkurentów.

Wyposażenie CUPRA Ateca to synonim najnowocześniejszej technologii, sportowego designu i bezpieczeństwa. W standardzie znajdują się takie systemy jak: 8-calowy dotykowy ekran multimedialny, kamera 360º systemu nawigacji, adaptacyjne zawieszenie DCC, Kessy czy bezprzewodowa ładowarka.

Elektrycznie otwierany dach panoramiczny wymaga dopłaty 4132zł. Lakier niemetalizowany w kolorze granatowym jest wyborem standardowym. Za wszystkie metalizowane lakiery specjalne: Velevet Red, Rodium Grey, Black Magic, Nevada White i Brilliant Silver dopłacimy 2764 zł. Aktywny tempomat kosztuje 753zł a połączeny z asystentem jazdy w korku 2486zł.

Modele CUPRA, podobnie do oferty Seat’a objęte są 5 letnią gwarancją lub 150 tys km, z czego 2 pierwsze lata są bez limitów.

Podsumowując, zwykła Ateca jest już naprawdę dobrym autem, ale w modelu CUPRA nie znajdujemy większych wad. Auto jest przestronne, ma świetny silnik, dopracowaną skrzynię biegów i układ jezdny a całość dopełnia stonowany sportowy design. Naprawdę trudno doszukać się tu większych mankamentów. Naszym zdaniem, oferta jest odpowiednio „skrojona” i na pewno znajdzie wielu odbiorców w naszym kraju.

Przeczytaj również nasze inne artykuły o marce Cupra:

Cupra Formentor na drodze!

Cupra ma pierwszego polskiego ambasadora 

Ostatni SEAT CUPRA, czyli [TEST] SEAT LEON CUPRA 300

 

 

Komentarze