Na targach IAA 2017, niemiecki producent pokazał światu dwa wzbudzające ciekawość samochody koncepcyjne. Elaine, czyli SUV o linii Coupé oraz Aicon’a będącego czymś w rodzaju usportowionej limuzyny. O ile pierwszy z nich ma szansę pojawić się na naszych drogach w niedługim czasie to drugi z konceptów wyraźnie jest projektem mającym wybadać reakcje potencjalnych klientów na zastosowane w nim rozwiązania.

Audi Elaine

Mierzące 4,9 metra długości Audi prezentuje się okazale. Monumentalność auta podkreślają sześcioramienne, 23-calowe felgi. Trzeba przyznać, że opadająca linia dachu przywodzi na myśl skojarzenia z obecnym już kilka lat na rynku Rolls Royce’m Wraith. Jako pojazd plasujący się w segmencie C, Elaine powinien odznaczać się wyglądem wywołującym wrażenie solidności i zwinności. Trzeba przyznać, że producentowi udało się osiągnąć ten efekt.

Audi Elaine – wnętrze

Samochód pozbawiono fizycznych przycisków. Komunikacja kierowcy z autem odbywa się przy pomocy paneli dotykowych. Ten odpowiedzialny za sterowanie klimatyzacją, sprawia wrażenie jakby lewitował w przestrzeni pomiędzy lewarkiem zmiany biegów, a głównym wyświetlaczem zamontowanym na desce rozdzielczej.

Audi Elaine – układ napędowy

To co najciekawsze, czyli układ napędowy – Audi napędzane będzie przy pomocy trzech silników elektrycznych o łącznej mocy 370 kW. Pozwoli to na osiągnięcie 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy. Audi obiecuje, że zasięg wyniesie aż 500 km, a ładowanie będzie mogło odbywać się bezprzewodowo.

Audi Elaine – systemy bezpieczeństwa

Elaine oprócz pilota jazdy w korkach, znanego z nowej generacji Audi A8, posiada także pilota jazdy po autostradach. Co więcej, samochód będzie w stanie samodzielnie wykonać manewr wyprzedzania.

Audi Aicon

Aicon to autonomiczna limuzyna, która ma pozwolić czwórce pasażerów na wygodne podróżowanie, pozbawione interakcji z tym wszystkim co może spotkać nas na drodze. Jak na samochód segmentu D przystało auto liczy ponad 5,44 metra długości, a rozstaw osi to 3,47 metra. Aicon odznacza się krótkimi zwisami z obu stron, maską i klapą bagażnika skróconą do niezbędnego minimum. Ma to na celu uzyskanie jak największej przestrzeni w kabinie pasażerskiej, która jest mocno przeszklona. Dzięki temu środek auta jest mocno doświetlony, dając wrażenie większej przestrzeni. Warto zwrócić uwagę na jeden z zabiegów stylistycznych, ściśle powiązany z wyżej wspomnianą przeszkloną powierzchnią – charakterystyczna krawędź przebiegająca wzdłuż całego auta. Zwiastuje to brak możliwości otwierania szyb.

Audi Aicon – oświetlenie

Audi zapoczątkowało erę oświetlenia LED-owego w motoryzacji. Wszyscy pamiętają lampy w stylu „devil eye”. Marka z Ingolstadt postanawia nadal wyznaczać trendy w tej dziedzinie. Aicon otrzymał bardzo ciekawie wyglądające panele świetlne, które składają się z setek małych, trójwymiarowych pikseli. Całość prezentuje się naprawdę ciekawie. Można jednak odnieść wrażenie, że ów system oświetlenia wymyślony został tylko po to, aby ludzie przyzwyczajeni do samochód aktualnie poruszających się po drogach nie narzekali, że czegoś brakuje. Aicon ma być pojazdem autonomicznym, zatem wyposażony w szereg czujników nie będzie potrzebował oświetlenia aby móc się poruszać.

 

Audi Aicon – wnętrze

Do Aicona wsiada się przez przeciwstawnie otwierane drzwi (brak słupka B). Wewnątrz ujrzymy kanapę i dwa przesuwane w dużym zakresie oddzielne fotele. Dzięki możliwości regulacji fotela do przodu i do tyłu o 500 mm możliwe jest znalezienie najwygodniejszej pozycji. Aby ułatwić zajęcie miejsca można je obrócić o 15 stopni. Istnieje również możliwość obrócenia fotela tyłem do kierunku jazdy, aby oddać się konwersacji z osobami podróżującymi na tylnej kanapie. Co ciekawe, Audi zapowiada brak systemów bezpieczeństwa na pokładzie. W momencie, gdy Aicon trafi na nasze drogi, infrastruktura ma być na poziomie umożliwiającym maksymalne upłynnienie ruchu poprzez swobodną komunikację pojazdów.

Audi Aicon – układ napędowy

Koncept ma być wyposażony w cztery silniki elektrycznie o nie robiącej wrażenia mocy 260 kW i momencie obrotowym 550 Nm. Zaletą ma być zasięg auta przekraczający 800 km, a czas ładowania baterii do 80% ma nie przekroczyć 30 minut. Niestety Audi nie udzieliło bardziej szczegółowych informacji na temat zastosowanych technologii mających zapewnić powyższe parametry.

Źródło: Audi