Bezpieczna jazda zimą  o tym powinien pamiętać każdy kierowca. Jak dowodzą statystyki, ryzyko wypadku zimą jest sześciokrotnie większe niż latem. W związku z tym warto poznać elementy techniki jazdy, które pomogą radzić sobie w trudnych sytuacjach.

Każdy kierowca powinien pamiętać o tym, aby nie lekceważyć żadnej pogody. Dla wielu kierowców trudne warunki to tylko śnieg i lód. W praktyce jednak każde, nawet z pozoru niezagrażające życiu sytuacje, mogą okazać się niebezpieczne.

Zwracajmy uwagę na czarny lód i błoto pośniegowe

Czarny lód to nic innego jak warstwa lodu, która znajduje się bezpośrednio na nawierzchni drogi. Droga robi na nas wrażenie bezpiecznej i suchej, a może okazać się niezwykle niebezpieczna. Kierowca zazwyczaj nie spodziewa się takiej sytuacji, dlatego trzeba zachować pełną koncentrację podczas prowadzenia samochodu i obserwować drogę oraz to, jak zachowuje się samochód. Błyszczący asfalt oraz lżej działający układ kierowniczy świadczą o tym, że wjechaliśmy na drogę pokrytą gołoledzią. W tej sytuacji należy zdjąć nogę z gazu oraz delikatnie nim operować. Trzeba hamowania i nie wykonywać gwałtownych ruchów kierownicą, jednocześnie starając się utrzymać odpowiedni tor jazdy.

Błoto pośniegowe. Kiedy temperatura robi się dodatnia, a śnieg zaczyna topnieć, zazwyczaj wielu kierowców zaczyna jeździć coraz szybciej. To jeden z podstawowych błędów, ponieważ istotna jest tutaj rozważna jazda. Kluczowe będzie w tej sytuacji zachowanie opon i to, jak skutecznie odprowadzą wspomniane błoto pośniegowe – przestrzega Filip Fischer, kierownik działu obsługi klienta w Oponeo.pl.

Jeżeli nasz samochód porusza się ze zbyt dużą prędkością, ogumienie sobie z tym bardzo źle radzi, dochodzi wtedy do zjawiska tzw. slush planingu  jest to zjawisko, w którym warstwa błota dostaje się pod powierzchnię opony, przez co traci ona całkowitą styczność z nawierzchnią.

Sposób na bezpieczną jazdę

Podane poniżej wskazówki to niezbędnik każdego kierowcy poruszającego się zimą samochodem.

Podstawą podczas jazdy w zimie jest delikatne operowanie gazem. Podczas ruszania na śniegu wysokie obroty mogą doprowadzić do buksowania kół. Należy spokojnie spróbować ruszyć z pierwszego biegu, delikatnie naciskając gaz. Jeżeli ta podstawowa czynność nam się nie uda, należy spróbować ruszyć samym sprzęgłem lub z drugiego biegu. Jednak jeśli wyżej wymienione metody nam nie pomogą, można również rozbujać auto, aby ubić śnieg pod kołami.

Podczas wchodzenia w zakręt nie należy dodawać gazu. Zakręt trzeba pokonać ze stałą prędkością, żeby uniknąć poślizgu. Ważna jest również odpowiednia zmiana biegów. Biegi należy zmieniać szybko, unikać utrzymywania samochodu na wysokich obrotach gwarantuje nam to lepszą przyczepność.

Hamowanie silnikiem skraca drogę hamowania. Metoda ta świetnie sprawdza się na śliskiej nawierzchni. Unikajmy mocnego hamowania. Każde zbyt agresywne naciśniecie hamulca może skończyć się poślizgiem.

Rozwaga kluczem do sukcesu

Poza odpowiednią techniką jazdy niezwykle ważne dla każdego kierowcy jest odpowiedzialne i mądre podejście do prowadzenia samochodu. Wiąże się to z dostosowaniem prędkości do warunków panujących na drodze, zachowaniem bezpiecznej odległości od poprzedzającego samochodu oraz unikaniem gwałtownych manewrów na drodze.

źródło: motofakty

Komentarze