Ministerstwo Klimatu oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ruszają z programem wsparcia dla elektromobilności. Czy będzie lepszy niż ten ubiegłoroczny, opracowany i zarzucony przez resort energii?
Program zakłada wsparcie elektromobilności w Polsce o wartości prawie 150 mln złotych. Fundusz podzielony jest na trzy kategorie.
Zielony Samochód – samochody osobowe
Na pierwszą z nich, pod nazwą „Zielony Samochód”, przeznaczono 37,5 mln zł środków. Budżet programu ma pozwolić na dofinansowanie zakupu dwóch tysięcy aut elektrycznych. Dopłaty obejmą wyłącznie fabrycznie nowe pojazdy wykorzystywane do celów prywatnych. Osoby fizyczne mają szansę otrzymać dotację w wysokości do 18 750 zł, przy czym nie więcej niż 15 proc. kosztów kwalifikowanych, poniesionych po 1 maja 2020 r.
Skala dopłat została obniżona dokładnie o połowę w stosunku do tej przewidzianej w rozporządzeniu Ministerstwa Energii z 2019 roku. Niezmiennie w stosunku do poprzedniego rozporządzenia pozostał warunek uzyskania dofinansowania zakładający, że ostateczna cena nabycia pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 tys. zł.
Oznacza to, że aby zmieścić się w limicie pozwalającym na dotację, będzie można wybierać spośród wąskiego grona modeli. Do wyboru jest m.in. volkswagen e-up, opel corsa-e, renault zoe, peugeot e-208, nissan leaf (o ile producent przygotuje pojazdy mieszczące się w tej kwocie) oraz dwa smarty: fortwo i smart forfour.
Ile będzie kosztował najtańszy samochód elektryczny po ewentualnej dopłacie? Od kiedy z Polskiej oferty zniknęła Skoda CITIGOe iV, najtańszym autem na prąd w Polsce jest Volkswagen e-Up! Niewielki elektryk katologowo kosztuje 97 990 zł, a po uwzględnieniu opisywanego wcześniej wsparcia wyniesie ostatecznie około 79 240 zł.
eVAN – elektryczne auta dostawcze
Druga kategoria zakłada zakup elektrycznych aut dostawczych. Fundusz zakłada wsparcie wielkości 70 mln na zakup elektrycznych samochodów dostawczych przez przedsiębiorców (kategoria N1). W sumie będzie można dofinansować zakup tysiąca takich pojazdów. Resort klimatu przewiduje, że dotacja wyniesie do 30 proc. kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) na zakup/leasing pojazdów elektrycznych.
Oprócz zakupu samego pojazdu, będzie można uzyskać do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 5 tys. zł na zakup punktu ładowania e-aut o mocy do 22kW.
Koliber – wsparcie dla taxi
Na ten program Fundusz zarezerwował 40 mln zł. Budżet zakłada wsparcie na zakup/leasing tysiąca elektrycznych taksówek (kategoria M1) oraz tysiąca ładowarek domowych typu wall box. Dotacja skierowana jest do mikro, małych lub średnich przedsiębiorców, posiadających licencję na przewóz osób w transporcie drogowym. Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dotację do 20 proc. kosztów (maksymalnie 25 tys. zł, przy maksymalnym koszcie kwalifikowanym zakupu i montażu punktu ładowania 150 tys. zł) lub pożyczkę.
Komentarze