Fiat 500 serii F zostanie oficjalnie zaprezentowany publiczności na jednej z wystaw „The Value of Good Design” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku (MoMA) 10 lutego 2019 roku.

MoMA nabyło egzemplarz Fiata 500 już w zeszłym roku. Zostanie on zaprezentowany po raz pierwszy dopiero na przyszłorocznej wystawie muzeum. Ta z kolei odbędzie się w dniach od 10 lutego do 27 maja 2019 roku. Wystawy „The Value of Good Design” przedstawiają historię przemysłowego wzornictwa.

Luca Napolitano, dyrektor Fiata i Abartha na region EMEA streszcza historyczne znaczenie designu małego fiata: „500 jest jedyną ikoną włoskiego stylu, która nigdy nie wyszła z mody i która dzięki swoim niepowtarzalnym cechom oraz wyrazistemu charakterowi zyskała na przestrzeni dziesiątek lat niezliczoną rzeszę miłośników na całym świecie”. Od 1957 roku fiat 500 wnosił odrobinę koloru oraz uśmiechu w szarą rzeczywistość swoich Klientów w każdym zakątku globu. Stał się ambasadorem Włoch i znaną ikoną wzornictwa i stylu „made in Italy”.

Historyczny fiat 500

Model, który znajdzie się na wystawie, to fiat 500 serii F. Ta najsłynniejsza pięćsetka w historii była produkowana w latach 1965–1972. Wliczając wszystkie wersje modelu, w tym sport, D, L i R pierwszej generacji, w latach 1957–1975 wyprodukowano ich w sumie ponad cztery miliony. Samochód pomimo swych niewielkich rozmiarów jest funkcjonalny. Elegancji nadają mu odpowiednio dobrane materiały, które notabene pozytywnie wpłynęły na aspekt finansowy produkcji. Co ważniejsze, ideą tego pojazdu było udostępnienie wysokiej jakości wzornictwa dla szerokiego grona odbiorców. Niezawodne i ekonomiczne samochody od włoskiego producenta miały przede wszystkim zmotoryzować powojenną Europę. Po pierwsze design, a po drugie kluczowe znaczenie we włoskiej historii lat 50. XX wieku pozwoliły fiatowi 500 znaleźć swoje miejsce na MoMA.

Nowy fiat 500, nazywany powszechnie cinquecento, został zaprojektowany przez Dantego Giacosa, a swoje miejsce na rynku odnalazł w 1957 roku. Giacos, który pracował dla Fiata od 1927 roku. W swojej 43-letniej karierze był twórcą wielu ważnych dla marki projektów. W szczególności należy podkreślić duże znaczenie oryginalnej pięćsetki Topolino czy pięćsetki Nuovej.

Fiat 500 Topolino (fot. Catawiki)
Fiat Nuova 500 (fot. Amazonaws)

Pięćsetka, czyli kompaktowy i ekonomiczny miejski samochód z silnikiem umieszczonym z tyłu. W dodatku skromne wymiary zewnętrzne wcale nie oznaczały niewielkiego wnętrza. Biorąc pod uwagę niewielkie wymiary nadwozia, cztery osoby mogły podróżować w zaskakująco dobrych warunkach we wnętrzu tego miejskiego auta. Jednakże pojemne wnętrze to nie wszystko. Mam na myśli chociażby składany dach z tkaniny, notabene oferowany w standardzie. Był powiewem luksusu, jednocześnie redukując użycie stali. Należy pamiętać, że w czasach świetności tego modelu stal stanowiła niezwykle cenny materiał dla różnych gałęzi przemysłu.

Ponadto bezapelacyjny sukces kontynuuje nowa wersja pięćsetki wprowadzona na rynek w 2007 roku. Tak jak swój poprzednik nowy model szybko zdobył uznanie na rynku motoryzacyjnym. Świadczą o tym chociażby takie zdobyte nagrody, jak Samochód Roku czy Compasso d’oro.

„The Value of Good Design”

Wystawa zawiera w sobie całe bogactwo przedmiotów użytkowych i artykułów gospodarstwa domowego. Od wyrobów ceramicznych i szklanych przez elektronikę i artykuły sportowe aż po zabawki i grafiki. Wykorzystuje demokratyczny potencjał designu lat 30. i 50. i eksponuje współczesne produkty, charakteryzujące się eleganckim wyglądem oraz dobrym stosunkiem jakości do ceny.

Wracając do tematu, fiat 500 zostanie przedstawiony jako doskonały przykład sztuki z dziedziny motoryzacji. Nawiasem mówiąc, rządy obydwu stron zimnej wojny wykorzystywały koncepcję good designu jako ważne narzędzie odbudowy socjalno-ekonomicznej i postępu technologicznego w latach bezpośrednio po II wojnie światowej. Dlatego też fiat 500 jest tego doskonałym przykładem.

Odwiedzający wystawę mają okazję zadać sobie pytanie, jak dziś przedstawia się koncepcja good designu. Przy zanurzeniu się w świat wartości przejawianych przez społeczeństwo połowy XX w. mogą poddać się refleksji nad tym, jak powyższe mogą zostać przełożone i przedefiniowane dla społeczeństwa lat 2000.

 

źródło: materiały prasowe FCA

Komentarze