Fiat Punto pozostanie już tylko wspomnieniem. Koncern FCA ogłosił wycofanie tego ponadczasowego modelu ze swojej oferty.
Myślę, że śmiało można go określić ikoną motoryzacji. Kto nie zna Fiata Punto? Być może był on Twoim samochodem służbowym? Może służył, jako auto rodzinne? Sięgnij dobrze pamięcią, czy przypadkiem nie na nim stawiałeś swoje pierwsze kroki za kierownicą, z niebieską tablicą z białym „L” na dachu?
Historia modelu
Od 1993 roku Fiat oferował ten kultowy model, jako następca wysłużonego Uno. Auto zostało oparte na płycie podłogowej znanej z modeli Lancia Ypsilon oraz Fiata Barchetta. Nadwozie zaprojektował Giorgetto Giugiaro. Dwa lata po wprowadzeniu do sprzedaży otrzymał tytuł samochodu roku. W ofercie pojawiło się sześć odmian silników benzynowych oraz cztery diesle. Piętnaście wersji wyposażenia sprawiało, że każdy mógł skonfigurować go pod swoje indywidualne potrzeby.
W 1999 roku podczas targów w Genewie zaprezentowano drugą generację modelu. Wówczas Fiat projektował samochody tak, aby jedna płyta podłogowa była bazą do dwóch następujących po sobie generacji danego modelu. Stąd też Punciak drugiej generacji został stworzony poprzez generalny lifting poprzedniej wersji. 2001 rok zaowocował wprowadzeniem do oferty bezstopniowej skrzyni biegów CVT. Dwa lata później przeprowadzono facelifting – zmieniono zderzaki, zmodyfikowano reflektory, atrapę chłodnicy i tylne lampy. Do oferty dodano Multijeta o pojemności 1.3 litra.
2005 rok odsłonił fanom włoskiej marki Fiata Grande Punto. Konstrukcję oparto na płycie podłogowej znanej z Opla Corsy D. Nadwozie zaprojektowało studio stylistyczne Italdesign pod kierownictwem Giorgetto Giugiaro przy współpracy z Centro Stile Fiat. Wygląd zewnętrzny został tak pomyślany, by odnosił się do historycznych modeli. I tak oto reflektory nawiązują do tych z modelu Maserati, natomiast tylne wąskie lampy umieszczone pionowo w słupkach D są dobrze znane z poprzednich generacji Punto. W 2006 roku uzupełniono ofertę o wersję pięciodrzwiową, rok później pojawił się sedan znany, jako Fiat Linea. Trzy lata później gruntowny facelifting zaowocował modelem Fiat Punto Evo. Dodatkowo można było wybrać jedną z usportowionych wersji Abarth. Następnie Fiat wprowadził model Fiat Punto 2012 będący kolejną odsłoną zmodernizowanego Grande Punto. Jego historia kończy się dziś…
Koniec Fiata Punto
Ten hit włoskiej motoryzacji, jeden z liderów europejskiego rynku hatchbacków odjeżdża do muzeum historii motoryzacji. Fiat wycofuje go ze sprzedaży. Co za tym idzie, złożenie zamówienie jest niemożliwe. W zamian włoska marka oferuje Fiata Tipo – większego, nowocześniejszego, lepiej wyposażonego młodszego brata Punto. Dodatkowo fani miejskich crossoverów mogą przesiąść się do modelu 500X.
Do 25 sierpnia tego roku można zakupić Punto na wyprzedaży. Egzemplarze stojące na placu, gotowe do wyjazdu na ulicę kosztują ok. 40 tys. złotych. A może jednak Tipo? Producent chcąc zachęcić do zakupu tego modelu objął go ofertą promocyjną, także można go teraz kupić o 10 tys. taniej. Za najtańszą wersję napędzaną benzynowym 1.4 l o mocy 95 KM zapłacimy 42,9 tys. zł. Tanio nie oznacza źle. Na wyposażeniu standardowym, m. in. radio z gniazdem USB, klimatyzacja, sześć poduszek powietrznych, zamek centralny ze sterowaniem radiowym, elektryczne szyby drzwi przednich, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach. Wspomniane wcześniej 500X oraz 500L oferowane są z upustem 14,5 tys. zł.
Tipo podoba się klientom
Według Fiat Chrysler Automobiles Poland w miesiącu lipcu odnotowano znaczny przyrost zakupu nowych modeli wszystkich marek koncernu. W ciągu czterech tygodni zeszłego miesiąca zarejestrowano w Polsce 1931 nowych Fiatów. Jest to najlepszy miesięczny wynik od 2011 roku. Samego Tipo zakupiło 1210 klientów. Tipo to obecnie najchętniej wybierany samochód przez osoby fizyczne.
Żegnaj staruszku
Pomimo, że sam osobiście nie posiadałem żadnego z modeli Punto, ciężko robi się na sercu na myśl o tym, że za jakiś czas nie będziemy go już oglądać. Dla mnie stanowi on jeden z filarów, ikonę motoryzacji, a swoją ponadczasowością rozgrzewa serca ponad 9 milionów użytkowników, którzy zdecydowali się na zakup tego modelu. Być może jego cykl życia, jako auto nowe dobiegł końca, ale wspomnienia Fiata Punto będą żyły w milionach serc. W dodatku rynek samochodów używanych nie zapomni tak szybko o Punciaku.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, Wikipedia
Komentarze