Niejednokrotnie przeglądając portal YouTube trafiamy na nagrania najczęściej z rosyjskich dróg, gdzie widzimy mnóstwo prób wyłudzeń odszkodowań, wypadków drogowych, latających meteorytów czy też oszustwa z strony tamtejszej policji, którzy próbują fałszywie udowodnić kierowcy, że przejechał on na czerwonym świetle, czy przekroczył prędkość często w zamian chcą oni wziąć łapówkę. Co w przypadku polskich dróg? Na pewno ciężej będzie nam spotkać latający meteoryt czy łapówkarstwo ze strony policji, ale próbę wyłudzenia odszkodowania czy też rozwikłanie sporu w przypadku przytrafienia się stłuczki bądź wypadku już tak. Jedyną słuszną linią obrony w tym wypadku jest rejestrator jazdy, którego ceny wahają się od 30 zł do ponad 2000 zł. W tym artykule krótko postaram się opisać podstawowe funkcje i parametry rejestratorów. 

Na sam początek może przypomnimy, jak nagrywanie rejestratorem wygląda ze strony prawnej, czy w Polsce używanie tego typu urządzenia jest w pełni legalne?

W Polsce nie ma żadnych ograniczeń dotyczących korzystania z rejestratorów, w przypadku chęci publikacji nagrania należy pamiętać o zamazanie przynajmniej twarzy i tablic rejestracyjnych pojazdów widocznych na nagraniu. Niedostosowanie się do tego może grozić pozwem o publikowanie wizerunku (dotyczy to w głównej mierze twarzy osób na nagraniu).

Jakie zasady korzystania z wideorejestratorów obowiązują za południową granicą?

  • W Czechach sytuacja prezentuje się podobnie, jak w Polsce.
  • W Austrii za korzystanie z kamerki można otrzymać mandat o wysokości nawet 10 000 euro i więcej.
  • Na Słowacji przepisy zabraniają umieszczania jakichkolwiek akcesoriów na przedniej szybie samochodu w polu widzenia kierowcy.
  • Wybierając się do Węgier, możemy korzystać z wideorejestratorów, ale nagrania muszą zostać usunięte po pięciu dniach od pierwszego zapisu materiału.
  • Chorwacja nie dysponuje szczegółowymi przepisami dotyczącymi korzystania z kamerek samochodowych, a z relacji użytkowników tamtejszych dróg wynika, że ich użytek jest dozwolony.
  • Sytuacja podobnie wygląda w Grecji i Bułgarii.

Należy jednak pamiętać, że brak konkretnych regulacji nie oznacza zupełnie swobodnego użytkowania zarejestrowanych nagrań.

Niezależnie od tego, w jakim kraju sporządzimy nagrania, nie należy nagrywać funkcjonariuszy publicznych. W Polsce nagrywanie policjantów na służbie jest dozwolone, ale w innych krajach niekoniecznie. W tym wypadku należałoby zapoznać się z tamtejszym kodeksem wykroczeń.

Czy materiał zarejestrowany kamerą może być dowodem dla policjantów, sądu bądź ubezpieczycieli? Oczywiście, zgodnie z Art 308. kpc:

Art. 308. § 1. Sąd może dopuścić dowód z filmu, telewizji, fotokopii, fotografii, planów, rysunków oraz płyt lub taśm dźwiękowych i innych przyrządów utrwalających albo przenoszących obrazy lub dźwięki.

Należy jednak pamiętać o tym, że taki film może zostać poddany weryfikacji i sprawdzeniu, czy np. nie został zmodyfikowany oraz czy pochodzi dokładnie z danego miejsca zdarzenia.

Większość kierowców, którzy przynajmniej raz w życiu mieli do czynienia z wypadkiem lub stłuczką wiedzą, jak trudno jest udowodnić swoją niewinność w kontrowersyjnej sytuacji. Dlatego sporo ludzi uważa rejestrator za potrzebny gadżet. Jak zatem wybrać najlepszy model rejestratora w olbrzymim morzu istniejących towarów i nie przegrać z jakością?

1. Najważniejszym kryterium wyboru jest jakość zapisu. Jest zdefiniowany przez dwa parametry:
Jakość nagrania – liczba pikseli tworzących obraz wideo, najpopularniejsze wartości to: 3840×2160 (4K), 2048×1080 (2K) 1920×1080 (Full HD), 1440×1080, 1280×720 (HD), 848×480, 640×480, 320×240. Warto jednak pamiętać, że producenci często przeceniają ten parametr. Używają do tego zjawiska zwanego interpolacją obrazu, która jest często stosowana w modelach chińskiego pochodzenia. Interpolacja jest procesem mający na celu utworzenie nowego, wcześniej nieistniejącego piksela na podstawie pikseli sąsiadujących z pikselem tworzonym tak, aby był on jak najlepiej dopasowany optycznie do przetwarzanego obrazu.
– Ilość klatek na sekundę – całkowita liczba klatek na sekundę. Im wyższa jest ta liczba, tym bardziej obraz jest gładki i bardziej realistyczny. Jeśli opis modelu rejestratora wskazuje prędkość zapisu 60 fps (frame per second), najprawdopodobniej osiąga się to nie w maksymalnej rozdzielczości. Na przykład 60 klatek na sekundę może mieć rozdzielczość 848×480, a przy rozdzielczości 1920×1080 (Full HD) – 30 klatek na sekundę, spotykanie jest to najczęściej w tanich rejestratorach. W droższych rejestratorach praktycznie każda wartość ma dostępne 60 fps.
2. Format kompresji wideo – w samochodowych rejestratorach wykorzystywane są głównie dwa formaty: MJPEG i H.264.
– MJPEG – jeden z pierwszych formatów nagrywania wideo. Opiera się na metodzie kompresji wideo między-klatkowej. Rejestratory używające MJPEG mają przestarzałą bazę sprzętową, więc ich koszt jest niższy. Cena > Jakość.
– H.264 – ten format wykorzystuje najnowsze algorytmy kompresji wideo i audio. Wyróżniające cechy tego standardu od MJPEG: ulepszone odwzorowanie kolorów, większa wyrazistość obrazu, duża szybkość zapisu. Koszt rejestratorów oparty na H.264 jest wyższy. Cena < Jakość.

Prawdę o tym jak nagrywa rejestrator zawsze powie nagranie nocne, na jego podstawie możemy podjąć decyzję o zakupie.

3. Kąt widzenia – kolejne ważne kryterium wyboru. Kąt widzenia rejestratorów zaczyna się od 70 stopni a kończy na 180. Najbardziej powszechny kąt widzenia w rejestratorach samochodowych wynosi 120 stopni. Na przykład dobry rejestrator FullHD z kątem widzenia 120 stopni pozwala Ci objąć 5 pasów jezdni. (w rzeczywistości często wartości są zawyżane w teorii 130 może być równe 110)

Przykładowy rejestrator niższej półki z kątem widzenia 70 stopni.

Przykładowy rejestrator wyższej półki z kątem widzenia 130 stopni.

4. Cykliczne nagrywanie – rejestrator zapisuje fragmenty (pliki) przez kilka minut – zwykle 1-5 minuty (czasem nawet do 15 minut bądź bez przerwy). Gdy karta pamięci jest pełna, rejestrator usuwa najstarszy fragment i zapisuje na miejscu poprzedniego nagrania nowe.

5. Funkcja GPS – za pomocą tej funkcji rejestrowana jest trasa i prędkość pojazdu. Podczas oglądania filmu w specjalnym programie istnieje możliwość powiązanie z mapą (zwykle z Mapami Google). Ta funkcja przyda się tym, którzy muszą udowodnić, że nie przekroczyli prędkości oraz funkcja świetnie sprawdzi się w autach firmowych. Przykładem jest MiVue Manager dostarczany do rejestratorów firmy Mio

6. Tryb Parkingowy – funkcja trybu parkingowego wykorzystuje czujnik wstrząsów (G-Sensor) oraz detekcję ruchu przed obiektywem, funkcja ma ten plus, że nie zaśmieca niepotrzebne karty nagraniami, kiedy auto stoi np. na parkingu a nagry moment, kiedy przy aucie będzie działo się coś podejrzanego. Minusem tego typu rozwiązania jest to, że często potrzebne jest stałe zasilanie rejestratora.

 

Jedną z ważnych kwestii jest umiejscowienie rejestratora na przedniej szybie, poniższa grafika pokaże wam najlepsze miejsce do zamontowania rejestratora na szybie oraz poprowadzenia kabla zasilającego

 

Źródło: kb-sb.ru, wikipedia, opracowanie własne

Komentarze