Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną w Gdańsku oraz w Warszawie do końca 2021 roku. Oba stanowiska razem z instalacją do oczyszczania i dystrybucji wodoru tworzą projekt Pure H2, który w 20% będzie opłacany ze środków unijnych.


Umowa na finansowanie inwestycji wartej 10 mln euro zostanie podpisana podczas Szczytu Klimatycznego COP24 w Katowicach. Pierwszy raz wodór będzie można zatankować w bliskiej okolicy Gdańskiej rafinerii oraz w Warszawie na stacji paliw sieci LOTOS przy ul. Łopuszańskiej. Stacja ta to część Niebieskiego Szlaku, czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych na stacjach LOTOS. Pierwsze 12 ładowarek zostało udostępnionych kierowcom jesienią bieżącego roku, kolejne 38 czeka w kolejne i pojawi się najpóźniej do 2020 roku.


”Grupa LOTOS w ramach swojej strategii do roku 2022 wskazała, jako jeden z priorytetów, rozwój projektów dotyczących paliw alternatywnych. Jest to działalność innowacyjna, z której istotne przychody mogą pojawić się w przyszłości” 


mówi Mateusz A. Bonca, prezes Zarządu Grupy LOTOS S.

Dojedziemy z Gdańska do Warszawy na jednym baku?

Do czasu kiedy pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie gdańskiej rafinerii powstanie instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest tylko i wyłącznie wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999%). Taki rodzaj czystego paliwa zapewni daleki zasięg pojazdu (nawet do 450 km) bez przymusowego przystanku na trasie pomiędzy Warszawą a rafinerią w Gdańsku, dodatkowo ograniczy to również koszty inwestowania w dodatkową infrastrukturę sieci elektroenergetycznych.


Wodór niesie ze sobą istotny potencjał ograniczenia emisji CO2 w transporcie, zwłaszcza, że technologia ta będzie rozwijana w pierwszej kolejności w oparciu o transport publiczny

Grupa LOTOS realizuje inwestycje infrastrukturalne, pozwalające na szersze zastosowanie paliw alternatywnych. Spółka współpracuje też z samorządami. W tym roku podpisano z Gdynią oraz Wejherowem listy intencyjne, w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów miejskich.


podkreśla Patryk Demski, wiceprezes Zarządu ds. Inwestycji i Innowacji Grupy LOTOS S.A.

W najbliższych latach spółka LOTOS zakłada dążenie do posiadania zrównoważonej geograficznie i jednolitej wizualnie sieci, umożliwiającej dostęp do produktów i usług marki LOTOS dla jak największej liczby odbiorców. LOTOS Paliwa do 2022 roku zamierza wprowadzić do oferty sprzedaży na stacjach własnych alternatywne paliwa dla transportu. Pierwszy etap to uruchomienie 12 punktów ładowania pojazdów elektrycznych przy autostradach A1 oraz A2 na trasie Trójmiasto-Warszawa (w obu kierunkach).

Źródło: lotos.pl / informacja prasowa

Komentarze