Mercedes klasy A – wnętrze
Przedstawienie modelu zacznę od wnętrza i wyposażenia, bo tutaj dzieje się najwięcej. Środek stał się bardziej awangardowy i nie można odmówić mu powiewu świeżości. Jednak widząc niedawno zaprezentowanego Mercedesa CLS, można śmiało powiedzieć, że już gdzieś to widzieliśmy. Nie mniej samochód robi wrażenie. Centralnym punktem wnętrza są dwa duże ekrany. Jeden z nich jest umiejscowiony nad kierownicą, drugi zaraz obok po jego prawej stronie. Można zamówić je w dwóch rozmiarach – siedmiu lub dziesięciu cali.
Rozważając listę wyposażenia, warto zdecydować się na większy z nich, gdyż jest to centrum dowodzenia większością funkcji w samochodzie, więc rozmiar ekranu wpłynie korzystnie na komfort użytkowania. Charakterystyczny dla najnowszej gamy modelowej Mercedesa staje się design wlotów powietrza na desce rozdzielczej. Mają one nawiązywać do kształtu silników odrzutowy. Są dodatkowo podświetlone.
Mercedes klasy A – MBUX
Wracając jednak do ekranów i tego, co się z nimi wiąże – systemu MBUX. Jest to system multimedialny, którego nie spotkaliśmy wcześniej w żadnym modelu. Jest to zupełna nowość, która debiutuje w najmniejszym z Mercedesów. MBUX to inaczej Mercedes-Benz User Experience. Jest to system, który może zostać spersonalizowany przez użytkownika i dodatkowo korzysta ze sztucznej inteligencji, ucząc się naszych nawyków. Sterować MBUX’em możemy przy pomocy wspomnianych ekranów, panelu dotykowego umieszczonego na tunelu środkowym a także głosowo. Obsługę naturalną mową aktywuje się komendą „Hej, Mercedes”.
Wraz z wprowadzeniem MBUX udoskonalone zostały usługi Mercedes me connect, w tym funkcje nawigacji bazujące na komunikacji Car-to-X. Mają one za zadanie przesyłać informacje między samochodami o zdarzeniach zarejestrowanych przez czujniki takich systemów jak ESP czy awaryjne hamowanie. Co więcej, system MBUX dostarczy kierowcy informacje o aktualnych cenach paliw, czy ilości wolnych miejsc parkingowych w docelowym miejscu podróży.
Mercedes klasa A – bezpiecznie jak w klasie S
Inżynierowie Mercedesa nie patyczkowali się i doposażyli klasę A w rozwiązania niedostępne wcześniej w tym segmencie. Przykładowo, nowy kompakt będzie teraz zdolny do częściowo autonomicznej jazdy. Dzięki zamontowanym na pokładzie czujnikom i kamerom samochód monitoruje drogę na 500 metrów przed nim. Pokładowe instrumenty są wspomagane danymi dotyczącymi natężenia ruchu pobranymi z internetu. Auto posiada zdolność samoczynnego wyhamowania na swoim pasie, a gdybyśmy chcieli zmienić kierunek jazdy, to czuwa nad nami aktywny system zmiany pasa ruchu.
System PRE-SAFE PLUS jest odpowiedzialny za wykrywanie ryzyka uderzenia w tył samochodu. Jeśli Mercedes stwierdzi, że takie ryzyko narasta, podejmie działania mające na celu zmniejszenie obrażeń u pasażerów.
Mercedes klasy A – silniki i osiągi
W momencie premiery nowego modelu dostępne będą 3 jednostki napędowe. Najsłabsza (diesel) będzie dysponowała mocą 116 KM (260 Nm), kolejna benzynowa 163 KM (250 Nm) i najmocniejsza będzie legitymowała się 224 KM (350 Nm). Wszystkie silniki połączone będą z siedmiobiegowymi przekładniami automatycznymi o dwóch sprzęgłach. Najmocniejszy silnik będzie można sprząc z sześciostopniową przekładnią manualną.
Opcją w klasie A będzie stały napęd na 4 koła 4MATIC. Jak to miało miejsce w innych modelach tego producenta, będzie możliwość dostosowania stylu jazdy za pomocą wyboru odpowiedniego trybu Dynamic Select. Zmianą w napędzie Mercedesa będzie zastosowanie zintegrowanego sprzęgła z tylnym mechanizmem różnicowym zasilanym elektromechanicznie, zamiast elektrohydraulicznie.
Mercedes klasy A – wygląd zewnętrzny
Nowy Mercedes klasy A przyjął wszystkie cechy nowej linii stylistycznej Mercedesa. Czytelnicy, którzy widzieli premierę modelu CLS, zapewne nie są zaskoczeni wyglądem nowego kompaktu z Affalterbach. Z przodu zobaczymy charakterystyczny dla marki grill, światła o wydłużonym kształcie, które wyposażono w technologię Multibeam Led. Z boku rzucają się w oczy napompowane nadkola, które pomieszczą koła o rozmiarze 16-19 cali. Całość wieńczy delikatnie opadająca linia dachu, która podkreśla sportowe nacechowanie aut tej marki.
Źródło: Mercedes-Benz
Komentarze