Trzecia generacja hybrydowego układu plug-in zagościła w kompaktowej klasie A. Jakie walory oferuje A 250 e?

Hybrydowe jednostki coraz szerzej wypełniają palety jednostek napędowych aut różnych segmentów. Nie inaczej jest w gamie Mercedesa. Niemiecki producent sukcesywnie rozwija ten rodzaj napędów pod szyldem EQ Power. Kompaktowa klasa A również posiada ten wariant w ofercie legitymując się zużyciem paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 1,4-1,6 l/100 km! To rezultat obarczony wieloma zmiennymi i raczej trudny do osiągnięcia dla przeciętnego Kowalskiego. Trzeba natomiast powiedzieć, że ten rodzaj napędu posiada kilka atutów.

Zużycie paliwa w cyklu łączonym 1,4-1,6 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 32-36 g/km, zużycie energii elektrycznej w cyklu łączonym 14,7-15,4 kWh/100 km.

O ile na dane zużycia paliwa wynoszące poniżej 2l/100 km można spojrzeć z przymrużeniem oka, to realne rezultaty osiągane w drogowych testach mieszczą się poniżej 5l/100km!

W nowych kompaktowych hybrydach plug-in Mercedesa najważniejszymi cechami kreowanymi przez producenta są przyjemność prowadzenia oraz przydatność na co dzień. Doskonale przedstawiają to podstawowe parametry techniczne samochodu:

  • Zasięg w trybie elektrycznym: 70-75 km
  • Moc jednostki elektrycznej: 75 kW (102 KM)
  • Moc systemowa: 160 kW (218 KM)
  • Systemowy moment obrotowy: 450 Nm
  • Maksymalna prędkość: 140 km/h (w trybie elektrycznym) / 235 km/h (ogółem; Klasa A Limuzyna)
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,6 s (hatchback)
  • Prawie żadnych ograniczeń w zakresie przestrzeni ładunkowej

Wszystkie samochody z rodziny kompaktowych Mercedesów mają silniki zamontowane poprzecznie. Dla przekładni dwusprzęgłowej 8F-DCT, która technicznie bazuje na skrzyni stosowanej w pojazdach z jednostką montowaną wzdłużnie, opracowano kompaktowy moduł hybrydowy, składający się z maszyny synchronicznej z magnesami trwałymi w wirniku. Stojan jest trwale zintegrowany z obudową modułu trakcyjnego, a mokre sprzęgło o niskiej stratności zostało wbudowane w wirnik maszyny elektrycznej. Chłodzenie stojana i wirnika na żądanie pozwala na bezproblemowe wykorzystanie szczytowej i ciągłej mocy silnika elektrycznego. Po raz pierwszy w samochodzie Mercedes-Benz jednostka spalinowa jest uruchamiana przez motor elektryczny – kompaktowe hybrydy nie mają osobnego rozrusznika 12 V.

Wysoka moc systemowa zapewnia przyjemność z jazdy

Silnik elektryczny osiąga 75 kW (102 KM). W połączeniu z 4-cylindrową jednostką o pojemności 1,33 litra daje to moc systemową na poziomie 160 kW (218 KM) i systemowy moment obrotowy 450 Nm. Dzięki zastosowaniu motoru elektrycznego klasa A 250 e odznacza się natychmiastową reakcją na wciśnięcie pedału gazu i zapewniają ponadprzeciętne osiągi (6,6 s od 0 do 100km/h). Prędkość maksymalna wynosi 235 km/h.

Do celów magazynowania energii elektrycznej służy wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy o łącznej pojemności ok. 15,6 kWh. Można go ładować z zewnętrznego źródła prądu, prądem zmiennym lub stałym. Oznacza to,że kompaktowe hybrydy plug-in mogą zostać naładowane ze ściennej ładowarki (wallboxa) o mocy 7,4 kW prądem zmiennym (AC) w ciągu 1 h 45 min (od 10 do 100% stanu naładowania baterii). W przypadku ładowania prądem stałym (DC) akumulator można „zatankować” od 10 do 80% w około 25 minut. Gniazdo ładowania znajduje się na tylnym prawym błotniku. Wysokonapięciowy akumulator jest chłodzony cieczą i waży ok. 150 kg.

Maksymalne wykorzystanie przestrzeni

Innowacyjny układ wydechowy pozwolił na sprytne upakowanie elementów pod podwoziem: zamiast sięgać do końca pojazdu, wydech kończy się wylotem umieszczonym centralnie pod podłogą, z tylnym tłumikiem zlokalizowanym w tunelu przekładni. Zintegrowanie zbiornika paliwa w przestrzeni montażowej tylnej osi tworzy pod tylnymi siedzeniami przestrzeń dla akumulatora wysokiego napięcia. W rezultacie pojemność bagażnika A 250 e jest tylko minimalnie mniejsza niż w bliźniaczych odmianach z napędem całkowicie spalinowym.

Ponieważ kompaktowe modele korzystają z hybrydowego napędu plug-in trzeciej generacji, dysponują wszystkimi jego funkcjami, w tym inteligentną strategią działania na bazie trasy przejazdu. Uwzględnia ona czynniki takie jak dane nawigacyjne, ograniczenia prędkości oraz przebieg drogi. Strategia bierze pod uwagę całą zaplanowaną trasę i dla najbardziej odpowiednich odcinków trasy za każdym razem priorytetowo traktuje elektryczny tryb jazdy.

Wraz z wprowadzeniem systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience) poprzednie tryby działania napędu plug-in we wszystkich modelach EQ Power zostały przekształcone w programy jazdy. Oznacza to, że w każdej hybrydzie plug-in Mercedes-Benz dostępne są nowe programy: Electric (z ang. elektryczny) i Battery Level (z ang. poziom naładowania akumulatora). Tak też jest w Klasach A i B. W programie Electric można uzyskać maksymalną efektywność „na prądzie”. Silnik spalinowy włącza się wówczas tylko wtedy, gdy kierowca wciśnie pedał gazu aż do podłogi (tzw. kickdown), a za pomocą łopatek przy kierownicy można regulować siłę rekuperacji (pięć poziomów do wyboru: D AUTO, D+, D, D- i D–).

Mercedes me Charge

Poza korzystaniem z domowego źródła prądu (np. wallboxa Mercedes-Benz) dostępne jest również wygodne i proste ładowanie podczas podróży – stacje można wygodnie wyszukiwać poprzez system informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience).

Hybrydy plug-in w ofercie Mercedes-Benz

Hybrydy plug-in oferują klientom to, co najlepsze. W mieście działają w trybie całkowicie elektrycznym, podczas gdy na długich trasach korzystają w pełni z możliwości silnika spalinowego. W rezultacie sprawiają, że wzrasta ogólna efektywność pojazdu – po pierwsze mogą odzyskiwać energię podczas hamowania, a po drugie pozwalają na pracę silnika spalinowego w korzystnych zakresach roboczych. Przy okazji modele EQ Power zapewniają bardzo dobre osiągi oraz w marginalnym stopniu pogorszeniu ulega ich wymiar praktyczny.

Do końca 2019 r. Mercedes-Benz posiadał w swojej ofercie ponad 10 hybryd plug-in – od modeli kompaktowych po flagową Klasę S. Producent chciałby do końca 2020 rok móc zaoferować klientom ponad 20 takich wariantów.

Bazową klasę A 250 e kupimy za 152 600zł. Nie jest to jednak zbyt wygórowana kwota biorąc pod uwagę sporą moc systemową, kompaktowe nadwozie oraz ograniczony apetyt na paliwo.

Źródło: Materiały prasowe Mercedes-Benz

Komentarze