Przepis, który pozwoli samorządom podniesienie stawek za parkowanie został przegłosowany przez posłów 5 lipca tego roku. Projekt przedstawiony w marcu 2017 roku wszedł bez poprawek w ramach ustawy o nowelizacji o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Czym jest nowe rozporządzenie?

Najnowsze przepisy najbardziej uderzą w kierowców, którzy zapragną zostawić swoje pojazdy w ścisłym centrum miasta. W myśl najnowszego dokumentu samorządy, których miasta przekraczają 100 tyś. mieszkańców będą mogły tworzyć dwie strefy płatnego parkowania tj. dobrze znana wszystkim zmotoryzowanym SPP czyli strefa płatnego parkowania oraz nowa strefa śródmiejska, oczywiście oba obszary będą różnić ceny za postój.

Pytanie nasuwa się jedno: ile?

Zarządzenie jasno określa kwotę jaką będzie można pobierać za godzinę parkowania, wszystko zostało wyliczone na podstawie pensji minimalnej. W strefie śródmiejskiej ustawa zakłada maksymalnie 0.45% minimalnego wynagrodzenia, natomiast dla SPP współczynnik wynosi 0.15%. I tak dla przykładu dla obecnego roku kalendarzowego, jak możemy przeczytać na stronie Głównego Urzędu Statystycznego pensja minimalna wynosi 2100 brutto, 0.45% z liczby 2100 da nam możliwość płacenia 9 złoty oraz 45 groszy za godzinę parkowania w SŚ.

Mamy kwotę za godzinę a reszta?

Dalsze parkowanie w strefie śródmiejskiej będzie naliczane progresywnie. W praktyce oznacza to, że druga godzina nie będzie mogła być wyższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., natomiast trzecie godzina nie może być droższa od drugiej o więcej niż 20 proc. Opłaty od czwartej godziny w wzwyż nie mogą za to przekroczyć stawki pierwszej.

I tylko tyle?

Odpowiedź brzmi, oczywiście, że nie. W ramach nowelizacji zwiększa się tez kara za brak ważnego biletu parkingowego z obecnych 50 zł do kwoty 210 zł. Kwota mandatu została również obliczona z procentu a do pomocy również wykorzystano pensje minimalną. Maksimum kary określono jako 10% pensji minimalnej. Warto nadmienić, że najwyższa stawka godzinnego parkowania nie jest ostateczna. O kwotach pobieranych w strefach parkowania decydować będą miejscy radni. Rozporządzenie przewiduje też, możliwość egzekwowania opłat w soboty. Wgłębiając się w projekt dokumentu czytamy również, że miejsca parkingowe nie będą musiały być oznaczone liniami poziomymi. Dla przykładu podajemy kilka miast, których nowe przepisy mogą dotknąć: Warszawa, Kraków, Łódź, Gdańsk, Wrocław, Gdynia, Kielce, Katowice, Toruń, Rzeszów, Gliwice, Tychy, Szczecin czy Bydgoszcz.

źródło : Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju

Komentarze