Toyota wykorzysta jedną ze swoich fabryk na Dolnym Śląsku do produkcji małolitrażowych silników benzynowych opracowanych przez Suzuki.
Obecnie wiadomo, że silniki Suzuki będą produkowane w fabryce Toyoty na Dolnym Śląsku. Robert Mularczyk, rzecznik Toyota Motor Poland, przyznał, że na tę chwilę nieznane są jeszcze szczegóły dotyczące inwestycji: planowane nakłady, termin rozpoczęcia produkcji oraz modele, do których najprawdopodobniej trafią nowe silniki. Koncern nie ujawnił nawet czy będzie to zakład w Wałbrzychu, czy w Jelczu-Laskowicach. Wtóruje mu Grzegorz Górski, rzecznik spółki Toyota Motor Manufacturing Poland. – Obie fabryki mają potencjał, decyzja dotycząca wyboru jednej z nich dopiero przed nami.
Dolnośląskie fabryki
Zakład produkcyjny w Wałbrzychu produkuje silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Ponadto pod koniec października 2018 r. ruszyła tam produkcja nowych przekładni do napędów hybrydowych. Roczne zakład ten produkuje około 371 tysięcy silników i 720 tysięcy skrzyń biegów do samochodów z napędem konwencjonalnym. Zdolność wytwórcza nowej linii oszacowana została na 180 tysięcy przekładni hybrydowych rocznie. Zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l, a także silniki Diesla o pojemnościach 1,4 l oraz 2,2 l. Produkcja jednostek wysokoprężnych będzie stopniowo wygaszana, ale spółka jednoznacznie nie informuje, kiedy to nastąpi. Roczne moce wytwórcze zakładu w Jelczu-Laskowicach wynoszą 180 tys. jednostek napędowych. Po uruchomieniu linii produkcyjnych nowych silników 2,0 l i 1,5 l zaprojektowanych w technologii TNGA, możliwości fabryki mają wzrosnąć do 309 tysięcy jednostek.
Polski potencjał
W należącej do Grupy PSA fabryce w Tychach 17 stycznia ruszyła masowa produkcja 3-cylindrowych silników benzynowych Turbo PureTech. Wartość inwestycji wyniosła 250 mln euro, a pracę w zakładzie znalazło ponad 500 osób. Opel w Polsce rocznie produkuje 460 tysięcy silników. W tym roku w tyskiej fabryce ma zostać zmontowanych około 230 tysięcy sztuk. Z kolei w Polkowicach, także zlokalizowanych na Dolnym Śląsku, od 1999 roku spółka Volkswagen Motor Polska produkuje silniki wysokoprężne. Silniki trafiają głównie do pojazdów w Polsce (Poznań) oraz m.in. do Niemiec, Czech i Hiszpanii. To jednak nie wszystko. W czerwcu 2018 r. fabryka FCA Powertrain w Bielsku-Białej rozpoczęła produkcję nowej generacji silników benzynowych turbo. Zdolności produkcyjne pierwszej zainstalowanej linii w Bielsku-Białej wynoszą 200 tys. egzemplarzy rocznie. Do końca 2019 r. roku planowane jest uruchomienie drugiej linii produkcyjnej, wynikiem czego produkcja może wzrosnąć do 400 tys. sztuk. Trwają prace przy budowie fabryki silników Mercedes-Benz w Jaworze. Zakład będzie produkował czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne do samochodów osobowych tej marki. Prace budowlane rozpoczęły się w 2017 roku, natomiast oficjalne otwarcie linii montażowej nastąpi końcem 2019 roku.
źródło: samar
Komentarze