Na początku należy doprecyzować jedną kwestię. Historia samochodu Opel GT sięga 1965 roku. 53 lata temu na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym IAA we Frankfurcie pokazano dwumiejscowy model studyjny sportowego Coupé. Dopiero trzy lata później auto weszło do produkcji seryjnej. Samochód zaprojektowany przez zespół pod kierownictwem Erharda Schnella początkowo określany był mianem „Experimental GT”. Tak twórca tego znakomicie wyglądającego pojazdu wspomina czasy nad wspomnianym autem:

„Na początku był to tylko projekt stylistyczny. Mój szef nie powiedział o nim nawet zarządowi. Jednak kiedy wersja studyjna była niemal gotowa, nie można było już tego dłużej ukrywać przed władzami firmy. Podczas pierwszej prezentacji Experimentala GT mieliśmy naprawdę spore obawy. Poczuliśmy wielką ulgę, słysząc spontaniczne oklaski wniebowziętych dyrektorów!”

Początki kooperacji między nacjami

Aktualnie nie wyobrażamy sobie, aby w granicach jednego państwa powstawał kompletny samochód. Globalizacja sprawiła, że elementy składowe każdego auta produkowane są w każdym możliwym zakątku świata. W Polsce nie możemy narzekać na liczbę oddziałów firm, które produkują części na pierwszy montaż do nawet najbardziej ekskluzywnych marek. Obecność takich firm, jak TRW, Brembo czy Mahle stała się codziennością. Jednak w 1968 roku taki stan rzeczy nie był oczywistością. Opel nawiązał współpracę z francuskimi podwykonawcami Chausson oraz Brissoneau&Lotz. Firmy te zajmowały się tłoczeniem blach, tworzeniem konstrukcji spawanych auta i lakiernictwem. Opel GT ostatecznie montowany był na linii produkcyjnej znajdującej się w Niemczech.

Opel GT – osiągi

Samochód można było kupić z jednym z czterocylindrowych silników benzynowych. Dla formalności wspomnę o pierwszym o pojemności 1.1 litra, którego moc wynosiła 60 KM. Jak nie trudno się domyślić, nie cieszył się on powodzeniem, gdyż osiągi nie korespondowały z wyglądem samochodu. Większość aut kupowana była z jednostką napędową pochodzącą z Opla Rekorda. 90-konny motor o pojemności 1.9 litra pozwalał rozpędzić niewielkie nadwozie do 185 km/h. Czas jaki był potrzebny na osiągnięcie pierwszej setki to 11,5 sekundy. Do wyboru były dwie skrzynie biegów – czterostopniowa manualna przekładnia i trzybiegowy automat. Napęd przekazywany był na koła tylne.

Opel GT – sukcesy w sporcie

Swego czasu pomyślano o tym, aby Opla GT pchnąć w stronę sportów motorowych. Bo w końcu co innego będzie lepszą reklamą na sportowego Coupé niż niezwykłe osiągnięcia na arenie sportowej? Tym samym stworzone Opla GT Conrero, który brał udział w wyścigach długodystansowych. W 1971 roku wnuk założyciela marki, Georg von Opel, przebudował model GT na samochód elektryczny. Ustanowił rekord świata rozpędzając swoją maszynę do 189 km/h. Inżynierowe marki dysponując niemałym budżetem pozwolili sobie na zamontowanie silnika diesla. To auto również ustanowiło rekord świata. Rozwinęło prędkość 197 km/h na odcinku 1000 metrów.

Łącznie sprzedano 103 463 egzemplarze Opla GT po obu stronach globu.

Źródło: Opel