Odpowiednie, efektywne światła samochodowe to element, który wpływa na bezpieczeństwo podczas każdej podróży, dlatego tak ważny jest odpowiedni proces ich projektowania oraz testowania.

Doskonale wie o tym Seat, który tworząc oświetlenie do swoich nowych modeli, korzysta z pomocy  projektantów i inżynierów, którzy pracują nad nimi ponad trzy lata. Albowiem tyle czasu trwa wykonanie niezbędnych testów i weryfikacji, które zapewniają większy komfort i bezpieczeństwo za kierownicą. Jak wynika z międzynarodowych badań przeprowadzonych przez Seata, dla 40% osób w wieku od 25 do 37 lat wygląd zewnętrzny pojazdu to jeden z najważniejszych powodów do jego zakupu. Co trzecia osoba poniżej 30. roku życia chciałaby za pośrednictwem samochodu wyrazić swoją osobowość i podkreślić indywidualny styl. Z kolei co trzeci millenials wskazuje, że decydującym czynnikiem jest dostęp do rozwiązań z zakresu łączności, systemu rozrywkowo-informacyjnego, a także systemu dźwiękowego, a zatem kluczem do sukcesu jest stworzenie auta, które łączy atrakcyjną stylistykę z wysublimowaną technologią.

Kunsztowna technika

Seat rozwijając technologie świateł, nieustannie pozostaje w kontakcie z działem projektowania, który zamienia estetyczne idee w matematyczną dokładność – mówi Carlos Elvira, który kieruje zespołem oświetlenia i sygnalizacji w Seat. „W przypadku Tarraco chcieliśmy, aby jego światła komunikowały to, w jaki sposób rozumiemy dziś inteligencję, technologię i emocje, które powinny towarzyszyć kierowcom – dodaje Tony Gallardo, który jest odpowiedzialny za projektowanie elementów zewnętrznych. Aby tego dokonać posługujemy się zdobyczami technologicznymi, a dokładnie mówiąc symulacjami 3D do tworzenia nowych mechanizmów.  To jednak nie wszystko. Dla nas równie istotna jest żywotność projektów. Zapewniamy ją  poprzez wykonanie nawet 300 symulacji na poszczególnym  modelu reflektora. Jeśli faza wirtualna zostanie pozytywnie zaopiniowana, to wówczas budowany jest model, który następnie jest używany do wstępnych testów umożliwiających weryfikację rozkładu, konsystencji i intensywności światła. Bardzo często wiele osób pyta, czy kąt wiązki światła zmienia się, gdy samochód jest w pełni załadowany. Odpowiedź brzmi: Nie. Aby to sprawdzić należy przeprowadzić kilka prób z ciężarkami, np. umieszczając 350 kg w bagażniku lub usadzając w samochodzie pięć osób. Wówczas mamy gwarancję, że kąt padania światła jest prawidłowy przez cały czas, niezależnie od tego, jak pojazd jest obciążony” – zapewnia Carlos Elvira.

Widoczność w każdych warunkach

Centrum Techniczne Seata wyposażone jest w 40-metrowy utwardzony tunel oświetleniowy. Umożliwia on odtworzenie autentycznych warunków jazdy w nocy. Carlos Elvira za kierownicą Tarraco testuje różne światła i weryfikuje ich intensywność za pomocą fotometru. Ponadto ważne jest odpowiednie wypoziomowanie reflektorów. Nie powinny być one idealnie proste oraz nie powinny układać się w ostrą linię, ponieważ prowadzi to do zmęczenia wzroku kierowcy.  

Od arktycznego mrozu do pustynnego upału

Chcąc sprawdzić, czy światła i ich funkcje będą reagować prawidłowo w różnych warunkach pogodowych, w fazie testów sprawdza się je w ekstremalnych temperaturach od -40 do 90 st. Osiąga się je w specjalnej komorze klimatycznej, w której odtwarzane są różne warunki ciepła, wilgotności i zimna. Co więcej, prototypy przemierzają ponad 30 tysięcy kilometrów pomiędzy odległymi miejscami na Ziemi, a nawet dwa lata spędzają na pustyniach, w celu sprawdzenia ich działania w różnych warunkach pogodowych.

Żywotność LED-ów do 10 000 godzin

Średni okres użytkowania 300 źródeł światła LED, które znajdują się w modelu Tarraco, to 10 000 godzin. Zużywają one połowę mniej energii niż żarówki halogenowe. Systemy oświetleniowe przeszły ogromną ewolucję jeśli chodzi o ich komfort i bezpieczeństwo. Dzisiejsza technologia emituje światło, które jest o wiele chłodniejsze i wyraźniejsze, przypominając słoneczne światło w pogodny dzień. Otwiera to szeroką gamę możliwości, uwzględniając również to, że dzięki diodom możemy dziś całkowicie przebudowywać projekty opraw oświetlenia – podsumowuje Carlos Elvira.

Źródło: Informacja Prasowa

Komentarze