28 stycznia w zakładach Martorell SEAT zaprezentował całkowicie nową generację SEATa Leona. Auto ucieleśnia wizję i wartości hiszpańskiej marki.

SEAT Leon od lat jest kluczowym modelem w ofercie marki i benchmarkiem dla całego segmentu C. Świadczy o tym sprzedaż trzech poprzednich generacji na poziomie aż 2,2 mln sztuk. Czwarta odsłona modelu otwiera nowy rozdział w historii Leona.

Najnowszy SEAT Leon uosabia charakterystyczny język stylistyczny marki, łącząc temperament, elegancję i sportowy design z niespotykaną dojrzałością. Modelem który przetarł stylistyczną ścieżkę kompaktowemu bratu był flagowy SUV – Tarraco. Spoglądając na oba auta widać spójność i liczne nawiązania.

Zabiegi designerów i liczne testy w tunelu aerodynamicznym pozwoliły również poprawić wartość współczynnika oporu aerodynamicznego o około 8% w porównaniu do poprzedniej generacji. Leon oprócz przyciągającego wzrok designu zyskał wszystkie atrybuty najnowszych konstrukcji grupy VAG – nowoczesne jednostki napędowe, innowacyjną łącznością z otoczeniem oraz udoskonaloną technologią wspomagania jazdy.

Świetne proporcje i jeszcze lepsze wnętrze

Platformę użytą do budowy samochodu stanowi zaawansowana platforma MQB Evo, która zapewniła projektantom większą elastyczność w projektowaniu, co przełożyło się na uzyskanie jeszcze lepszych proporcji.

Nowa platforma to również wykładnik parametrów technicznych auta. W wersji 5-drzwiowej nowy SEAT Leon ma 4368 mm długości (o 86 mm więcej w stosunku do poprzedniej generacji), 1800 mm szerokości (o 16 mm mniej) i 1456 mm wysokości (o 3 mm mniej). Rozstaw osi wynosi 2686 mm, czyli aż o 50 mm więcej niż w trzeciej generacji. Dokładnie tyle samo co najnowsza generacja Skody Octavia.

W wersji Sportstourer samochód ma 4642 mm długości (o 93 mm więcej w stosunku do poprzedniej generacji), 1800 mm szerokości (o 16 mm mniej) i 1456 mm wysokości (o 3 mm mniej). Rozstaw osi jest identyczny jak w wersji 5-drzwiowej.

Gra świateł

Przód Leona posiada mocniejsze, trójwymiarowe połączenie maskownicy i przednich lamp. Reflektory LED zostały cofnięte bardziej w głąb maski, co pozwoliło uzyskać bardziej ekspresyjny efekt. Karoseria stała się bardziej elegancka i wielowymiarowa. Padające na lakier światło załamuje się pod wieloma kątami, wzmacniając wrażenia optyczne. Tył pojazdu wyposażono w imponujące światła LED rozciągnięte na całej szerokości pojazdu. Na lusterkach bocznych pojazdu znajdują się zintegrowane dynamiczne kierunkowskazy LED. Opcjonalnie otrzymamy umieszczone w obudowie lusterek również światła powitalne, które podczas aktywacji samochodu wyświetlają słowo „Hola!” na powierzchni pod drzwiami.

Wewnątrz postawiono na funkcjonalność, minimalizm i elegancję. Gładka, smukła deska rozdzielcza sprawia wrażenie lekkości i wydaje się być zawieszona w przestrzeni. Wszystko w kabinie zostało zaprojektowane przy ścisłym zachowaniu zasad ergonomii dla zwiększenia komfortu zarówno kierowcy, jak i pasażerów podróżujących z przodu i z tyłu. Komfort użytkowania zwiększy także innowacyjne, ambientowe oświetlenie wewnętrzne wykonane w technologii LED. Tworzy ono łuk okalający całą deskę rozdzielczą, który może zmieniać kolor i natężenie światła w zależności od potrzeb kierowcy. Oświetlenie to jest częścią systemu monitorowania martwego pola z funkcją ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu.

Samochód jest nie tylko atrakcyjny wizualnie, ale również niezwykle praktyczny. Pojemność bagażnika w wersji 5-drzwiowej wynosi 380 litrów (identycznie jak w poprzedniej generacji), a w opcji Sportstourer – aż 617 litrów (czyli aż o 30 litrów więcej niż w poprzedniej generacji). Zwiększony rozstaw osi radykalnie zwiększył ilość miejsca dla pasażerów drugiego rzędu. Miejsca na nogi nie zabranie nawet dla naprawdę wysokich osób.

Szeroka gama jednostek napędowych

Nowy Leon dostępny jest w wielu wariantach: z silnikiem benzynowym (TSI), Diesla (TDI) oraz w wersjach mild hybrid (eTSI) i hyprydowej plug-in (eHybrid). Wszystkie opcje zapewniają najwyższy poziom wydajności.

Po raz pierwszy oferta obejmuje 1-litrowe trzycylindrowe silniki TSI (66 kW/90 KM i 81 kw/110 KM) oraz większe 1,5-litrowe jednostki (96 kW/130 KM i 110 kW/150 KM). Dla najbardziej wymagających dostępny jest 2,0-litrowy silnik TSI o mocy 140 kW/190 KM połączony ze skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem.

Leon otrzymał również 2-litrową jednostkę wysokoprężną o mocy 85 kW/115 KM lub 110 kW/150 KM.

Po raz pierwszy SEAT Leon dostępny będzie także w wersji mild hybrid (eTSI) korzystającej z instalacji 48V, która zapewnia jeszcze wyższą wydajność (1.0 TSI 81 kW/110 KM lub 1.5 TSI 110 kW/150 KM, oba oferowane wyłącznie ze skrzynią biegów DSG). Jako że elektryfikacja pozostaje jednym z najważniejszych założeń strategicznych SEAT-a, najnowszy model będzie można nabyć w wariancie z napędem hybrydowym plug-in. Dzięki współdziałaniu 1,4-litrowego silnika spalinowego TSI połączonego z motorem elektrycznym, akumulatora litowo-jonowego o pojemności 13 kWh i sześciobiegowej skrzyni biegów DSG, samochód osiąga moc na poziomie 150 kW/204 KM i zasięg elektryczny wynoszący około 60 km (dane na podstawie testów WLTP).

Bezpieczeństwo na pierwszym planie

Aby stworzyć najbezpieczniejszy samochód, jaki kiedykolwiek opuścił zakłady produkcyjne SEAT-a, producent wyposażył SEAT-a Leona w zestaw najbardziej zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, takich jak proaktywny tempomat, Emergency Assist, asystent aktywnego utrzymania pasa ruchu czy asystent wyprzedzania.

Adaptacyjne zawieszenie (DCC) sprawia, że sposób jazdy samochodu zmienia się w zależności od warunków na drodze i wymagań kierowcy. System nieustannie kontroluje otoczenie i dostosowuje zawieszenie, optymalizując tłumienie drgań oraz zwiększając komfort i dynamikę jazdy.

Całkowicie nowy SEAT Leon uosabia wszystkie wartości marki i stanowi wyraz jej wizji. Kultowy model był od lat punktem odniesienia dla całego segmentu aut kompaktowych – wraz z premierą IV generacji jego wpływ na branżę zwiększy się jeszcze bardziej. Wszystko zależy teraz od rozsądnej specyfikacji cenowej. Czy podąży śladem braci z grupy VAG i będzie wyraźnie droższy od poprzednika? Na to pytanie będziemy mogli odpowiedzieć już niedługo. Warto poczekać!

Premiera sprzedażowa nowego SEAT-a Leona zaplanowana jest na drugi kwartał 2020 roku. A jak Wam podoba się najnowsze wcielenie Leona?

Źródło: seatmedia.pl

Komentarze