Ulgi podatkowe i darmowe parkowanie dla samochodów elektrycznych w Polsce. Co jeszcze przygotował Rząd dla e-aut?
Z końcem 2017 roku, 28 grudnia – Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Energii projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Ustawa o elektromobilności przyjęta przez Rząd!
Bus pasy, odpisy podatkowe, darmowe parkowanie dla e-samochodów, zwolnienie z koncesjonowania ładowania, rozwój infrastruktury,…
Jedziemy do przodu! @MorawieckiM @MinEnergii
— Michał Kurtyka (@KurtykaMichal) December 28, 2017
Czym zachęca nowa ustawa?
Przede wszystkim – zwolnieniem od opłaty akcyzowej (3,1% wartości samochodu). Innym profitem finansowym, odczuwanym na co dzień, będzie umożliwienie kierowcom aut elektrycznych parkowanie w miastach za darmo. Ministerstwo przewiduje również zezwolenie na poruszanie się bus-pasami do 2025 roku, pod warunkiem wyrażenia zgody przez zarządców dróg miejskich.
Poza tym w miastach mają powstać strefy czystego transportu. I w tej sprawie nie zabrakło kwestii związanej z pieniędzmi. W założeniu, do takich stref za darmo mają wjeżdżać tylko pojazdy elektryczne/wodorowe, natomiast kierowcy aut benzynowych/wysokoprężnych muszą przygotować się na opłatę w postaci 30 zł/dzień.
Problem z miejscem do ładowania
Na chwilę obecną można zastanawiać się, czy stacji ładowania pojazdów elektrycznych jest mało, bo nie ma dużo takich aut, czy też nie ma samochodów elektrycznych, bo nie ma gdzie ich ładować.
Również ten problem został wzięty pod uwagę podczas opracowania ustawy. Zaplanowano powstanie 400 szybkich oraz 6000 wolnych ładowarek aut. Projekt nakazuje budowę odpowiednich stanowisk ładujących w pobliżu nowo powstających budynkach.
Przesiadka Rządu do „elektryków”
Zachęcenia Ministerstwa nie są skierowane tylko i wyłącznie w stronę osób prywatnych – sami twórcy projektu przesiądą się do „czystych” pojazdów.
Ilość pojazdów administracji napędzanych prądem według założeń ustawy ma kształtować się następująco:
- 2020 rok – 10%,
- 2023 rok – 20%,
- 2025 rok – 50%.
O środowisko zadbają także działalności wykonujące przewozy publiczne. Przed 2030 rokiem, prawie 40% autobusów na drogach będą stanowiły te, napędzane prądem. Mają one też zostać zwolnione z opłat viaTOLL.
Wyliczenia Oceny Skutków Regulacji kosztów związanych ze wdrożeniem ustawy kształtują się na poziomie niespełna 19 mld zł.
Komentarze