Koncepcyjne zewnętrzne poduszki powietrzne napełniają się w ciągu milisekund, tworząc dodatkową strefę zgniotu.

Zewnętrzne poduszki powietrzne, umiejscowione i  napełniające się z progu samochodu? Według zapewnień twórców, pomogą zmniejszyć ryzyko ciężkich urazów nawet o 40 procent. Za projekt odpowiedzialny jest jeden z czołowych dostawców części samochodowych- Firma ZF Friedrichshafen. Niemiecki producent części motoryzacyjnych, jest globalnym liderem w technologiach napędu, podwozia oraz aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa.

Zewnętrzne poduszki powietrzne ZF zaprojektowane zostały jako dodatkowa strefa zgniotu. W przypadku zderzenia bocznego, napełniona w ciągu kilku milisekund poduszka pozwala zakryć cały bok pojazdu. Główne zadanie to pochłanianie siły uderzenia innego pojazdu. Według testów zderzeniowych, ich zastosowanie pozwoli ograniczyć ryzyko ciężkich urazów nawet o 40 procent. W dzisiejszych realiach naszych dróg to naprawdę dużo.

Oficjalnie, koncepcja ZF zewnętrznych poduszek powietrznych jest stale rozwijana. Stale rosnąca liczba czujników, kamer i technologii obserwacji otoczenia auta oznacza, że ​​ich seryjne zastosowanie potencjalnie jest coraz bliżej

„Nasza koncepcja przedniej zderzeniowej bocznej poduszki powietrznej jest doskonałym przykładem tego, jak ZF chce osiągnąć swoją wizję Zero, świata bez wypadków i emisji” – Dr Michael Büchsner, szef działu systemów bezpieczeństwa biernego ZF.

Zewnętrzne poduszki powietrzne same w sobie nie są niczym nowym.  Volvo w modelu V40 od 2012 roku oferuje poduszki umiejscowione w górnej części maski. Uruchomiony Airbag V40 w kontakcie z pieszym tworzy miękką strefę uderzenia. Nowa poduszka powietrzna ZF została zaprojektowana do pochłaniania uderzeń innych pojazdów.

Rys historyczny poduszki powietrznej

Pierwsze poduszki powietrzne montowane były w kole kierownicy i chroniły wyłącznie kierowcę. Kolejne były poduszki powietrzne chroniące pasażera. Obecnie powszechne są poduszki kolanowe, kurtyny boczne, a nawet poduszki umiejscowione w pasach bezpieczeństwa.

Patent systemu, który znamy pochodzi z lat 50 XX wieku.

Pierwszym autem produkcyjnym posiadającym poduszkę w kole kierownicy był Oldsmobile Tornado z 1973r. Następne samochody w nie wyposażone pochodziły z koncernu General Motor. Pierwotnie miały one zastąpić pasy bezpieczeństwa, a nie uzupełniać je.

W126 Mercedes S-Class z 1980 roku był pierwszym europejskim autem wyposażonym w poduszkę powietrzną.

Porsche 944 Turbo z 1987 roku było pierwszym autem wyposażonym w standardowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.

Lata 1996-1999 to skok popularności kurtyn powietrznych.

Od 2010 roku coraz szerzej wyposażenie standardowe obejmuje poduszkę chroniącą kolana.

W 2012 roku na maskach Land Rover Discovery Sport i Volvo V40 pojawiają się poduszki powietrzne dla pieszych.

Obecny Mercedes S-Class i Ford Mondeo, wyposażone są w poduszki pasów bezpieczeństwa, które pozwalają równomiernie rozprowadzić siły z przenoszone z pasa.

Komentarze