Koncepcyjne zewnętrzne poduszki powietrzne napełniają się w ciągu milisekund, tworząc dodatkową strefę zgniotu.
Zewnętrzne poduszki powietrzne, umiejscowione i napełniające się z progu samochodu? Według zapewnień twórców, pomogą zmniejszyć ryzyko ciężkich urazów nawet o 40 procent. Za projekt odpowiedzialny jest jeden z czołowych dostawców części samochodowych- Firma ZF Friedrichshafen. Niemiecki producent części motoryzacyjnych, jest globalnym liderem w technologiach napędu, podwozia oraz aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa.
Zewnętrzne poduszki powietrzne ZF zaprojektowane zostały jako dodatkowa strefa zgniotu. W przypadku zderzenia bocznego, napełniona w ciągu kilku milisekund poduszka pozwala zakryć cały bok pojazdu. Główne zadanie to pochłanianie siły uderzenia innego pojazdu. Według testów zderzeniowych, ich zastosowanie pozwoli ograniczyć ryzyko ciężkich urazów nawet o 40 procent. W dzisiejszych realiach naszych dróg to naprawdę dużo.
Oficjalnie, koncepcja ZF zewnętrznych poduszek powietrznych jest stale rozwijana. Stale rosnąca liczba czujników, kamer i technologii obserwacji otoczenia auta oznacza, że ich seryjne zastosowanie potencjalnie jest coraz bliżej
„Nasza koncepcja przedniej zderzeniowej bocznej poduszki powietrznej jest doskonałym przykładem tego, jak ZF chce osiągnąć swoją wizję Zero, świata bez wypadków i emisji” – Dr Michael Büchsner, szef działu systemów bezpieczeństwa biernego ZF.
Zewnętrzne poduszki powietrzne same w sobie nie są niczym nowym. Volvo w modelu V40 od 2012 roku oferuje poduszki umiejscowione w górnej części maski. Uruchomiony Airbag V40 w kontakcie z pieszym tworzy miękką strefę uderzenia. Nowa poduszka powietrzna ZF została zaprojektowana do pochłaniania uderzeń innych pojazdów.
Rys historyczny poduszki powietrznej
Pierwsze poduszki powietrzne montowane były w kole kierownicy i chroniły wyłącznie kierowcę. Kolejne były poduszki powietrzne chroniące pasażera. Obecnie powszechne są poduszki kolanowe, kurtyny boczne, a nawet poduszki umiejscowione w pasach bezpieczeństwa.
Patent systemu, który znamy pochodzi z lat 50 XX wieku.
Pierwszym autem produkcyjnym posiadającym poduszkę w kole kierownicy był Oldsmobile Tornado z 1973r. Następne samochody w nie wyposażone pochodziły z koncernu General Motor. Pierwotnie miały one zastąpić pasy bezpieczeństwa, a nie uzupełniać je.
W126 Mercedes S-Class z 1980 roku był pierwszym europejskim autem wyposażonym w poduszkę powietrzną.
Porsche 944 Turbo z 1987 roku było pierwszym autem wyposażonym w standardowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.
Lata 1996-1999 to skok popularności kurtyn powietrznych.
Od 2010 roku coraz szerzej wyposażenie standardowe obejmuje poduszkę chroniącą kolana.
W 2012 roku na maskach Land Rover Discovery Sport i Volvo V40 pojawiają się poduszki powietrzne dla pieszych.
Obecny Mercedes S-Class i Ford Mondeo, wyposażone są w poduszki pasów bezpieczeństwa, które pozwalają równomiernie rozprowadzić siły z przenoszone z pasa.
Komentarze