Fiat Panda odnotował najgorszy wynik ochrony dzieci w testach zderzeniowych NCAP wynoszący zaledwie 16 procent. Mały fiat podąża za starszym bratem Grande Punto, który również nie otrzymał żadnej gwiazdki w tej kategorii.

Fiat Panda został „nagrodzony” przez komisję Euro NCAP brakiem przyznania gwiazdek. Jest to dopiero drugi samochód w historii, który otrzymał tak niską ocenę. Pierwszym takim autem był Fiat Grande Punto. Model ten został jednak już wycofany ze sprzedaży.

W pierwszych testach przeprowadzonych w 2011 roku podobnie jak Punto, Panda uzyskała dość dobre oceny. Zdobyła wtedy cztery gwiazdki na pięć. Podczas ponownych testów, w porównaniu z obecnymi standardami, jeden z najlepiej sprzedający się samochód z Włoch zdobył zaledwie 16 procent w obszarze ochrony dzieci. Co ciekawe, to najniższa ocena przyznana w tej kategorii i znacznie niższa od średniej w branży wynoszącej 79 procent!

Testerzy zauważyli, że manekiny podczas testów zderzeniowych w przypadku uderzenia bocznego wskazywały, że 10-letnie dzieci stanęły przed wysokim ryzykiem urazu z powodu możliwego kontaktu głowa-głowa. Odczyty z czujników wykazały również słabą ochronę głowy i szyi dzieci w wieku 6 i 10 lat w teście zderzenia czołowego. Panda uzyskała zaledwie 45 procent za ochronę dorosłych pasażerów i 47 procent za „wrażliwych użytkowników dróg”, takich jak piesi.

Innymi słabo chronionymi obszarami była również klatka piersiowa kierowcy, podczas testu zderzenia czołowego. Niezadowalająca jest również ochrona przed urazami kręgów szyjnych u pasażerów na tylnych siedzeniach, ochrona pieszych. System przypominania o zapięciu pasów bezpieczeństwa dla tylnych siedzeń nie spełniał wymogów testu Euro NCAP.

Najniższy wynik Pandy należał do kategorii systemów bezpieczeństwa, gdzie otrzymał tylko siedem procent. Wynika to częściowo z faktu, że auto nie jest oferowane z jakimkolwiek systemem wspomagania kierowcy. Jedynym systemem jest dźwięk przypomnienia o braku zapięcia pasów bezpieczeństwa.

Obecna Panda trzeciej generacji w sprzedaży dostępna jest od 2011 roku i oparta została na platformie „Mini” Fiata. Początki tej platformy pamiętają 2003 rok. Stanowi ona także podstawę obecnego Fiata 500.

Fiat Chrysler Automobiles stanął również wobec kolejnego nieszczęścia NCAP. Nowy Jeep Wrangler otrzymał tylko jedną gwiazdkę na pięć…

Komentarze