Stosunkowo niedawno Audi zaprezentowało nową generację znanego wszystkim fanom motoryzacji modelu – RS4. Po pięciu latach od premiery auta z oznaczeniem B8, przyszła najwyższa pora, aby pokazać coś nowego.

Audi RS4 – silnik i układ przeniesienia napędu

W tym aspekcie marka z Ingolstadt wraca do korzeni. Jak mi się wydaje – niestety. Dźwięk silników dwóch poprzednich generacji był obłędny i powodował szybsze bicie serca. Powrót do V6 może okazać się powodem, dla którego potencjalny nabywca trochę dłużej zastanowi się zanim pobiegnie z gotówką do salonu. Z drugiej strony Audi z końca lat dziewięćdziesiątych odznaczała się żywotnością i dużym potencjałem w aspekcie podnoszenia mocy. Niejednokrotnie wyścigi na ¼ mili wygrywały mocno zmodyfikowane Audi RS4 B5, wyposażone właśnie w V6 biturbo. Tak samo jak w pamiętnej pierwszej generacji, tak i teraz silnik wspomagany jest dwiema turbinami.

Takie połączone daje moc 450 KM (tak samo jak w poprzedniku) i 600 Nm momentu obrotowego. Wartości te dostępne są w zakresie od 1900 obr/min do 5000 obr/min. Zatem można spodziewać się pierwszej setki po czasie 4,1 sekundy. Audi skutecznie zadbało o to, aby użytkownik miał coś na otarcie łez po dwóch straconych cylindrach. Co więcej, z układu wydechowego wydobywają się rasowe strzały niczym w autach z przelotowym układem wydechowym, więc nawet dźwięk V6 może się spodobać.

Standardowo już dla Audi z pod znaku RS, samochód został wyposażony w stały napęd na cztery koła quattro. Jako opcję można dokupić sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi. Moc i moment obrotowy z silnika przenoszone są na koła za pośrednictwem ośmiostopniowego automatu tiptronic o zoptymalizowanych czasach przełączania biegów. Standardowo samochód wyposażony jest w 19-calowe koła, natomiast o jeden cal większe są opcją.

Audi RS4 – wygląd zewnętrzny

Na silniku rewolucja została zakończona. Nie można powiedzieć, że na zewnątrz nic się nie zmieniło, ale są to zmiany, które nie wywołują zaskoczenia, czy okrzyków zachwytu. Ot, zwykłe ładne kombi. Z przodu zobaczymy światła wykonane w technologii Matrix LED. Między nimi standardowy dla tej marki grill typu singleframe z kratownicą w kształcie plastra miodu. Błotniki zostały poszerzone o 30 mm. Na ich łączeniu ze światłami, zarówno tylnymi, jak i przednimi, mamy małą kratkę. Producent nie zdradza czy ma ona faktyczne zastosowanie czy to tylko zabieg stylistyczny. Tył auta wieńczy pokaźny dyfuzor z dwiema owalnymi końcówkami rur układu wydechowego.

Audi RS4 – wnętrze

Środek auta wygląda tak jak na Audi przystało. Wsiadając do środka na pewno nie będziemy mieli wątpliwości jakiej marki jest to auto. Zasiadając na skórzanych fotelach, które na życzenie klienta mogą być obszyte w romby, ujrzymy wirtualny kokpit, który towarzyszy fanom marki już jakiś czas. Wszystko sprawia wrażenie funkcjonalnego i umieszczonego w odpowiednim miejscu. Na skórzanej, spłaszczonej u dołu kierownicy, drążku zmiany biegów i progach znajdziemy emblematy z logo RS.

Audi RS4 – spalanie, masa, cena

Producent twierdzi, że nowa jednostka skonsumuje 8,8 litra paliwa na 100 przejechanych kilometrów. Oczywiście jest to wartość średnia. Nie chcę być pesymistą, ale spodziewam się wartości oscylującej między 14 a 15 litrów w cyklu mieszanym. Samochód emituje do atmosfery 199 g dwutlenku węgla na 100 km.
Audi należy pochwalić za redukcję masy samochodu względem poprzednika. Teraz RS4 waży 1790 kg, czyli o 80 kg mniej od poprzednika (to o te dwa cylindry mniej).
Za to wszystko przyjdzie nam zapłacić od 401 300 PLN.

Audi RS4 – podsumowanie

Z nową RS4 jest tak jak z kotletem schabowym u babci. W zasadzie za każdym razem dostajemy to samo. Ale czy nie tego oczekujemy idąc po kolejny?

Źródło: Audi

Komentarze