Samochody autonomiczne bez wątpienia staną się przyszłością motoryzacji. Doskonale wie o tym Toyota, która wespół z Lexusem opracowała prototyp TRI-P4. Jest to nowa generacja samochodu autonomicznego, która zaprezentowana została podczas targów CES w Las Vegas. Prototyp ten posłużyć ma do prac badawczo-rozwojowych nad systemami jazdy autonomicznej Guardian i Chauffeur.

TRI-P4 to kolejna generacja samochodu do testowania automatycznej jazdy, opracowana przez Toyota Research Institute (TRI). Pojazd otrzymał dwie dodatkowe kamery monitorujące otoczenie po bokach oraz dwa nowe czujniki obrazu, skierowane do przodu i do tyłu, które opracowano specjalnie z myślą o samochodach autonomicznych. System radarowy został zoptymalizowany pod kątem pola widzenia, szczególnie jeśli chodzi o monitorowanie bliskiego otoczenia samochodu. Ponadto udoskonalono system LIDAR z ośmioma głowicami skanującymi, a przy tym inżynierowie zgrabnie wkomponowali go w design nowego Lexusa. Do opracowania stylistyki prototypowego samochodu TRI ponownie nawiązało współpracę ze studiem projektowym Toyoty, Calty Design Research.

P4 stanowi znacznie bardziej usprawnione narzędzie do testów niż jego poprzednik. Dysponuje większą mocą obliczeniową, a jego systemy mogą operować na większej liczbie algorytmów równocześnie, dlatego szybciej się uczy. Efektywniej opracowuje dane z czujników i szybciej reaguje na otoczenie. System komputerów i czujników czerpie energię elektryczną wyłącznie z akumulatora hybrydowego samochodu – dodatkowa bateria 12 V służy jedynie jako zapasowe zabezpieczenie.

Rozwój lekarstwem na nudę

„Przy rozwijaniu systemu Chauffeur koncentrujemy się na osiągnięciu pełnej autonomii, gdzie człowiek w ogóle nie jest potrzebny do kontrolowania samochodu” – powiedział Ryan Eustice, wiceprezydent TRI. „System Guardian jest projektowany, aby wspierać kierowcę w bezpiecznej jeździe, a nie go zastępować. Wprowadzenie nowego prototypu P4 pozwoli nam przyspieszyć rozwój obu systemów. Samochód dołączy do naszej floty aut testowych już wiosną”. TRI-P4 korzysta z atutów zbudowanego na modułowej platformie GA-L nowego Lexusa LS 500h – sztywnego podwozia i układu kierowniczego nowej generacji. Dzięki nim flagowy sedan jest bardzo zwinny i responsywny, ułatwiając działanie systemu zautomatyzowanej jazdy dzięki płynnemu manewrowaniu. Prototyp P4 zostanie zaprezentowany podczas dzisiejszej konferencji prasowej Toyoty na targach CES. Dr Gill Pratt (CEO Toyota Research Institute), przedstawi także postępy w rozwoju systemu Guardian. Niewielka seria P4 zostanie wyprodukowana na bazie seryjnych Lexusów LS 500h w Prototype Development Center, ośrodku badań i rozwoju Toyota Motor North America. Samochody zostaną dostarczone inżynierom Toyota Research Institute wiosną tego roku.

źródło: Informacja prasowa

Komentarze