Czwarta odsłona pięciodrzwiowego kompaktu segmentu premium Audi A3 Sportback właśnie wchodzi na rynek. Jest teraz jeszcze bardziej sportowa i zdigitalizowana.

Popularny kompakt z Ingolstadt debiutuje na rynku podążając śladem swoich koncernowych braci. A-trójka swoją historię pisze od 1996 roku będąc niejako „założycielem” segmentu kompaktów klasy premium. Dziś posiada szereg mocnych konkurentów w postaci Mercedesa klasy A, BMW serii 1 czy chociażby aspirującej do tej grupy Mazdy 3. Zmiany więc nie mogły być jedynie kosmetyczne, a niemiecki producent prezentuje nowe auto wraz hasłem „przewaga dzięki technice”.

CECHY SZCZEGÓLNE

Nowe Audi A3 Sportback charakteryzuje się ciekawymi proporcjami i sportowym designem. Ogromny grill Singleframe oraz boczne wloty powietrza z przodu, podkreślają jego dynamiczny charakter. Innowacją w kwestii oświetlenia są cyfrowe światła do jazdy dziennej znajdujące się w obrębie reflektorów diodowych Matrix LED. Światła te to matryca zbudowana z diodowych segmentów. Tworzy ona specjalne sygnatury świetlne sprawiające, że nowe Audi A3 jest natychmiast rozpoznawalne. Sportowy i wyszukany design znajdziemy również we wnętrzu. W oczy rzucają się nowa dźwignia zmiany biegów, aluminiowe lub karbonowe panele ozdobne, efektowne wewnętrzne klamki drzwi oraz zmieniona tablica rozdzielcza.

Nowe Audi A3 Sportback zachowując kompaktowe wymiary, daje więcej miejsca i funkcjonalności wewnątrz. W porównaniu ze swoim poprzednikiem obecny model „urósł” jedynie o około trzy centymetry. Ma teraz 4,34 m długości, 1,82 m szerokości i 1,43 m wysokości. Rozstaw osi wynosi 2,64 m – i te wymiary pozostały bez zmian.

DIGITALIZACJA

Kokpit nowego A3 Sportback jest całkowicie skoncentrowany na kierowcy. Znajdziemy w nim dobrze już znane elementy które goszczą już w modelach klasy wyższej (A6 i A8). Standardowo pośrodku tablicy rozdzielczej gości 10,1–calowy monitor dotykowy. System rozpoznaje wprowadzane ręcznie litery, daje akustyczny feedback i może być również obsługiwany za pomocą naturalnej mowy. W standardzie znajdziemy również w pełni cyfrowy zestaw wskaźników i zegarów obsługiwany z poziomu wielofunkcyjnej kierownicy. Audi virtual cockpit oferuje dodatkowe elementy, takie jak np. duży wyświetlacz map nawigacji. Wersja plus posiada większy wyświetlacz o przekątnej 12,3-cala, na którym można włączyć trzy różne jego widoki, w tym również widok o charakterystyce sportowej. Wyświetlacz przezierny head-up display pokazuje najważniejsze informacje na przedniej szybie. Na żądanie informacje te mogą pojawiać się w różnych kolorach.

Koncepcja obsługi MMI zostaje zasilana przez nową, modułową platformę infotainment trzeciej generacji. Jej moc obliczeniowa jest dziesięć razy większa niż jej poprzedniczki. W zakresie jej pracy znajduje się obsługa wszystkich zadań związanych z systemami łączności, w tym telefonu, usług Audi connect przesyłanych w standardzie LTE Advanced oraz zintegrowanego w samochodzie hotspotu Wi-Fi.

NAPĘD

Nowe Audi A3 Sportback dostępne będzie w trzech wersjach silnikowych. Będą to: 1.5 TFSI o mocy 150 KM oraz 2.0 TDI w wersji o mocy 116 KM lub w wersji o mocy 150 KM. Początkowo wszystkie wersje silnikowe otrzymają napęd na przednią oś. Moc przekazywana będzie za pośrednictwem sześciobiegowej manualnej skrzyni lub siedmiobiegowej skrzyni automatycznej S tronic. Audi przewiduje stopniowe poszerzanie oferty o kolejne wersje silnikowe, w tym o wersję zelektryfikowaną oraz o wersję z napędem na cztery koła quattro.

Poza standardowym zawieszeniem, na życzenie dostępne jest obniżone o 10 mm z adaptacyjną kontrolą tłumienia. Każdy z amortyzatorów z osobna dostosowuje tu swą pracę do stanu drogi, warunków na niej panujących i do ustawień systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Standardowo z zewnętrzną linią stylistyczną S line auto wyposażone jest w zawieszenie sportowe, w którym największy nacisk kładzie się na zwrotność. Twardsze zestrojenie zawieszenia i amortyzatorów oraz fakt, że auto jest obniżone o 15 milimetrów sprawiają, że jego pozycja na drodze jest jeszcze pewniejsza.

ASYSTENCI

Audi A3 Sportback, wyposażone jest w Audi pre sense front i ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu. Dodatkowe systemy wspomagania, takie jak ostrzeżenia o zmianie pasa, a także ostrzeżenie o ruchu poprzecznym oraz wspomaganie parkowania, są dostępne jako opcja. Adaptacyjny asystent jazdy znany z wielu modeli klasy wyższej, pomaga w prowadzeniu wzdłużnym i bocznym. Utrzymuje prędkość i odległość od poprzedzającego pojazdu oraz pomaga w utrzymaniu się na wybranym pasie ruchu poprzez delikatne interwencje w elektromechaniczny układ kierowniczy. Zwiększa to komfort jazdy, szczególnie podczas długich podróży.

EDITION ONE

Rynkowej inaugarcji Audi A3 Sportback towarzyszyć będzie sprzedaż specjalnej edycji A3 Sportback edition one. Wersja ta oferować będzie ciekawe dodatki: dodatkowych elementach w kolorze matowej, szarej platyny, przyciemnione, diodowe reflektory Matrix, 18-calowe felgi w kolorze szarego tytanu. Wewnątrz pierwsza edycja otrzyma linię stylistyczną S line z na nowo zaprojektowanymi sportowymi fotelami ze zintegrowanymi zagłówkami, aluminiowymi panelami ozdobnymi oraz z pedałami ze stali nierdzewnej.

Źródło Audi MediaCetner

Komentarze