Czwartek 18 lutego upłynął pod znakiem premiery trzeciej generacji Nissana Qashqai. Od 2007 roku sprzedano już ponad 3 mln sztuk tego modelu. Qashqai był pionierem tego segmentu i wciąż uznawany jest przez klientów za punkt odniesienia w swojej klasie. Ten kompaktowy SUV niewątpliwie zmienił oblicze europejskiej motoryzacji.

Nissan trzecim wcieleniem Qashqai zamierza dalej umacniać swoją pozycję jako pioniera i punkt odniesienia w segmencie kompaktowych crossoverów, wypracowaną przez poprzednie generacje tego modelu, począwszy od 2007 roku. Podstawą trzeciego Qashqaia jest nowa platforma CMF-C, będąca prawdziwą wizytówką Japońsko-Francuskiego Aliansu.

Qashai po raz trzeci…

Tworząc kolejną odsłonę modelu, Nissan przyjął założenia koncepcyjne, projektowe i rozwojowe, które przyświecały twórcom dwóch poprzednich generacji: elegancki design, atrakcyjne wyposażenie i solidne układy napędowe. Podobnie jak w przypadku poprzednich generacji, za stylistykę nowego modelu odpowiadał zespół Nissan Design Europe z siedzibą w centrum Londynu. Pieczę nad projektem technicznym sprawowali zaś inżynierowie z Nissan Technical Centre Europe z siedzibą w Cranfield, Bedfordshire w Wielkiej Brytanii.

Już na pierwszy rzut oka nie ma wątpliwości, że to Nowy Qashqai. Japończycy przyzwyczaili już nas do swojego języka stylistycznego. Trzecia generacja jest jeszcze bardziej atletyczna, wyrazista i nowoczesna. Sylwetka jest bardziej zaakcentowana dzięki wydatnym nadkolom, zwiększonemu rozstawowi osi i imponującym 20-calowym obręczom kół, które w modelu Qashqai pojawiły się po raz pierwszy.

Rozstaw osi wzrósł o 20 mm, a długość całkowita została zwiększona o 35 mm. Nieznacznie wzrosła także wysokość samochodu (+25 mm), a jego szerokość zwiększyła się o 32 mm. Większy rozstaw osi pozwoliły wygospodarować jeszcze więcej miejsca dla podróżujących. Przestrzeń na nogi dla pasażerów na tylnych fotelach wzrosła o 28 mm, do 608 mm. Jednocześnie zwiększono odległość dzieląca kierowcę od pasażera na przednim fotelu. Dzięki niewielkiemu powiększeniu gabarytów samochodu przestrzeń nad głowami użytkowników z przodu i z tyłu została zwiększona o 15 mm.

Z przodu dumnie prezentuje się powiększona krata wlotu powietrza z motywem litery V. Auto otrzymało wąskie, zaawansowane technologicznie matrycowe reflektory full LED z charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej w kształcie bumerangu. Z boku nowy Qashqai ma bardziej atletyczny i dynamiczny wygląd dzięki pojedynczej ostrej linii, która biegnie wzdłuż całego nadwozia od przodu do tyłu, nadając sylwetce bardziej wyrazisty wygląd, a także dodając jej dynamiki. Ogólne proporcje i sylwetka auta nawiązuje do poprzedniej generacji.

Nowy Qashqai będzie dostępny w 11 kolorach nadwozia i 5 dwukolorowych zestawieniach, czyli w sumie w 16 różnych wariantach do wyboru.

 

Wnętrze

Kabina nowego Nissana Qashqai jest niewątpliwie ciekawie zaprojektowana i ergonomiczna. Atmosferę spokoju i relaksu w całej kabinie tworzy nowe białe oświetlenie, którego jednorodność zapewnia wrażenie harmonii i prestiżu. Japończycy wiele uwagi poświęcili przede wszystkim ergonomii i estetyce. Elementy takie jak dźwignia zmiany biegów, przyciski i materiały wykończeniowe mają być wysokiej jakości i miłe w dotyku.

Qashqai otrzymał także dwa wyświetlacze. Zamiast klasycznych zegarów odnajdziemy dziewięciocalowy wyświetlacz systemu NissanConnect (o wyższej rozdzielczości). Centrum infotainment obsłużymy za pomocą wielofunkcyjnego ekranu TFT wysokiej rozdzielczości o przekątnej 12,3. Po raz pierwszy dostępny jest również 10,8-calowy wyświetlacz przezierny (HUD – Head-Up Display) .

Pojemność bagażnika została zwiększona o 74 litry w stosunku do modelu poprzedniej generacji, po części poprzez obniżenie podłogi bagażnika o 20 mm, dzięki bardziej kompaktowej konstrukcji tylnego zawieszenia.

Platforma CMF-C

Qashqai trzeciej generacji jest pierwszym nowym modelem przeznaczonym na rynek europejski wykorzystującym platformę CMF-C. Głównym założeniem inżynierów było zachowanie obecnych proporcji Nissana Qashqai, które są „w sam raz” i stanowią klucz do sukcesu tego modelu. W konstrukcji nadwozia wykorzystano lżejsze materiały, a także zaawansowane techniki tłoczenia i spawania, których celem było zwiększenie wytrzymałości nadwozia przy jednoczesnym zmniejszeniu jego masy. Po raz pierwszy w modelu Qashqai pokrywa bagażnika została wykonana z tworzywa kompozytowego, co pozwoliło zaoszczędzić 2,6 kg.

Przednie i tylne drzwi, przednie błotniki oraz pokrywa przedziału silnika zostały wykonane z aluminium, co pozwoliło uzyskać oszczędność masy na poziomie 21 kg w stosunku do nadwozia poprzedniej generacji.
Nowa platforma i technologia produkcji obniżą łączną masę nadwozia o 60 kg i zwiększenia jej sztywności o 41% w porównaniu z modelem obecnej generacji. Efektem tych zabiegów będzie komfort jazdy i właściwości jezdne znane z aut z wyższych segmentów, najwyższy poziom bezpieczeństwa biernego oraz poprawa ogólnego feelingu pojazdu.

Japońska elektryczna ofensywa

Nissan zaoferuje klientom dwa rozwiązania w zakresie układów napędowych: silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra z technologią miękkiej hybrydy (dostępny w dwóch wariantach mocy 140 KM/158 KM 12V) oraz opracowany przez Nissana układ napędowy e-POWER z kołami napędzanymi wyłącznie silnikiem elektrycznym.

Silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra został gruntownie zmodernizowany w celu połączenia go z układem miękkiej hybrydy. 12-woltowa instalacja elektryczna obejmuje oddzielny zestaw akumulatorów litowych zamontowany pod podłogą i napędzany paskiem generator, który umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania.

Drugie rozwiązanie stanowi układ napędowy e-POWER. Układ e-POWER składa się z silnika benzynowego z alternatorem, falownika, wysokowydajnego akumulatora oraz silnika elektrycznego. W konwencjonalnych systemach hybrydowych silnik elektryczny niskiej mocy jest wspomagany silnikiem benzynowym, który również napędza koła samochodu. W systemie e‑POWER silnik benzynowy nie jest połączony z kołami, a służy jedynie do doładowywania akumulatora. Różnica w stosunku do w pełni elektrycznego samochodu polega na tym, że źródłem energii jest nie tylko akumulator, ale także silnik spalinowy.

W skład montowanego w nowym modelu Qashqai układu e-POWER wchodzi akumulator o dużej pojemności oraz silnik spalinowy o mocy 154 KM o zmiennym stopniu sprężania, generator prądu, falownik oraz silnik elektryczny o mocy 188 KM, podobny pod względem wielkości i mocy do jednostek napędzających w pełni elektryczne modele Nissana. Jest to unikatowe rozwiązanie, które gwarantuje bardzo dynamiczne, płynne, liniowe przyspieszenie, typowe dla samochodów elektrycznych, bez potrzeby doładowywania akumulatora.
W przeciwieństwie do konwencjonalnych układów hybrydowych, w systemie e‑POWER silnik elektryczny pod względem rozmiarów jest taki sam, jak w samochodach z napędem w 100% elektrycznym, co zapewnia natychmiastowe i płynne przyspieszenie tak cenione przez użytkowników pojazdów elektrycznych. Alternator napędzany silnikiem spalinowym utrzymuje poziom naładowania akumulatora, ale może również dostarczać energię elektryczną bezpośrednio do silnika elektrycznego w celu uzyskania dodatkowej mocy.

Napęd 2WD jest dostępny w wersjach o mocy 140 KM i 158 KM, a 4WD jest oferowany wyłącznie z jednostkami o mocy 158 KM sparowanymi z przekładnią Xtronic.

Zmodernizowany system ProPILOT

Nowy Qashqai otrzymał udoskonaloną wersję technologii wspomagającej kierowcę ProPILOT. ProPILOT z Navi-link odpowiednio przyspiesza lub wyhamowuje samochód, aby poprawić płynność jazdy jednym pasem autostrady. System może automatycznie zwiększyć prędkość pojazdu do zadanego poziomu i w razie potrzeby, np. podczas jazdy w korku, wyhamować go i zatrzymać.

ProPILOT jest również w stanie automatycznie wznowić jazdę, jeżeli zatrzymanie samochodu nie trwało dłużej niż 3 sekundy, a stojące przed nim pojazdy ruszyły.
Pozostałe udoskonalenia obejmują ostrzeżenie o możliwości kolizji bocznej, które sprawdza się w szczególności w ruchu miejskim. System ostrzega kierowcę w przypadku wykrycia ryzyka kontaktu z obiektem znajdującym się z boku samochodu. Funkcja ta jest szczególnie przydatna podczas wykonywania manewrów na parkingach centrów handlowych. Dzięki zoptymalizowanej funkcji ostrzeżeń systemu wykrywania ruchomych obiektów nowy Qashqai może również zainterweniować, aby zapobiec kolizji przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego, poprzez uruchomienie układu hamulcowego i zatrzymanie samochodu w razie wykrycia w pobliżu poruszającej się przeszkody.

System ProPILOT z Navi-link będzie dostępny od wersji N-Connecta.

Inteligentne reflektory LED

W obecnej generacji modelu Qashqai, wprowadzonej do sprzedaży w 2014 roku, światła wykonane w technologii LED są dostępne wyłącznie w wyższych wersjach wyposażenia. W najwyższej wersji wyposażenia Tekna zastosowano reflektory w technologii LED z funkcją sterowania adaptacyjnego, która dostosowuje dynamicznie kierunek wiązki światła w czasie pokonywania zakrętu w zależności od prędkości samochodu i kąta obrotu kierownicy.

Dla nowego modelu Qashqai inżynierowie Nissana opracowali zaawansowany układ reflektorów, który dostosowuje kształt wiązki światła do warunków drogowych i innych użytkowników drogi. Reflektory składają się z 12 indywidualnych segmentów, które automatycznie dostosowują wiązkę światła do sytuacji na drodze i wygaszają jej fragmenty z chwilą wykrycia pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka. Dzięki temu innowacyjnemu rozwiązaniu reflektor może emitować jaśniejszą wiązkę światła o szerszym kącie i większym zasięgu, a regulacja kształtu snopa światła gwarantuje optymalne oświetlenie drogi bez powodowania efektu oślepiania innych kierowców.

Pionier segmentu

Do chwili obecnej w Europie sprzedano w sumie ponad 3 mln egzemplarzy Nissana Qashqai, a na całym świecie ponad 5 mln. W chwili swojego debiutu Qashqai właściwie nie miał żadnej konkurencji, a segment, w którym funkcjonuje, praktycznie nie istniał. Dziś można śmiało powiedzieć, że Nissan stworzył zupełnie nowy, pełnoprawny segment rynku, który w ostatnich latach dynamicznie się rozwija. Wystarczy spojrzeć na konkurencję – obecnie o palmę pierwszeństwa w tej klasie z Nissanem Qashqai drugiej generacji rywalizuje bezpośrednio aż 26 modeli. Kiedy pojawi się w salonach nowy Qashqai z pewnością ponownie podniesie poprzeczkę w segmencie crossoverów, wyznaczając nowe, wyższe standardy, na które składają się takie elementy jak wyjątkowy design, komfort, elegancja oraz innowacyjne i praktyczne technologie.

Nissan wbrew panującym trendom, w 2006 roku potrafił wprowadzić do oferty unikatowy model łączący w sobie najlepsze cechy różnych pojazdów, należących do dwóch odrębnych segmentów, który jednocześnie wyeliminował bariery stojące na drodze do posiadania SUV-a. Czy trzecia odsłona modelu powtórzy sukces poprzednich generacji? A jak Tobie podoba się nowy Qashqai?

Oficjalną prezentację auta obejrzysz tutaj.

Komentarze