Trwają ostatnie przygotowania do wprowadzenia na rynek trzeciej generacji Nissana Qashqai. Ten kompaktowy crossover zmienił oblicze europejskiej motoryzacji i stał się benchmarkiem w swojej klasie.

Prototypy trzeciej generacji modelu pokonują obecnie testowe kilometry na europejskich drogach. Oficjalna premierę zapowiedzianą na 2021 poprzedzą teasery przygotowane przez producenta. Czy Nissan kolejny raz przedefiniuje i wyznaczy nowe standardy dla kompaktowego crossovera, zmieniając oczekiwania klientów wobec aut z tego segmentu?

Nissan trzecim wcieleniem Qashqai zamierza dalej umacniać swoją pozycję jako pioniera i punkt odniesienia w segmencie kompaktowych crossoverów, wypracowaną przez poprzednie generacje tego modelu, począwszy od 2007 roku. Podstawą nowego Qashqaia jest nowa platforma CMF-C, będąca prawdziwą wizytówką Japońsko-Francuskiego Alianzu. Tworząc kolejną odsłonę modelu, Nissan przyjął założenia koncepcyjne, projektowe i rozwojowe, które przyświecały twórcom dwóch poprzednich generacji: elegancki design, atrakcyjne wyposażenie i solidne układy napędowe. Podobnie jak w przypadku poprzednich generacji, za stylistykę nowego modelu odpowiadał zespół Nissan Design Europe z siedzibą w centrum Londynu. Pieczę nad projektem technicznym sprawowali zaś inżynierowie z Nissan Technical Centre Europe z siedzibą w Cranfield, Bedfordshire w Wielkiej Brytanii.

Platforma CMF-C

Qashqai trzeciej generacji jest pierwszym nowym modelem przeznaczonym na rynek europejski wykorzystującym platformę CMF-C. Głównym założeniem inżynierów było zachowanie obecnych proporcji Nissana Qashqai, które są „w sam raz” i stanowią klucz do sukcesu tego modelu.

Nowa platforma i technologia produkcji obniżą łączną masę nadwozia o 60 kg i zwiększenia jej sztywności o 41% w porównaniu z modelem obecnej generacji. Efektem tych zabiegów będzie komfort jazdy i właściwości jezdne znane z aut z wyższych segmentów, najwyższy poziom bezpieczeństwa biernego oraz poprawa ogólnego feelingu pojazdu.

Japońska elektryczna ofensywa

Nowy Qashqai wpisuje się w szerszą strategię elektryfikacji firmy. Nissan zaoferuje klientom dwa rozwiązania w zakresie układów napędowych: silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra z technologią miękkiej hybrydy (dostępny w dwóch wariantach mocy) oraz opracowany przez Nissana układ napędowy e-POWER z kołami napędzanymi wyłącznie silnikiem elektrycznym.

Silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra został gruntownie zmodernizowany w celu połączenia go z układem miękkiej hybrydy. 12-woltowa instalacja elektryczna obejmuje oddzielny zestaw akumulatorów litowych zamontowany pod podłogą i napędzany paskiem generator, który umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania.

Drugie rozwiązanie stanowi układ napędowy e-POWER. Układ e-POWER składa się z silnika benzynowego z alternatorem, falownika, wysokowydajnego akumulatora oraz silnika elektrycznego. W konwencjonalnych systemach hybrydowych silnik elektryczny niskiej mocy jest wspomagany silnikiem benzynowym, który również napędza koła samochodu. W systemie e‑POWER silnik benzynowy nie jest połączony z kołami, a służy jedynie do doładowywania akumulatora. Różnica w stosunku do w pełni elektrycznego samochodu polega na tym, że źródłem energii jest nie tylko akumulator, ale także silnik spalinowy.

W przeciwieństwie do konwencjonalnych układów hybrydowych, w systemie e‑POWER silnik elektryczny pod względem rozmiarów jest taki sam, jak w samochodach z napędem w 100% elektrycznym, co zapewnia natychmiastowe i płynne przyspieszenie tak cenione przez użytkowników pojazdów elektrycznych. Alternator napędzany silnikiem spalinowym utrzymuje poziom naładowania akumulatora, ale może również dostarczać energię elektryczną bezpośrednio do silnika elektrycznego w celu uzyskania dodatkowej mocy.

Pełne specyfikacje układów napędowych poznamy w późniejszym terminie, w miarę zbliżania się daty premiery rynkowej modelu.

Zmodernizowany system ProPILOT

Nowy Qashqai zostanie wyposażony w udoskonaloną wersję technologii wspomagającej kierowcę ProPILOT.  ProPILOT z Navi-link odpowiednio przyspiesza lub wyhamowuje samochód, aby poprawić płynność jazdy jednym pasem autostrady. System może automatycznie zwiększyć prędkość pojazdu do zadanego poziomu i w razie potrzeby, np. podczas jazdy w korku, wyhamować go i zatrzymać. ProPILOT jest również w stanie automatycznie wznowić jazdę, jeżeli zatrzymanie samochodu nie trwało dłużej niż 3 sekundy, a stojące przed nim pojazdy ruszyły.

Pozostałe udoskonalenia obejmują ostrzeżenie o możliwości kolizji bocznej, które sprawdza się w szczególności w ruchu miejskim. System ostrzega kierowcę w przypadku wykrycia ryzyka kontaktu z obiektem znajdującym się z boku samochodu. Funkcja ta jest szczególnie przydatna podczas wykonywania manewrów na parkingach centrów handlowych. Dzięki zoptymalizowanej funkcji ostrzeżeń systemu wykrywania ruchomych obiektów nowy Qashqai może również zainterweniować, aby zapobiec kolizji przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego, poprzez uruchomienie układu hamulcowego i zatrzymanie samochodu w razie wykrycia w pobliżu poruszającej się przeszkody.

System ProPILOT z Navi-link będzie dostępny od wersji N-Connecta.

Inteligentne reflektory LED

W obecnej generacji modelu Qashqai, wprowadzonej do sprzedaży w 2014 roku, światła wykonane w technologii LED są dostępne wyłącznie w wyższych wersjach wyposażenia. W najwyższej wersji wyposażenia Tekna zastosowano reflektory w technologii LED z funkcją sterowania adaptacyjnego, która dostosowuje dynamicznie kierunek wiązki światła w czasie pokonywania zakrętu w zależności od prędkości samochodu i kąta obrotu kierownicy.

Dla nowego modelu Qashqai inżynierowie Nissana opracowali zaawansowany układ reflektorów, który dostosowuje kształt wiązki światła do warunków drogowych i innych użytkowników drogi. Reflektory składają się z 12 indywidualnych segmentów, które automatycznie dostosowują wiązkę światła do sytuacji na drodze i wygaszają jej fragmenty z chwilą wykrycia pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka. Dzięki temu innowacyjnemu rozwiązaniu reflektor może emitować jaśniejszą wiązkę światła o szerszym kącie i większym zasięgu, a regulacja kształtu snopa światła gwarantuje optymalne oświetlenie drogi bez powodowania efektu oślepiania innych kierowców.

Pionier segmentu

Kiedy w 2007 roku Nissan Qashqai pojawił się na rynku, w ofercie żadnego producenta nie było podobnego modelu. Do chwili obecnej w Europie sprzedano w sumie ponad 3 mln egzemplarzy Nissana Qashqai, a na całym świecie ponad 5 mln.

W chwili swojego debiutu Qashqai właściwie nie miał żadnej konkurencji, a segment, w którym funkcjonuje, praktycznie nie istniał. Dziś można śmiało powiedzieć, że Nissan stworzył zupełnie nowy, pełnoprawny segment rynku, który w ostatnich latach dynamicznie się rozwija. Wystarczy spojrzeć na konkurencję – obecnie o palmę pierwszeństwa w tej klasie z Nissanem Qashqai drugiej generacji rywalizuje bezpośrednio aż 26 modeli. Kiedy pojawi się w salonach sprzedaży w 2021 roku, nowy Qashqai ponownie podniesie poprzeczkę w segmencie crossoverów, wyznaczając nowe, wyższe standardy, na które składają się takie elementy jak wyjątkowy design, komfort, elegancja i wyrafinowanie, wydajność oraz innowacyjne i praktyczne technologie.

W ten sposób powstał unikatowy model łączący w sobie najlepsze cechy różnych pojazdów, należących do dwóch odrębnych segmentów, który jednocześnie wyeliminował bariery stojące na drodze do posiadania SUV-a.

Czy trzecia odsłona modelu powtórzy sukces poprzednich generacji? Na to pytanie musimy poczekać do pierwszej połowy przyszłego roku.

 

 

Komentarze