Skoda Fabia pierwszej generacji zadebiutowała w 1999 roku. Przez ponad 22 lata i trzy kolejne generacje model ten uchodził za jeden z bardziej konserwatywnych aut segmentu B. Nie finezja a szeroki wachlarz możliwości i ogólna solidność sprawiła, że skradła serca klientów całej Europy. Czeski producent po raz kolejny chciałby sprawić, że nowa Fabia stanie się ulubieńcem rankingów sprzedaży. Czwarta generacja jest już gotowa, a w salonach ujrzymy ją jesienią. 

Stylizacja nowej Fabii zdecydowanie nie należy do rewolucyjnych. Auto przypomina poprzednią generację po szeroko zakrojonej kuracji odmładzającej, w kierunku najnowszego wzornictwa najnowszych modeli Skody. Przednie oraz tylne lampy, nowy szeroki grill i wiele innych znamy już z czwartej Octavii. Czy to źle? Ten sam zabieg wykorzystało Renault podczas projektu piątej generacji Clio. W dużym uproszczeniu to aktualizacja poprzednika.

Fabię czwartej generacji zgodnie z panującym koncernowym trendem zbudowano na platformie MQB A0, odchodząc tym samym od starzejącej się PQ26. Dzięki temu auto pod niemal każdym względem urosło. Długość nadwozia wynosi teraz 4108 mm, czyli o 111 mm więcej. Na szerokość samochód zyskał 48 mm i mierzy 1780 mm. Ponadto o 94 mm zwiększył się również rozstaw osi, który ma 2564 mm. Co ciekawe to więcej niż w pierwsza Octavia z 1996 roku, ale wciąż około 19 mm mniej niż w V Clio. Nowy model zyskuje pełne 50 litrów przestrzeni bagażowej, zwiększając przestrzeń bagażową do 380 litrów i 1190 litrów po złożeniu tylnych siedzeń.

Na pierwszy rzut oka widać, że Skoda stała się większa. To zasługa nie tylko nowych wymiarów, ale nieco bardziej obłych boków oraz szerokiego słupka C. Jednocześnie, dzięki wąskim reflektorom, dużym wlotom powietrza w zderzaku oraz spojlera nad tylną szybą  w stylistyce nie brakuje sportowych akcentów. Po raz pierwszy w tym modelu zastosowano także aktywne otwory wentylacyjne w dolnym zderzaku, które aktywnie wpływają na aerodynamikę.

Wraz  z czwartą Fabią, Skoda oferuje dziewięć kolorów nadwozia, w tym nowy Phoenix Orange pokazanym na tych oficjalnych zdjęciach oraz możliwość wyboru dachu w kontrastowym kolorze. Samochód będzie dostępny z 14-calowymi i 15-calowymi felgami stalowymi lub z felgami aluminiowymi od 15 do 18 cali.

1/4

Jednostki napędowe

Co ciekawe Skoda nie ma w planach elektryfikacji MQB A0, więc gama silników nowej Fabii będzie w dużej mierze oparta na trzycylindrowych silnikach benzynowych zarówno wolnossących 1.0 MPI, jak i turbodoładowanych 1.0 TSI. Punktami wyjścia będą 1.0 MPI o mocy 65 lub 80 KM i 93 Nm momentu obrotowego. Oba zestawione zostały z pięciobiegową manualną skrzynię biegów.

Mocniejsze napędy TSI generują odpowiednio 95 KM i 115 Nm (pięciobiegowa skrzynia manualna) lub 110 KM i 200 Nm (tutaj do wyboru będzie skrzynia sześciobiegowa manualna lub siedmiobiegowa dwusprzęgłowa automatyczna). Na szczycie gamy znajdzie się jednostka czterocylindrowa turbodoładowana 1.5 TSI Evo o mocy 150 KM i 250 Nm. Motor ten wykorzystuje technikę aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT). Kiedy obciążenie silnika jest niskie, system automatycznie wyłącza dwa cylindry, tym samym redukując zużycie paliwa. Najmocniejszy wariant dostępny będzie jedynie z 7-biegowym DSG. Będzie to namiastka wersji RS ponieważ obecnie producent nie przewiduje tej wersji.

Silnik 1.0 MPI/3-cylindrowy 1.0 MPI/3-cylindrowy 1.0 TSI/3-cylindrowy 1.0 TSI/3-cylindrowy 1.5 TSI/4-cylindrowy
Moc maksymalna 65 KM 80 KM 95 KM 110 KM 150 KM
Maksymalny moment obrotowy 93 Nm 93 Nm 175 Nm 200 Nm 250 Nm
Skrzynia biegów man., 5-biegowa man., 5-biegowa man., 5-biegowa man., 6-biegowa/aut., 7-biegowa aut., 7-biegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,5 s 15,1 s 10,6 s 9,7/9,5 s 7,9 s
Prędkość maksymalna 172 km/h 179 km/h 195 km/h 205/205 km/h 225 km/h
Średnie zużycie paliwa 5,1 l/100 km 5,1 l/100 km 5,1 l/100 km 5,0/5,5 l/100 km 5,6 l/100 km
Emisja CO2 116-131 g/km 116-131 g/km 113-128 g/km 114-128/125-139 g/km 128-142 g/km

Wnętrze

Wewnątrz jest naprawdę dobrze, chociaż wygląd kokpitu nie jest do końca nowy, zastosowano tu bowiem rozwiązania znane już z modelu Scala. Wyjątkowa przestronność połączono z wysokiej jakości materiałami. W wyższych wersjach wyposażenia deska rozdzielcza pokryta jest powłoką materiałową oraz listwą w kolorze nadwozia. Po raz pierwszy w Skodzie Fabii oferowane będą także cyfrowe zegary o przekątnej 10,25 cala.

W aucie postawiono na łatwą obsługę urządzeń pokładowych. Poszczególne funkcje aktywuje się za pośrednictwem dotykowego ekranu (w zależności od wybranej wersji o przekątnej od 6,5 do 9,2 cala) bądź za pomocą dużych przycisków i pokręteł. W samochodzie przewidziano również funkcję sterowania gestami oraz obsługę głosową. W aucie znajdziemy do pięciu portów USB-C, w tym jeden zamontowany w lusterku wstecznym, co ułatwi ładowanie kamery samochodowej.

Przejście na platformę MQB A0 pozwoliło Skodzie wydłużyć listę opcji Fabii. W zależności od wersji wyposażenia samochód będzie wyposażony w funkcjonalności, takie jak oświetlenie Ambiente, podgrzewana kierownica, ładowarka indukcyjna, podgrzewana szyba przednia oraz dwustrefowa klimatyzacja. Skoda dla czwartej generacji Fabii przewidziała udogodnienia SIMPLY CLEVER takie jak uchwyt na bilet parkingowy czy patent znany z droższych modeli, parasolkę ukrytą w tylnej części drzwi kierowcy.

1/4

Bezpieczeństwo

W Skodzie zawsze stawiano na bezpieczeństwo. O należytą ochronę, podróżujących zadba wzmocniona konstrukcja auta oraz nawet dziewięć poduszek powietrznych. Poduszki powietrzne czołowe, boczne z przodu oraz kurtyny to standard, a w opcji znalazły się airbagi kolanowy kierowcy oraz boczne z tyłu.

Ponadto nową Fabię wyposażymy w systemy Travel Assist (aktywny tempomat wraz z Lane Assist) oraz Park Assist. Asystent podróży “Hands-on Detect” sprawdzi natomiast, czy kierowca trzyma dłonie na kierownicy. Kolejną opcją jest ulepszony asystent martwego pola. Ostrzega ona kierowcę o pojazdach (w odległości do 70 m), znajdujących się w martwym polu lub rozpoczynających manewr wyprzedzania.

Park Assist działa do prędkości 40 km/h wyświetlając równoległe oraz prostopadłe miejsca parkingowe i wrazie potrzeby może wyręczyć kierowcę podczas manewru parkowania. Manoeuvre Assist wykorzystuje czujniki w celu wykrycia przeszkody z przodu lub z tyłu samochodu w trakcie parkowania, i w razie potrzeby automatycznie zatrzyma pojazd. Nowością na pokładzie Skody Fabii są także systemy rozpoznawania znaków drogowych oraz Front Assist z ochroną pieszych i rowerzystów.

Podsumowanie

Nowa Skoda Fabia w sprzedaży pojawi się jesienią, a jej ceny poznamy pod koniec lata. Od początku w ofercie będą odmiany: Active, Ambition oraz Style, a na początku 2022 r. dołączy do nich stylizowane na sportowo Monte Carlo. Co ciekawe w modelach Kamiq i Scala wariant ten wybiera około 15% kupujących.

Nowa Skoda Fabia urosła, stała się jeszcze bardziej przestronna, oferuje pojemniejszy bagażnik, a dzięki odpowiedniemu wyposażeniu, stała się nowocześniejsza i bardziej bezpieczna. Jej atutem jest również bogata gama jednostek napędowych. Pozostaje więc czekać na rozsądną wycenę!

Skoda Fabia IV generacji w pigułce

  • Zbudowana na platformie MQB A0 (wspólnej m.in z Scalą i Kamiq)
  • Nowa Fabia urosła w porównaniu z poprzednikiem, oferuje więcej przestrzeni dla pasażerów i pojemniejszy bagażnik o poj. 380-1190 l.
  • Wersja kombi pojawi się w 2023 roku, do tego czasu oferowany będzie dotychczasowy model
  • Wyłącznie jednostki benzynowe: trzycylindrowe wolnossące 1.0MPI 65 i 80KM, trzycylindrowe turbodoładowane 1.0 TSI 95 i 110KM oraz czterocylindrowy turbodoładowany 1.5TSI 150KM.
  • Brak wersji hybrydowych czy w pełni elektrycznych.
  • Czwarta generacja trafi do sprzedaży jesienią tego roku. Ceny poznamy późnym latem, jednak według zapowiedzi auto ma kosztować poniżej 14 tys. euro.

Źródło: autoexpress

 

Komentarze