Seria 991 to jak dotąd najwszechstronniej zaprojektowana generacja modelu 911. Przy okazji jest to również najchętniej kupowana generacja modelu 911. Wyprodukowano aż 233 540 egzemplarzy tego modelu. Ostatni egzemplarz który opuścił linię produkcyjną to 911 Speedster.

Generacja 991 trafiła na rynek w 2011 r. jako jeden z najważniejszych etapów w historii rozwoju kultowej 911. Prawie 90% wszystkich elementów samochodu zaprojektowano na nowo lub znacznie udoskonalono. Za sprawą niezwykle lekkiego nadwozia, wykonanego z aluminiowo-stalowego kompozytu nowe 911 po raz pierwszy ważyło mniej od poprzednika. Podwozie, skorzystało na zwiększeniu rozstawu osi o 100 mm oraz otrzymało nowy, opcjonalny system stabilizacji przechyłów – Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC).

Wiosną 2012 r. do oferty dołączył kabriolet, a wraz z nią kolejna innowacja: po rozłożeniu poszycia dachowego lekkie magnezowe pałąki pozwalały uzyskać linię dachu zbliżoną do coupé – jak nigdy wcześniej. Co więcej, nadwozie zachowywało sztywność i podczas jazdy z wysoką prędkością. 991 to również powrót do korzeni. W 2014 r. w ofercie pojawiło się nowe 911 Targa. Podobnie jak legendarny pierwowzór, najnowszy wariant zamiast słupków B miał charakterystyczny szeroki pałąk. Po naciśnięciu przycisku część dachu można było automatycznie odsunąć i ukryć pod tylną klapą.

Liczne innowacje miały swoją premierę w modelu 911 Turbo, który jako pierwszy w rodzinie 911 Carrera otrzymał aktywną aerodynamikę i silnik turbo zaopatrzony w filtr cząstek stałych.

Wraz z generacją 991 zbiegło się też wyprodukowanie milionowego 911. Podobnie jak pierwsze 911 Ferry’ego Porsche, pamiątkowy egzemplarz – który nie trafił do sprzedaży – został polakierowany na kolor Irish Green i mógł pochwalić się fotelami obitymi skórą oraz tkaniną o wzorze Pepita. W tym samym roku oddział Porsche Exclusive Manufaktur zaprezentował 911 Turbo S Exclusive Series o mocy 446 kW (607 KM), w efektownym złotym odcieniu Golden Yellow Metallic.

To nie wszystko

W 2017 r. zadebiutowało najszybsze i najmocniejsze produkcyjne Porsche 911 wyposażone w rozwiązania z aut wyścigowych – 911 GT2 RS o mocy 515 kW (700 KM). A kilka miesięcy później pojawił się wariant wolnossący – 911 GT3 RS z wyścigowym podwoziem oraz 4-litrowym silnikiem o mocy 382 kW (520 KM), doskonale łączący walory drogowe i torowe.

Zaprezentowany, by uczcić 70. rocznicę sportowych samochodów Porsche, 911 Speedster ucieleśnia oryginalne atuty Porsche: lekkość konstrukcji, efektywność, puryzm i przyjemność z jazdy – a to wszystko zapewniane przez 4-litrowy wolnossący silnik o mocy 375 kW (510 KM), manualną 6-biegową skrzynię oraz sportowe podwozie skonfigurowane z myślą o wysokich osiągach. Speedster był nie tylko ostatnią odmianą generacji 991, ale stał się też ostatnim wyprodukowanym egzemplarzem tej serii – i stanowi kolejny kamień milowy w historii 911.

Źródło: porschepress

Komentarze