Škoda Octavia czwartej generacji trafi do salonów w przyszłym roku. Oprócz nowego designu zyska szereg systemów wsparcia kierowcy, technologię mild hybrid oraz wersję PHEV (plug-in hybrid).

Po rynkowych debiutach kompaktowych modeli Scala (Następca Rapida) i Kamiq (Najmniejszy SUV w gamie), przyszła pora nową wersję popularnej Octavii – samochodu, który prawdopodobnie definiuje markę od momentu przejęcia Grupy Volkswagen w 1991 roku.

Historia Octavii rozpoczyna się jednak znacznie wcześniej. Pierwsze auto sygnowane tą nazwą  obchodzi w tym roku swoją 60. rocznicę. Nie każdy jednak wraca pamięcią aż tak daleko, dlatego debiutująca dziś nowa wersja jest technicznie modelem piątej generacji i czwartym, pod patronatem Grupy VW. Od 1959 roku sprzedano już ponad 6,5 miliona egzemplarzy Škody Octavia, czyniąc ją (obok Golfa) swoistym benchmarkiem segmentu C. W ciągu kilku ostatnich lat na całym świecie rocznie sprzedawano ją w liczbie około 400 tys. sztuk, co odpowiada około jednej trzeciej łącznej sprzedaży czeskiego producenta. Obecnie Octavia jest ogółem najlepiej sprzedającym się modelem w Czechach, Austrii, Szwajcarii, Finlandii, na Węgrzech, w Polsce, Serbii i na Białorusi.

Nowa czwarta generacja będzie pierwszą Octavią oferowaną w wersji Plug-in hybrid i miękkimi hybrydowymi układami napędowymi. Najmocniejszy model spod znaku RS, otrzyma zelektryfikowany układ napędowy. Na jego debiut musimy jednak poczekać pierwszej połowy 2020 roku. Nowa Octavia wykorzystuje platformę MQB oraz większość najnowszych technologii dostępnych również w nowym Volkswagenie Golfie Mk8.

Škoda Octavia 4 – nowoczesny design

Projekt nowego samochodu nawiązuje do stylistyki innych nowych modeli Skody. Front wygląda ostrzej i standardowo wyposażony jest w reflektory LED, ale wyraźnie widać ukłon w stronę modelu poprzedniej generacji. Tył auta zmienia się diametralnie. Kwadratowe tylne światła, z charakterystyczną grafiką świetlną (litera C) zostały zastąpione cieńszymi, szerszymi lampami w technologii LED. Podobnie jak w innych modelach, znaczek został zastąpiony napisem Skoda na tylnej klapie.

Jeśli chodzi o design, najnowsza Octavia nieznacznie urośnie. Wariant liftback jest o 19 mm dłuższy, a kombi o 22 mm od poprzednika. Na szerokość +15 mm. Tradycyjnie Czeski producent każdy mm wykorzysta w celach praktyczności swojego auta. Pojemność bagażnika wersji 5D (Liftback) to 600 litrów, a w wersji kombi aż 640 litrów.

Długość całkowita 4689 mm
Szerokość całkowita 1829 mm
Rozstaw osi 2686 mm

 

Aerodynamika kluczem do sukcesu w walce z CO2

Nowy design to także doskonałe własności aerodynamiczne. Współczynnik oporu czołowego wynosi odpowiednio Cx= 0,24 dla wariantu liftback i Cx = 0,26 w wersji kombi. Nowa OCTAVIA zalicza się więc do najbardziej aerodynamicznych samochodów na świecie. Poprawa parametrów aerodynamicznych okazuje się coraz bardziej znaczącym parametrem do obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2.

Jednostki napędowe

Gamę jednostek napędowych tworzą nowoczesne silniki TDI oraz TSI. Dzięki zwiększonej wydajności i znacznej poprawie własności aerodynamicznych charakteryzują się niższym zużyciem paliwa i poziomem emisji zanieczyszczeń.

1.0 TSI R3 110 KM
1.5 TSI R4 150 KM
2.0 TSI R4 190 KM

 

Napędy 1.0 i 1.5 TSI wykorzystują rozrusznik 48V napędzany paskiem oraz akumulator 48 V. System umożliwia „żeglowanie” przy wyłączonym silniku spalinowym, odzyskiwanie energii przy hamowaniu oraz wspomaganie silnika poprzez elektryczne zwiększanie mocy. Jednocześnie silnik uruchamia się ciszej i z mniejszymi drganiami. Oba silniki są także dostępne w połączeniu z 6-biegową manualną skrzynią biegów bez technologii miękkiej hybrydy. Jednostka 2-litrowa dostępna będzie wyłącznie z napędem na cztery koła i 7-biegową skrzynią DSG.

2.0 TDI 115 KM
2.0 TDI 150 KM
2.0 TDI 200 KM

Trzy nowe silniki wysokoprężne dysponują mocą od 85 kW (115 KM) do 147 kW (200 KM). Każda jednostka TDI ma pojemność 2,0 l i należy do nowo opracowanej generacji silników EVO, które charakteryzują się dużym momentem obrotowym, a także są zarówno wydajne, jak i przyjazne środowisku. Wyposażone zostały w filtr cząstek stałych oraz SCR, z metodą „podwójnego dozowania” AdBlue. Użycie tej metody powoduje obniżenie emisji tlenku azotu (NOx) o około 80% w porównaniu z poprzednią generacją każdego z tych silników.

1.4 TSI Plug-in 204 KM
1.4 TSI Plug-in 245 KM (RS?)

Nowa Octavia będzie kolejnym modelem w gamie czeskiego producenta, wyposażonym w technologię hybrydową typu plug-in. Octavia iV będzie oferowana z silnikiem benzynowym 1.4 TSI oraz silnikiem elektrycznym o dwóch wariantach mocy. Niewykluczone, że 245 konny napęd otrzyma najbardziej charakterna odmiana – RS.

Wnętrze

Zespół projektowy Škody równie mocno zaangażował się przekształcaniem wnętrza samochodu. Przed kierowcą znajduje się nowa, dwuramienna kierownica wielofunkcyjna, a deska rozdzielcza została znacznie przeprojektowana. Przed nowym selektorem biegów (shift by wire) znajduje się duża ilość przestrzeni z ładowarką indukcyjną oraz szereg niespotykanych dotąd przełączników kołyskowych. Nowy  systemem informacyjno-rozrywkowym z ekranem dotykowym oraz opcjonalny wyświetlacz wirtualnego kokpitu o przekątnej 10,25 cala.

Wnętrze zyskało również na jakości dzięki wprowadzeniu nowych miękkich w dotyku tworzyw sztucznych, chromowanych elementów wykończeniowych i nowego, konfigurowalnego oświetlenia ambient, które można personalizować za pomocą dziesięciu różnych kolorów. Po raz pierwszy w Octavię wyposażymy również w fotele z funkcją masażu oraz wyświetlacz Head-up.

Simply Clever

Podobnie jak w przypadku wszystkich aut czeskiego producenta, również Octavia otrzymała kilka standardowych elementów Simply Clever. Oprócz typowych elementów, takich jak skrobaczka do lodu ukryta pod klapką wlewu paliwa, wygodny uchwyt na bilet na słupku A, nowa Octavia jest wyposażona we wlew, umożliwiający napełnianie czynnika AdBlue, przy użyciu dysz pomp do samochodów ciężarowych. Octavia 4-gen otrzymała również nowy pakiet komfortowego snu, na który składają się większe, wygodne zagłówki na tylnych siedzeniach, koce oraz rolety przeciwsłoneczne. Idąc z duchem czasu, auto otrzymało również szereg gniazd USB-C (co stanowi już swoisty standard w Skodzie).

Trzy rodzaje zawieszenia

Oprócz standardowego zawieszenia dostępny jest wariant sportowy (-15 mm) oraz pakiet na bezdroża (+15 mm) wraz z dodatkowymi osłonami podwozia. Opcjonalnie dostępna jest funkcja dynamicznej kontroli zawieszenia (DCC), która zmienia siłę tłumienia amortyzatorów w ramach funkcji wyboru profilu jazdy. Przy wyposażeniu w układ DCC w hybrydach typu plug-in, prześwit nie zmienia się, natomiast we wszystkich innych wariantach jest obniżony o 10 mm.

Nowe systemy wsparcia

Nowa Octavia otrzymała również całkowicie nowe systemy wsparcia kierowcy:

System antykolizyjny (Collision Avoidance Assist), który wspiera kierowcę, aktywnie zwiększając moment skrętu w razie bezpośredniego zagrożenia kolizją z pieszym, rowerzystą lub innym pojazdem – w ten sposób skutecznie zapobiega wypadkowi poprzez manewr kontrolowanego omijania.

System ostrzegania przy wysiadaniu (Exit Warning) informuje kierowcę o zbliżaniu się z tyłu innego pojazdu lub rowerzysty przy otwieraniu drzwi samochodu.

Funkcja wykrywania rąk na kierownicy (Hands-on Detect) sprawdza, czy kierowca stale dotyka kierownicy, czy też stracił on panowanie nad pojazdem na przykład z powodu nagłego problemu zdrowotnego. W takiej sytuacji awaryjnej samochód zostanie zatrzymany przez asystenta zatrzymania awaryjnego (Emergency Assist).

Apetyt rozbudzony, czekamy aż trafi do salonów!

W momencie rynkowego debiutu nowa Octavia dostępna będzie w wersjach wyposażenia: Ambition oraz Style. W ciągu 2020 r. do oferty wejdzie wersja wyposażenia Active, a gamę wzbogacą modele Octavia Scout oraz wariant sportowy Octavia RS.

Nowy model w wariantach nadwozia liftback oraz kombi zostanie wprowadzony na Polski rynek w pierwszym kwartale 2020 r. Z niecierpliwością czekamy na oficjalny cennik. Wszystko wskazuje jednak na to, że IV generacja powtórzy sukces poprzedniczek.

Źródło: opracowanie własne, prportal skoda, autoexpress

Komentarze