Najczęściej prezentujemy Wam w ramach testu jeden samochód. Dzisiaj będzie trochę inaczej, gdyż za jednym strzałem, opiszemy w skrócie dwie odmiany Renault Kadjar MY2020.

Jeżeli szukasz sportowych emocji, to nie jest samochód dla Ciebie. Jeśli szukasz komfortu, spokoju i gwarancji, że dojedziesz z punktu A, do B, to zdecydowanie zainteresuj się Renault Kadjar po faceliftingu.

1.3 TCe 160KM AUT7 2WD

Kiedy w Polsce było jeszcze bardzo ciepło, a Warszawskie ulice płynęły asfaltem, do naszej redakcji przyjechał Renault Kadjar z jakże małym silnikiem 1.3 TCe. Co ważne, Francuzi nie wykastrowali tego motoru z jednego cylindra i pozostawili jakże to mało-już-popularne R4 pod maską. Silnik 1.3 to konstrukcja dobrze znana w światku motoryzacyjnym. Można ją spotkać zarówno w Nissanie (Qashqai – bliźniacza konstrukcja) jak i w Mercedesie (klasie A, B, czy przykładowo CLA). Co jednak ważne, nie jest to zła konstrukcja. Co więcej, jest nawet dynamiczna i stosunkowo oszczędna. 160 koni, sprzężone w 7 biegową, dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów, naprawdę daje radę.

Co to znaczy? Mniej więcej tyle, że spokojnie Kadjar-em można stać w korkach, jak i jeździć w dłuższe trasy. Silnik gwarantuje wysoką elastyczność (260 Nm momentu obrotowego), niesamowitą wręcz kulturę pracy (jest cicho przy prędkościach autostradowych, przy rozruchu i niskich obrotach, nie ma denerwujących drgań) oraz przyzwoite zużycie paliwa. W ruchu miejskim (w godzinach szczytu), samochód zużywa średnio 9.5 litra na 100 kilometrów, w trasie, na autostradzie jest to 8.8 litrów, a na dróżkach międzymiejskich, jesteśmy w stanie wykręcić 5,7-6 litrów. Nie mniej, ten ostatni wynik, to bardziej warunki laboratoryjne… Ogółem silnik ten to dobra, nowożytna konstrukcja. Tak, wiem… oksymoron, ale w takich czasach żyjemy. A jak z dynamiką? Poprawnie, chociaż szału nie ma. Sprint 0-100 będzie trwał niespełna 10 sekund (9,9), a prędkość maksymalna wynosi 210 km/h.

1.7 DCi 150KM 6MT 4WD

Ten kto czasem czytuje moje teksty na TH wie, jak bardzo kocham manualne skrzynie biegów. Nie mniej jednak, po raz kolejny, Francuzi mnie nieźle zaskoczyli. Ich manuale są naprawdę dobre! Płynnie działające, wyczuwalny skok na lewarku, wygodne, miękkie sprzęgło, a w połączeniu z dieslem, to już w ogóle raj na ziemi. Żeby jednak nie było tak różowo. Szanowne Renault, co wyście najlepszego zrobili z pierwszym biegiem? Czy on naprawdę ma tylko służyć do ruszenia i nic więcej? W korku już wygodniej jechać na dwójce… Tłumacząc: dynamika pierwszego przełożenia, kończy się na mniej więcej 15 kilometrach na godzinę, później już tylko słychać płacz, zgrzytanie zębami i głośne wycie… Nie mniej, jak już przebijemy się przez kilka następnych przełożeń i kilometrów, wyjedziemy w trasę, to ten silnik dopiero pokazuje swoje możliwości. 5 i 6 przełożenie są nadzwyczaj elastyczne. Na piątce możemy zacząć się toczyć już przy 40 na godzinę, a skończyć na 110, toć to idealny bieg na większość polskich dróg. Szóstka jest zdecydowanie autostradowa, zarówno przy zwolnieniu w ruchu (podziwiając wypadek na poboczu), jak i przy próbie przekroczenia pierwszej prędkości kosmicznej.

Jak ze spalaniem? Tutaj jest to trochę bardziej związane z umiejętnościami i preferencjami kierowcy, ale średnie miejskie spalanie wynosi średnio 8 litrów na 100 kilometrów. W trasie międzymiastowej 6, a na S-ce, lub autostradzie, ca. 7 litrów. Trudno oczekiwać lepszych rezultatów. A jak z dynamiką? Pierwszą setkę zobaczymy po 11 sekundach, zaś drugą… no niestety nigdy. Prędkość maksymalna wynosi 197 km/h.

Skoro o silnikach już było, jakie w ogóle jest Renault Kadjar?

Jest to samochód bardzo komfortowy, więc warto od tego zacząć. Pokusiłbym się o stwierdzenie, że w segmencie jest to najwygodniejszy samochód. Fotele są miękkie, dobrze dopasowują się do kształtu pleców, odcinek lędźwiowy jest poprawnie podpierany. W fotelu kierowcy jest on sterowalny w czterech płaszczyznach. Jedyny minus to zagłówki. Jeżeli ktoś nie lubi leżeć za kierownicą, to może być on zbyt pionowo ustawiony. Innymi słowy, pozycja wymaga przyzwyczajenia, ale jak już dojrzejemy do niej, to z samochodu nie chce się wychodzić. Trochę im brakuje do mojego faworyta, to jest Forda Mondeo, ale biorąc pod uwagę różnice w cenie, nic im zarzucić nie mogę.

Kokpit jest narysowany skromnie. Przed oczami kierowcy znajduje się już dość archaiczny zestaw cyfrowych wskaźników, niepozwalający na zbyt dużą personalizacje, po prawej stosunkowo mały, 7-calowy wyświetlacz infotainment (przynajmniej jest responsywny i się nie zawiesza, jak u niektórych…). Poniżej ekranu infotainment znajdziemy nastawniki klimatyzacji, które są naprawdę świetnie narysowane i przemyślane – jedne z ładniejszych jakie widziałem!

Trochę o sylwetce i wodotryskach. Kadjar po FL, jest samochodem w pełni LED-owym, nie uświadczymy w nim żadnej klasycznej żarówki. Jest to zdecydowanie plus, gdyż wiele droższych modeli, w dalszym ciągu pozostawia te archaiczne punkty świetlne. Przednie kierunkowskazy zintegrowane są z DRL’ami, wyglądają naprawdę atrakcyjnie. Same zaś światła główne, mimo iż statyczne, to bardzo dobrze świecą. Wiązka świetlna jest silna, dobrze rozświetla nocne krajobrazy i zapewnia poprawną (dobrą w segmencie), widoczność w nocy. Światła drogowe, świecą ponad światłami mijania, znacząco wydłużając snop świetlny. Sama sylwetka jest w moim odczuciu nowoczesna, obła, więc aerodynamicznie poprawna. Linie auta są wyrafinowane i eleganckie.

Komfort, spokój i gwarancja dotarcia do celu – Kadjar FL

Podsumowując, Kadjar to samochód dla osoby, która nie oczekuje sportowych emocji, ale gwarancji bezpiecznego przemieszczanie się z punktu A, do B. Jeżeli oczekujesz komfortu ponad osiągami, to jest to samochód dla Ciebie. Nie uświadczysz w nim luksusu z mercedesa, czy lexusa, ale też nie spotkasz niemieckich trzeszczących plastików. Gdybym był głową rodziny, zdecydowanie rozważyłbym go jako samochód na co dzień. Jedyne czego by mi brakowało, to tempomatu adaptacyjnego, którego nie da się nabyć, w żadnej z opcji wyposażenia.

Długość całkowita 4489 mm
Szerokość całkowita 1836 mm
Wysokość 1613 mm
Rozstaw osi 2636 mm
Średnica zawracania 10,7 m
Prześwit 200 mm
Masa własna 1362 kg
Pojemność bagażnika- standard 472 l
Pojemność bagażnika – złożony 2 rząd siedzeń 1478 l
Gwarancja: podstawowa/perforacja 24/36
m-cy

Galeria zdjęć

2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR
2018 - Nouveau Renault KADJAR

Przeczytaj również test nowego Renault Megane RS

Źródło: Opracowanie własne, materiały prasowe Renault

 

Komentarze