Ostatnio na łamach naszego portalu pisaliśmy o tym, że wszystkie modele Škody otrzymały pięć gwiazdek w testach bezpieczeństwa.

Dziś postanowiłem trochę rozwinąć wątek i zająć się konkretniej opisaniem dostępnych systemów bezpieczeństwa oraz tym co potrafią nam zaoferować modele Škody. Nowe modele odpowiadają na potrzeby, jakie pojawiają się przy naszych długich podróżach. Duża pojemności bagażnika w Superbie czy przesuwne i regulowane fotele w Karoqu, ta funkcjonalność na pewno przyda nam się w trakcie wakacyjnych podróży. To samo dotyczy ergonomii: dobrze wyprofilowane i obszerne fotele z dużym zakresem regulacji pomogą nam komfortowo przetrwać nawet najdłuższe podróże.

Poszczególne systemy tworzą kompleksowy ekosystem bezpieczeństwa, który wspiera kierowcę podczas jazdy na dalekich trasach:

  • FRONT ASSIST – aktywuje hamulce w razie zagrożenia kolizją polegającą na uderzeniu w poprzedzający pojazd bądź potrąceniu pieszego. Nieoceniony zwłaszcza w mieście, gdy kierowca zagapi się w korku lub zacznie hamować zbyt późno. FRONT ASSIST ma jeszcze jedną przydatną funkcję: wyświetla na zestawie wskaźników ikonę o zbyt małym odstępie od innego auta. Utrzymanie odpowiedniej odległości ma kluczowe znaczenie dla płynnej, bezpiecznej jazdy – szczególnie podczas przemieszczania się drogami szybkiego ruchu.
  • BLIND SPOT DETECT – informuje kierowcę o pojazdach znajdujących się w tzw. martwym polu i wspomaga go w ten sposób podczas zmiany pasa ruchu. Dwa czujniki znajdujące się w dolnej części tylnego zderzaka nieustannie monitorują obszar po bokach do 20 m za autem. Czujniki reagują nawet na szybko przejeżdżające motocykle lub wyjątkowo niskie samochody, np. roadstery, których kierowca może nie zdążyć zauważyć w lusterku.
  • REAR TRAFFIC ALERT – podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego rozpoznaje pojazdy zbliżające się z boku i ostrzega o nich sygnałem dźwiękowym. Przydatny szczególnie wtedy, gdy tylne siedzenia zajmują pasażerowie, a bagażnik jest załadowany ponad poziom rolety. Czujniki systemu „widzą” więcej niż kamera cofania. W razie potrzeby, jeśli kierowca nie zareaguje i zaistnieje ryzyko kolizji, REAR TRAFFIC ALERT nawet zainicjować automatyczne hamowanie.
  • Asystent pasa ruchu (LANE ASSIST) – rozpoznaje niezamierzoną zmianę pasa ruchu, która może zdradzać np. zmęczenie lub roztargnienie kierowcy. Działa od prędkości 65 km/h, jeśli kierowca nie użyje kierunkowskazu. Najpierw wyświetla komunikat, a następnie rozpoczyna delikatną korektę kierownicą. Asystent pełni też funkcję wsparcia kierowcy w utrzymaniu pasa ruchu – subtelnymi ruchami pomaga utrzymać właściwy tor jazdy. Wydatnie zmniejsza w ten sposób obciążenie długotrwałą jazdą autostradową.
  • ADAPTIVE CRUISE CONTROL (Aktywny tempomat) – pozwala automatycznie utrzymywać zadaną prędkość, a w razie napotkania pojazdu, który porusza się wolniej, uruchamia hamulce w celu zachowania bezpiecznego odstępu. Gdy pas się „zwolni”, automatycznie przyspieszy w celu powrotu do poprzedniej prędkości.
  • TRAVEL ASSIST (Rozpoznawanie znaków drogowych) – odczytuje m.in. ograniczenia prędkości oraz zakazy wyprzedzania i informuje o nich na panelu wskaźników. Bierze pod uwagę również czasowe ograniczenia prędkości.
  • TRAFFIC JAM ASSIST – połączenie aktywnego tempomatu i asystenta pasa ruchu. Zmniejsza obciążenie kierowcy w uciążliwych korkach na drogach szybkiego ruchu. Przy prędkościach poniżej ok. 60 km/h pomaga utrzymać samochód na pasie ruchu, a jednocześnie zachowuje zadaną odległość od poprzedzającego pojazdu.
  • Hill Hold Control – umożliwia łatwe podjechanie pod wzniesienia, bez ryzyka stoczenia samochodu i bez używania hamulca ręcznego. Ta funkcja aktywowana jest automatycznie, gdy nachylenie wzgórza jest wyższe niż 5%, zarówno podczas jazdy do przodu, jak i do tyłu.

Nie można zapominać o udogodnieniach w obszarze łączność w tym o funkcjonalnościach ŠKODA CONNECT. Pozwalają one na korzystanie z szeregu możliwości, która daje zintegrowanie samochodu ze smartfonem. W przypadku nowych modeli Škody wiele systemów wspomagających kierowcę stanowi wyposażenie seryjne (np. FRONT ASSIST w Superbie oraz SUV-ach Karoqu i Kodiaqu). Co istotne, systemy te działają jak w autach premium, działają płynnie i przede wszystkim nie rozpraszają kierowcy swoimi komunikatami.

Źródło: Skoda

Komentarze