245 Koni mechanicznych w rodzinnym liftbacku? Zapraszamy na test Skody Octavia RS.

Czy Skodę Octavia RS można nazwać hot hatchem? Mimo, że nosi oznaczenie RS pochodzące od angielskich słów Rally Sport, to zarys tylnej części auta nieznacznie odbiega od klasycznych hatch’y. To nic, ponieważ konkurencja nie śpi i również stawia na ten typ nadwozia – np. Hyundai i30 N Fastback. Octavia RS bazuje na tej samej platformie MQB co Golf GTI i Seat Leon Cupra. Jak wypada na tle rodzinnych odpowiedników?

W naszym teście mieliśmy przyjemność sprawdzić możliwości Škody Octavia w sportowej odmianie RS, z 2-litrowym silnikiem benzynowym TSI o mocy 245 koni mechanicznych zestawionych 7-stopniową automatyczną skrzynią biegów DSG i w kolorze Czerwieni Velvet. Zapraszamy na test!

Na zewnątrz

Usportowiona Skoda Octavia RS dostępna jest w dwóch wersjach nadwoziowych – kombi oraz liftback. Wydawać by się mogło, że pod kątem auta dla rodziny lepiej wybrać wariant kombi, jednak testowana przez nas odmiana liftback zaskoczyła ilością przestrzeni bagażowej. W praktyce jest niewiele mniejsza niż kombi i pozwala z powodzeniem zapakować całą rodzinę na wakacyjny wyjazd.

Wersja liftback z zewnątrz od „cywilnej” Octavii wyróżnia spojler na tylnej klapie, zmienione zderzaki oraz kilka emblematów. Testowe auto niewątpliwie zwraca na siebie uwagę – w czerwonym (Czerwień Velvet) metalicznym lakierze i 18-calowych aluminiowych felgach Gemini wygląda świetnie. Nic dziwnego, że mimo wszechobecnych Octavi na ulicach, to właśnie nasz egzemplarz przyciągał spojrzenia przechodniów.

Wrażenia z jazdy

Podróż Octavią RS to spokojny rejs, nieważne czy nawierzchnia jest idealna, czy lekko dziurawa. Zawieszenie DCC naprawdę daje radę i niezauważalnie tłumi większość nierówności. Nie jest to jakość porównywalna z systemem od Mercedesa, ale w warunkach codziennych i w samochodzie za rozsądną kwotę, jest to więcej niż wystarczające. Octavia prowadzi się niezwykle pewnie. Napęd tylko na przednią oś i duża moc, generuje wyczuwalną podsterowność, jednocześnie z ledwością chwytając przyczepność.

Octavia z 2-litrową jednostką według danych producenta zużywa średnio 8,7l/100km (cykl WLTP).  Jest to wynik realny do uzyskania i całkowicie akceptowalny, mając na względzie 245 KM i prawie 1700kg masy własnej. W naszym teście spokojna jazda drogami krajowymi z prędkościami rzędu 90-100 km/h skutkowała spalaniem na poziomie 6-7 litrów/100km.

Auto jest niezwykle dynamiczne. Sprint od 0 do 100km/h zajmuje 6,6 sekund. Jednostkę napędową zestrojono z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów. Mimo oczywistych atutów DSG-7 potrafi pomylić się z biegami. Podczas dynamicznej jazdy w trybie sport, „kickdown” jest niewystarczający i stosunkowo długo trwa. Pomimo małych opóźnień, gdy trzeba DSG potrafi zbijać cztery biegi w dół – z biegu 7 na 3 – tak aby w pełni wykorzystać potencjał silnika TSI.

Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do wartości 250km/h. Wydech jest cichy i delikatny. W niczym nie zdradza, że auto dysponuje mocą 245 koni mechanicznych. Podczas agresywnej jazdy standardowe hamulce mogłyby być bardziej wydajne.

Wymiar praktyczny

We wnętrzu RS wygląda w zasadzie tak samo, jak standardowa Octavia. Deska rozdzielcza, zegary i materiały wykończeniowe – to samo. W tym przypadku nie możemy uznać tego za wadę, ponieważ aktualna Octavia to model w swojej klasie bardzo dobry. Najbardziej zauważalne zmiany dotyczą koła kierownicy oraz foteli. Ten pierwszy element został spłaszczony u dołu i wykończony perforowaną skórą. Z kolei sportowe fotele wykonane skórą i alcantarą posiadają zintegrowane zagłówki. Podczas sportowej jazdy gwarantują odpowiednie trzymanie boczne. Jednocześnie nie są to typowo sportowe, twarde kubełki, ale fotele o uniwersalnym charakterze, zapewniającym komfort nawet w długich trasach.

Bagażnik RS-a liczy 590 litrów pojemności, a dostęp do niego uzyskujemy poprzez pokaźnych rozmiarów otwór załadunkowy. Przestrzeń kufra ma regularne kształty, uchwyty po bokach, gniazdo 12V i kieszeń w prawym nadkolu – w lewym zagospodarowano miejsce dla systemu audio. Osoby poszukujące samochodu charakteryzującego się dużą dozą praktyczności, kupując Octavię RS nie będą zawiedzione. Moda na liftback’i nabiera tempa? Nic dziwnego, skoro Octavia wygląda świetnie, a tylna klapa podnoszona wraz z szybą odkrywa ogromny otwór ładunkowy ułatwiający dostać się z większymi walizkami. Testowy egzemplarz wyposażono w funkcję elektrycznego otwierania, dzięki której mały ruch nogą przy tylnym zderzaku, wystarczy, aby pokrywa automatycznie się uniosła.

Wyciszenie wnętrza przy prędkościach autostradowych jest wystarczające – w okolicach 140 km/h usłyszymy jedynie zawirowania powietrza w okolicach lusterek. Szybsza jazda powoduje natomiast wyraźne już szumy. Ponadto testowy egzemplarz otrzymał  rewelacyjny naszym zdaniem system nagłośnienia Canton z 10 głośnikami.

Zalety/Wady

+ Praktyczne nadwozie

+ Bardzo dobre osiągi

+ Pojemny bagażnik

+ Jakość wykonania

– Przeniesienie napędu tylko na przednią oś

– Kontrowersyjny wzór przednich reflektorów

Zajrzyjmy w cennik

Bazowa wersja Octavii Scout kosztuje 126 800 złotych. Testowy egzemplarz uzupełniono pakietami i opcjami w kwocie ponad 40 tysięcy złotych. Cena całkowita naszego egzemplarza to 178 000 zł. W tej kwocie otrzymujemy auto z silnikiem benzynowym 2.0 TSI o mocy 245 KM i automatyczną skrzynią biegów w metalizowanym kolorze Czerwień Velvet.

Na liście wyposażenia dodatkowego znalazły się m.in dostęp bezkluczykowy KESSY, adaptacyjne zawieszenie DCC, panoramiczne okno dachowe, adaptacyjny tempomat oraz boczne poduszki powietrzne dla zewnętrznych miejsc na tylnej kanapie. Dodatkiem w który naszym zdaniem warto zainwestować to system Travel Assist Basic. W kwocie 8500zł otrzymujemy nawigację Columbus, system rozpoznawania znaków drogowych, Line Assist, Auto Light Assist oraz czujnik deszczu. Skoda Octavia RS dysponowała także świetnym, 10 głośnikowym zestawem Sound System Canton za 2000zł.

Dokładną specyfikację samochodu zobaczycie tutaj.

Podsumowanie

Dla kogo powstała Skoda Octavia RS? Z całą pewnością dla osoby poszukującej sportowych osiągów i ostrzejszego charakteru nie okupionych zbyt dużymi kompromisami w kwestii praktyczności. Octavia RS łączy pięciodrzwiowe nadwozie liftback’a i ogromny bagażnik z mocnym 245 konnym silnikiem benzynowym. Cena za te wszystkie atrybuty również nie wydaje się być zbyt wygórowana. Mimo, że Skoda Octavia RS nie jest ideałem, to i tak jesteśmy pod wrażeniem i zdecydowanie polecamy to auto!

Źródło: opracowanie własne, materiały prasowe Skoda – Paweł Pochylski

 

Komentarze