Toyota Prius 2019 debiutuje na targach Los Angeles Auto Show. Wersja 4 po modyfikacjach wprowadzi bardzo istotną zmianę. Od przyszłego roku w salonach (również w Polsce) klienci będą mogli wybrać wersję AWD-i z napędem na wszystkie koła.

Od 1997 roku Toyota Prius podbija rynek jako pierwszy seryjnie produkowany samochód hybrydowy na świecie. Kolejne generacje modelu wprowadzały ulepszenia na polu wydajności, zaawansowania technicznego, właściwości jezdnych. Najnowszy model przyniesie niespotykaną dotąd nowość.

Prius z napędem 4×4

Ściślej mówiąc, wprowadzenie napędu na wszystkie koła do segmentu osobowych hybryd to zupełna nowość na rynku. Zastosowanie inteligentnego napędu na obie osie z silnikiem elektrycznym przy osi tylnej poprawi prowadzenie pojazdu w trudnych warunkach drogowych.

Sercem AWD-i  jest dodatkowy motor elektryczny z dużym momentem obrotowym. Współpracuje on z układem hybrydowym, który przenosi napęd na przednią oś. Napęd na tylną zostanie załączony automatycznie w przypadku napotkania trudnych warunków na drodze. Napęd 4×4 aktywuje się przy ruszaniu z miejsca do prędkości 10 km/h oraz przy wyższych prędkościach, gdy tylko czujniki wykryją uślizg kół. Zaletą AWD-i jest jego kompleksowa budowa i niewielka waga. Jednym słowem: inżynierowie wykluczyli konieczność stosowania wału napędowego i centralnego mechanizmu różnicowego, co dla użytkownika przekłada się na identyczną przestrzeń kabiny jak w wersji z napędem na przednią oś. Dodatkowo emisja spalin i zużycie paliwa zostają zachowane na zbliżonym poziomie jak w wersji 4×2.

Toyota Prius Hybrid AWD-i otrzyma ponadto nową kompaktową baterię niklowo-wodorkową, która jest przystosowana do pracy w niskich temperaturach. Prius 2019 z tradycyjnym napędem zostanie z kolei wyposażony w nową baterię litowo-jonową.

Prius AWD-i w polskich salonach

Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland, zdradza kilka szczegółów na temat tego, co będzie się działo w najbliższym czasie na rynku polskim Toyoty, oraz podkreśla zalety Priusa AWD-i.

„Prius w gamie hybryd Toyoty zawsze jako pierwszy pokazywał najnowsze rozwiązania w zakresie tej technologii. Teraz mamy do czynienia z kolejną rewolucją technologiczną – po raz pierwszy napęd hybrydowy w klasycznym nadwoziu auta osobowego otrzymał system 4×4. A wszystko tak inteligentnie skonstruowane, by połączyć dotychczasową legendarną ekonomikę jazdy z niespotykaną dotąd w osobowych hybrydach tej klasy najwyższą możliwą jakością prowadzenia w każdych warunkach pogodowych. To drogowskaz dla pozostałych miejskich hybryd Toyoty pokazujący, w którą stronę będzie podążał rozwój tej technologii. U nas na Priusa AWD-i Hybrid będziemy musieli jeszcze poczekać. Obecnie trwa okres promocji modeli z rocznika 2018, a od lutego przyszłego roku czeka nas kilka intensywnych miesięcy wprowadzania do oferty zupełnie nowych generacji Corolli oraz RAV4. Po nich nastąpi długo wyczekiwany polski come back naszej światowej ikony wśród sedanów – Toyoty Camry. Ale z pewnością Prius z napędem AWD-i zasługuje na miejsce w polskiej ofercie Toyoty”.

Pionier architektury TNGA

Prius 4 generacji z 2016 roku jest pierwszym modelem Toyoty zaprojektowanym w oparciu o platformę Toyota New Global Architecture (TNGA). Jej konstrukcja jest o 60% sztywniejsza od poprzednio stosowanej, dzięki czemu poprawia się stabilność jazdy, pewność prowadzenia na zakrętach i odporność na zderzenia. Platforma TNGA z obniżonym środkiem ciężkości w połączeniu z napędem hybrydowym 4 generacji pozwoliły Priusowi uzyskać lepsze osiągi i większy komfort prowadzenia.

Na koniec wspomnę, że Los Angeles Auto Show potrwa od 30 listopada do 9 grudnia 2018 roku. Europejski debiut Priusa AWD-i będzie miał miejsce podczas Brussels Motor Show 18 stycznia 2019 roku.

Fot. Toyota News
Fot. Toyota News
Fot. Toyota News
Fot. Toyota News
Fot. Toyota News
Fot. Toyota News
Fot. Toyota News
Fot. Toyota News

 

Źródło: materiały prasowe

Komentarze