Car of the Year 2019 znamy listę finalistów

W początkowej rywalizacji o względy europejskich dziennikarzy motoryzacyjnych swoich sił próbowało łącznie aż 50 modeli. Jury wyłoniło krótką listę siedmiu nominowanych, z której wybierze zwycięzcę konkursu. Werdykt poznamy wraz z rozpoczęciem wystawy motoryzacyjnej w Genewie, a więc 4 marca 2019 roku. Wszyscy rywale są pojazdami nowymi, dostępnymi teraz lub przed końcem roku na pięciu lub więcej rynkach europejskich. Poniżej przedstawiamy sylwetki wyłonionych aut.

Alpine A110

Firma Alpine powstała w 1955 roku, zrodzona z pasji Jean’a Rédélé, jednego z francuskich dealerów Renault. Początkowo wykonywał on drobne modyfikacje aut tej marki. Z czasem, jego konstrukcje stały się tak udane, że w połowie lat 50 wygrywał nimi wiele słynnych wyścigów. W odpowiedzi na duże zainteresowanie potencjalnych klientów konstruktor uruchomił małoseryjną produkcję swoich aut. Jednym z modeli był A110, produkowany w latach 1963-1974. Auto doczekało się wielu sukcesów m.in. triumf w w Rajdzie Monte Carlo (rok 1971 i 1973), Korsyki (rok 1973) oraz Portugalii (rok 1971, 1973). Renault pamiętając o wspaniałej historii postanowiło wskrzesić legendę i tym samym doczekaliśmy się nowego modelu. Producent zadbał o piękne nadwozie z charakterystycznymi przetłoczeniami. Do napędu użyto turbodoładowany, czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra o mocy 252 KM i 320 Nm pochodzący z najnowszego wcielenia Megane RS. Mocny, szybki, zwinny – idealny na tor wyścigowy!

Citroën C5 Aircross

Kontynuując międzynarodową ofensywę w segmencie SUV-ów, Citroën zaprezentował nowego Citroëna C5 Aircross. Nowy flagowy model Citroëna jest spójny z koncepcją najnowszych modeli marki. Większy prześwit, osłony nadkoli i progi typowe dla SUV-ów oraz dodatkowo wyeksponowana grafika paneli Airbump zawierającą kolorową wstawkę, z możliwością personalizacji wedle swoich upodobań kolorystycznych. Nowy Aircross kontynuuje założenia programu Citroën Advanced Comfort, wykorzystując zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi (Progressive Hydraulic Stops) oraz fotele Advanced ComfortDo końca 2019 roku ma być pierwszym modelem marki  z napędem Plug-in Hybrid PHEV. Wygoda, praktyczność, a przy tym ciekawa stylizacja!

Ford Focus

Minęło 20 lat od premiery pierwszej generacji Forda Focusa. Czwarta edycja amerykańskiego kompaktu nie wzbudziła aż takich emocji, co pierwsza. Wygodny, praktyczny, uzbrojony w szereg nowych systemów wspomagających jazdę, ponownie staje do walki o względy klientów starego kontynentu. Jako pierwszy w koncernie otrzymał platformę C2 (odpowiednik Volkswagenowego MQB). C2 jest sztywniejsza i bardziej odporna na siły skrętne, dzięki czemu nowy Focus prowadzi się jeszcze lepiej, kolejny raz stanowiąc wyznacznik dla konkurencji. Sylwetka auta nastawiona jest na obniżanie oporów powietrza (współczynnik Cx=0,27). Nie brakuje w niej jednak stylistycznych “smaczków”. Auto wyposażono w szereg systemów aktywnego bezpieczeństwa i elektroniki na najwyższym poziomie. Nowy Focus to pożeracz zakrętów z jeszcze lepszą techniką!

Jaguar I-Pace

Debiutujący Jaguar I-Pace, to prawdopodobnie jeden z najważniejszych modeli samochodów w historii Jaguara. Brytyjski producent wprowadził na rynek elektrycznego I-Pace’a z myślą o klientach zainteresowanych Teslą Model X. Porywający wygląd auta, stworzony uwzględniając aspekty aerodynamiczne (Cx=0,29), połączono z perfekcyjnym prowadzeniem. Odnośnie osiągów i zasięgu. I-Pace napędzany jest przez cztery silniki elektryczne, o łącznej mocy 400 KM i 696 Nm momentu obrotowego. Sprint 0-100 km/h zajmuje zaledwie 4,5 sekundy. Akumulatory litowo-jonowe o pojemności 90 kWh pozwalają pokonać 480 km. Elektryzujący, elektryczny… Jaguar!

Kia Ceed

Przed nami trzecia generacja modelu Ceed. Przy okazji nowej odsłony zmieniono również nazwę (z Cee’d na Ceed). Nazwa kompaktowego Ceed’a to skrót od European Community with European Design (wspólnota europejska i europejski design). Podczas tworzenia auta, Koreańczycy czerpali z poprzednika oraz filozofii całej gamy modelowej. Masywne proporcje, lampy o kształcie przypominającym te z modelu stinger, umieszczone w nich światła LED o strukturze kostek lodu, “tygrysi nos” oraz linia bocznych okien w formie półksiężyca. Solidnie wykonane wnętrze, praktyczne i ergonomiczne. Kia z kolejnymi generacjami eliminowała słabości, przekuwając je w przepis na rynkowy sukces. Nowa Kia Ceed – dopracowana w każdym calu!

Mercedes-Benz A-class

Hey Mercedes! Debiutująca tego roku kolejna generacja Mercedesa klasy A, urzekła nas rozbudowanym systemem multimedialnym o nazwie MBUX (Mercedes-Benz User Experience) oraz designem zapowiadającym filozofię projektowania kolejnych aut tej marki. „Cześć, Mercedes” – wystarczą dwa słowa, aby nowa Klasa A Cię usłyszała i posłuchała. System obsługi głosowej sprawia, że wiele funkcji można obsługiwać poleceniami głosowymi ‒ począwszy od systemu nawigacyjnego poprzez radio po klimatyzację. Mercedes wyposażył swój kompaktowy model, we wszystko to co można odnaleźć również we flagowej limuzynie klasy S. Systemy wsparcia kierowcy, systemy bezpieczeństwa i rozszerzona rzeczywistość MBUX, a to wszystko w rasowym opakowaniu!

Peugeot 508

Peugeota 508 drugiej generacji poznaliśmy w marcu, podczas tegorocznych Geneva Motor Show. Auto wzbudziło niemałą sensację. Awangardowy design i zmienione proporcje nadwozia – samochód jest krótszy i szerszy. Charakterystyczne przednie lampy do jazdy dziennej przypominające kły lwa, drapieżne tylne lampy oraz bezramkowe szyby drzwiowe. Wnętrze w futurystycznym stylu o nazwie i-Cockpit. Klasyczne zegary zastąpiono wyświetlaczem w formacie 8:3 i o przekątnej 12,3 cala, umieszczonym na tyle wysoko, że nie wymaga instalacji systemu HUD. Dla podniesienia komfortu jazdy, 508 został wyposażony w dopracowane adaptacyjne zawieszenie z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia Active Suspension Control. Nowy Peugeot 508 atakuje klasę premium!

Nazwę zwycięzcy konkursu poznamy wraz z rozpoczęciem wystawy motoryzacyjnej w Genewie, a więc 4 marca 2019 roku. Aktualnie tytuł ,,Car of the Year 2018″ należy do kompaktowego crossovera Volvo XC40.

Listę wszystkich zgłoszonych kandydatów Car of the Year 2019, z których jury nominowało siedem najciekawszych aut znajdziecie w artykule poniżej:

Car of the Year 2019 – kandydaci

 

Źródło: caroftheyear,(Car of the Year 2019)

Komentarze