Zeszły rok obfitował w debiuty samochodów w niemal każdym segmencie rynku. Obserwowaliśmy liczne prezentacje dużych i małych SUV-ów, kompaktów i limuzyn, a także aut sportowych i modeli z napędem elektrycznym.

Poniżej publikujemy dłuuugą listę nowości, którymi uraczył nas 2018 rok.

Audi

AUDI E-TRON GT

Elektryczne czterodrzwiowe coupé. Audi podczas salonu w Los Angeles zaprezentowało całkowicie nowy model e-trona GT. Auto ma podjąć rynkową walkę z teslą modelem S oraz jaguarem I-Pace’em. Mimo że coupé do produkcji trafi dopiero za dwa lata, a dostawy rozpoczną się na początku 2021 roku, było jedną z najciekawszych pozycji zaprezentowanych w tym roku.

AUDI A6

Nowe A6 oznaczone fabrycznym kodem C8 zostało zaprezentowane w marcu. Podobnie jak poprzednik samochód przejął deskę rozdzielczą z A7, tym samym wprowadzając do tego modelu nowy cyfrowy kokpit składający się z 3 dużych wyświetlaczy. Z zewnątrz konserwatywnie, tradycyjnie dla marki. Dwa miesiące po premierze limuzyny przedstawiono drugi wariant nadwozia – wersję kombi (avant).

AUDI Q8

Pierwszy w historii marki SUV z nisko opadającym dachem, wpisującym się do podkategorii tzw. SUV-ów coupé. W przeciwieństwie do konkurencji BMW i Mercedesa, Q8 nie jest kolejną odmianą nadwoziową siostrzanego modelu (w tym przypadku Q7), lecz opracowanym od podstaw innym modelem z unikalnym wyglądem nadwozia. Auto przedstawione zostało w czerwcu jako część ofensywy modelowej marki. Zamówienia na Q8 ruszyły w Polsce w lipcu.

Bentley

BENTLEY CONTINENTAL GT CONVERTIBLE

Rok po premierze jednego z najbardziej cenionych Gran Turismo Brytyjczycy zaprezentowali model w wersji otwartej. Zgodnie z luksusowymi trendami producent zdecydował wprowadzić do oferty cabrio. Auto posiada miękki dach i jest tak samo komfortowe jak zamknięta wersja. Uchylając rąbka tajemnicy, do dyspozycji jest aż siedem wersji wykończenia dachu…

BMW

BMW 8

Historia BMW serii 8 rozpoczyna się od debiutu w 1989 roku. Było to luksusowe i bardzo szybkie auto sportowo-użytkowe. Choć w ofercie zastąpiło serię 6, był to samochód pozycjonowany znacznie wyżej. Od listopada po 19 latach przerwy seria 8 powróciła do oferty w wersjach coupé i cabrio. Od przyszłego roku dostępna będzie także w wydaniu czterodrzwiowym – gran coupé.

BMW Z4

Oficjalny debiut nowego BMW Z4 odbył się 23 sierpnia w kalifornijskim Pebble Beach. Trzecia generacja kompaktowego roadstera produkowanego przez niemiecki koncern powraca po dwuletniej przerwie.

BMW X7

Pierwszy pojazd bawarskiego producenta w segmencie ultraluksusowych SUV-ów. Większy i bardziej prestiżowy od flagowego dotąd SUV-a X5. Wcześniej BMW nie miało w ofercie auta, które mogło stanąć w szranki z range roverem czy mercedesem GLS. Rynkowy debiut w marcu przyszłego roku.

Citroën

CITROËN C5 AIRCROSS

Kontynuując międzynarodową ofensywę w segmencie SUV-ów, Citroën zaprezentował nowego C5 Aircrossa. Nowy flagowy model Citroëna jest spójny z koncepcją najnowszych modeli marki. Większy prześwit, osłony nadkoli i progi typowe dla SUV-ów oraz dodatkowo wyeksponowana grafika paneli Airbump zawierającą kolorową wstawkę, z możliwością personalizacji wedle swoich upodobań kolorystycznych. Nowy Aircross kontynuuje założenia programu Citroën Advanced Comfort, wykorzystując zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi (Progressive Hydraulic Stops) oraz fotele Advanced Comfort. Do końca 2019 roku ma być pierwszym modelem marki z napędem Plug-in Hybrid PHEV. Wygoda, praktyczność, a przy tym ciekawa stylizacja!

Ford

FORD FOCUS

Minęło 20 lat od premiery pierwszej generacji forda focusa. Czwarta edycja amerykańskiego kompaktu nie wzbudziła aż takich emocji, co pierwsza. Wygodny, praktyczny i uzbrojony w szereg nowych systemów wspomagających jazdę ponownie staje do walki o względy klientów Starego Kontynentu. Jako pierwszy w koncernie otrzymał platformę C2 (odpowiednik Volkswagenowego MQB). C2 jest sztywniejsza i bardziej odporna na siły skrętne, dzięki czemu nowy focus prowadzi się jeszcze lepiej, kolejny raz stanowiąc wyznacznik dla konkurencji. Sylwetka auta nastawiona jest na obniżanie oporów powietrza (współczynnik Cx=0,27). Nie brakuje w niej jednak stylistycznych „smaczków”. Auto wyposażono w szereg systemów aktywnego bezpieczeństwa i elektroniki na najwyższym poziomie. Nowy focus to pożeracz zakrętów z jeszcze lepszą techniką!

Hyundai

HYUNDAI SANTA FE

Auto zadebiutowało podczas salonu samochodowego w Genewie. Z uwagi, że mieliśmy przyjemność testować ten model, zapraszamy do przeczytania recenzji z testu.

[TEST] Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi 185 KM 4X4

Jaguar

JAGUAR I-PACE

Debiutujący I-Pace to prawdopodobnie jeden z najważniejszych modeli samochodów w historii Jaguara. Brytyjski producent wprowadził na rynek elektrycznego I-Pace’a z myślą o klientach zainteresowanych teslą modelem X. Porywający wygląd auta, stworzony z uwzględnieniem aspektów aerodynamicznych (Cx=0,29), połączono z perfekcyjnym prowadzeniem. Odnośnie do osiągów i zasięgu. I-Pace napędzany jest przez cztery silniki elektryczne o łącznej mocy 400 KM i 696 Nm momentu obrotowego. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 4,5 sekundy. Akumulatory litowo-jonowe o pojemności 90 kWh pozwalają pokonać 480 km. Elektryzujący, elektryczny… Jaguar!

Jeep

Jeep uzupełnił gamę modelową o pick-upa – Gladiatora. Amerykanie będą mogli nabyć auto pod koniec tego roku. Na Starym Kontynencie pick-up zawita dopiero w 2020 roku. Auto zaprezentowano podczas Los Angeles Motor Show.

Kia

KIA CEED

Przed nami trzecia generacja modelu ceed. Przy okazji nowej odsłony zmieniono również nazwę (z cee’d na ceed). Nazwa kompaktowego ceeda to skrót od European Community with European Design (wspólnota europejska i europejski design). Podczas tworzenia auta Koreańczycy czerpali z poprzednika oraz filozofii całej gamy modelowej. Masywne proporcje, lampy o kształcie przypominającym te z modelu stinger, umieszczone w nich światła LED o strukturze kostek lodu, „tygrysi nos” oraz linia bocznych okien w formie półksiężyca. Solidnie wykonane wnętrze, praktyczne i ergonomiczne. Kia z kolejnymi generacjami eliminowała słabości, przekuwając je w przepis na rynkowy sukces. Nowa kia ceed – dopracowana w każdym calu!

Lexus

LEXUS ES

Siódmą generację poznaliśmy podczas debiutu 25 kwietnia 2018 roku na salonie w Pekinie. Model ES, znany głównie z rynku USA, wprowadzony zostanie również na Starym Kontynencie, także w Polsce. Producent dla wymagających europejskich klientów przewidział hybrydę o znamionach 300h. Jest to nowa hybrydowa jednostka czwartej generacji, której cechą charakterystyczną jest wyjątkowo wysoka wydajność. Czterocylindrowy silnik spalinowy o pojemności 2,5 litra połączono z motorem elektrycznym. Łączna moc systemu to 218 KM. Producent zakłada, że spalanie w cyklu mieszanym wyniesie zaledwie 4,7 l/100 km!

Mazda

MAZDA 3

Nowa trójka to najnowsza ewolucja charakterystycznego języka projektowania „Kodo” Mazdy. Nowy model wyróżnia się pokaźnym słupkiem C i gładko zaokrągloną tylną częścią auta. Charakterystyczne są także: maska, wąskie reflektory i tylne światła. Poza ostrą stylistyką kolejnym ważnym punktem dla producenta jest znacząca poprawa jakości wykończenia. Mazda 3 z 2018 roku jest również pierwszym modelem produkcyjnym opartym na całkowicie nowej platformie SkyActiv Vehicle Architecture. Zgodnie z koncepcją idealnego połączenia kierowcy z autem nowa architektura ma wspierać niską, sportową pozycję siedzącą. Jednak prawdziwą ciekawostką nowej platformy jest najnowsza technologia silnikowa. 2.0 SKYACTIV-X – silnik benzynowy nowego typu o mocy 181 KM. Silnik ten wyposażono w to, co firma nazywa Spark Controlled Compression Ignition, czyli zapłon samoczynny sprężonej mieszanki sterowany świecą. Metody tej nie stosowano nigdy wcześniej. Mówiąc prościej, system SCCI oznacza, że ​​jednostki SkyActiv-X mogą działać w dwóch stanach. Silnik zasilany jest benzyną, a pracuje bardzo podobnie do diesla. Świece zapłonowe mogą pracować tak samo, jak podczas spalania w zwykłym silniku benzynowym. Mogą być także płynnie przełączane na zapłon samoczynny jak w jednostkach wysokoprężnych, wykorzystując świece zapłonowe jako czynnik kontrolny do stałego spalania.

Mercedes-Benz

MERCEDES KLASA A

Hey Mercedes! Debiutująca tego roku kolejna generacja mercedesa klasy A urzekła nas rozbudowanym systemem multimedialnym o nazwie MBUX (Mercedes-Benz User Experience) oraz designem zapowiadającym filozofię projektowania kolejnych aut tej marki. „Cześć, Mercedes” – wystarczą dwa słowa, aby nowa klasa A Was usłyszała i posłuchała. System obsługi głosowej sprawia, że wiele funkcji można obsługiwać poleceniami głosowymi ‒ począwszy od systemu nawigacyjnego przez radio po klimatyzację. Mercedes wyposażył swój kompaktowy model we wszystko to, co można odnaleźć również we flagowej limuzynie klasy S. Systemy wsparcia kierowcy, systemy bezpieczeństwa i rozszerzona rzeczywistość MBUX. A to wszystko w rasowym opakowaniu!

MERCEDES KLASY X

Pierwsze auto segmentu K producenta ze Stuttgartu – mercedes klasy X. Mercedes nazywa go pick-upem klasy premium. Oficjalna prezentacja wersji produkcyjnej miała miejsce 18 lipca 2017 roku w Kapsztadzie. Mercedes klasy X powstał we współpracy z aliansem Renault-Nissan. Auto jest bliźniaczym pojazdem dla nissana navary oraz renault alaski. Wykorzystywanie tych samych podzespołów w różnych modelach i markach to dziś nic nowego.

MERCEDES KLASA G

Kolejna Gelenda o oznaczeniu W464. Auto zostało po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Detroit w styczniu. W stosunku do poprzednich wersji pojazdu bryła nadwozia auta pozostała niezmienna. Kanciaste kształty zostały jedynie delikatnie zaokrąglone. Pojazd został wydłużony, a także poszerzony. Zwiększony został prześwit pojazdu, kąty natarcia i zejścia oraz głębokość brodzenia. Nowa klasa G łączy w sobie przeciwieństwa. Wygoda spotyka się z przygodą, a surowość łączy się z ochroną. Wysokiej jakości materiały oraz atmosfera luksusu zapewniają poczucie całkowitego bezpieczeństwa.

Peugeot

PEUGEOT 508

Pięćsetósemkę drugiej generacji poznaliśmy w marcu podczas ubiegłorocznego Geneva Motor Show. Auto wzbudziło niemałą sensację. Awangardowy design i zmienione proporcje nadwozia – samochód jest krótszy i szerszy. Charakterystyczne przednie lampy do jazdy dziennej przypominające kły lwa, drapieżne tylne lampy oraz bezramkowe szyby drzwiowe. Wnętrze w futurystycznym stylu o nazwie i-Cockpit. Klasyczne zegary zastąpiono wyświetlaczem w formacie 8:3 i o przekątnej 12,3 cala umieszczonym na tyle wysoko, że nie wymaga instalacji systemu HUD. Dla podniesienia komfortu jazdy pięćsetósemka została wyposażona w dopracowane adaptacyjne zawieszenie z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia Active Suspension Control. Nowy Peugeot 508 atakuje klasę premium!

Porsche

PORSCHE 911

Gdzie, jeżeli nie w Los Angeles? Porsche podniosło kurtynę i oficjalnie zaprezentowało kolejną dziewięćsetjedenastkę (generacja 992). Zaprezentowano pierwsze z wielu przyszłych wersji carrery S i 4S. Biuro inżynierskie w Stuttgarcie wprowadzając kolejne generacje słynnego porsche 911, zawsze stawiało na ewolucję. Nie inaczej jest tym razem. Producent odważnie jednak twierdzi, że wygląd zewnętrzny jest „zupełnie nowy”. Na pewno jednak porsche 992 nie jest niespodzianką i to nie tylko dlatego, że jest to model 911. W ciągu ostatnich kilku miesięcy auto wiele razy zostało wyszpiegowane i to praktycznie bez kamuflażu.

Renault/Alpine

ALPINE A110

Firma Alpine powstała w 1955 roku, zrodzona z pasji Jeana Rédélégo, jednego z francuskich dealerów Renault. Początkowo wykonywał on drobne modyfikacje aut tej marki. Z czasem jego konstrukcje stały się tak udane, że w połowie lat 50. wygrywał nimi wiele słynnych wyścigów. W odpowiedzi na duże zainteresowanie potencjalnych klientów konstruktor uruchomił małoseryjną produkcję swoich aut. Jednym z modeli był A110 produkowany w latach 1963–1974. Auto doczekało się wielu sukcesów m.in. triumf w Rajdzie Monte Carlo (1971 i 1973), Korsyki (1973) oraz Portugalii (1971, 1973). Renault pamiętając o wspaniałej historii, postanowiło wskrzesić legendę i tym samym doczekaliśmy się nowego modelu. Producent zadbał o piękne nadwozie z charakterystycznymi przetłoczeniami. Do napędu użyto turbodoładowany, czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra, mocy 252 KM i 320 Nm pochodzący z najnowszego wcielenia megane RS. Mocny, szybki, zwinny – idealny na tor wyścigowy!

Rolls-Royce

ROLLS-ROYCE CULLINAN

Cullinan to pierwszy ultraluksusowy SUV od Rolls-Royce’a, a także pierwszy samochód marki napędzany na wszystkie koła. Nazwa modelu pochodzi od diamentu Cullinan, czyli największego diamentu, jaki kiedykolwiek odkryto. Auto zaprezentowano w maju, a pierwsze dostawy do klientów planowane są na pierwszy kwartał tego roku.

Škoda

ŠKODA SCALA

Škoda scala, czyli „schody” lub „drabina”, tłumacząc z łaciny. Auto zastępuje w gamie modelowej rapida. Czesi liczą, że nowe auto podejmie skuteczną walkę w klasie kompakt, m.in. z nadchodzącym volkswagenem golfem Mk8. Scala podobnie jak koncepcja Vision RS przyjęła tradycyjny profil hatchbacka. Lampy są ostre i cieńsze w porównaniu do wielu ostatnich modeli. Z przodu prezentuje się znak firmowy w postaci zamka błyskawicznego. Z tyłu szklana tylna klapa znana z rapida spacebacka zostanie przeniesiona z odważnym napisem „Škoda” biegnącym od lewej do prawej. Sądzimy, że ten rodzinny hatchback ma szansę przekształcić się z taniej i wesołej oferty w prawdziwego rywala dla golfa i focusa.

Suzuki

SUZUKI JIMNY

Po 48 latach od debiutu pierwszej generacji zaprezentowano kolejną kultowego już modelu jimny. Kontynuuje on dziedzictwo małego, lekkiego auta terenowego. Technologicznie czerpie z wielu lat doświadczeń w dziedzinie konstrukcji aut z napędem na 4 koła. Podtrzymane zostają najlepsze cechy poprzedników, opakowane w ponadczasową, kanciastą karoserię. Niektórym przychodzi namyśl „baby g”.

Toyota

TOYOTA COROLLA

Japoński producent zakończył życie modelu auris. Samochód odrodzi się jednak pod nową-starą nazwą corolli. Do gamy corolli dołączają dwie nowe wersje: hatchback i kombi. Auto zadebiutowało podczas salonu motoryzacyjnego w Paryżu. Od początku oferowana będzie w dwóch wariantach hybrydowych, a także jednym napędzie konwencjonalny z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1,2 litra o mocy 116 KM.

TOYOTA RAV4

RAV4 zadebiutowała podczas zeszłorocznych targów motoryzacyjnych w Paryżu. Auto zostało zbudowane na architekturze TNGA. Nowa platforma pozwoliła uzyskać o 60% wyższą sztywność nadwozia i niżej położony środek ciężkości. Samochód jest krótszy od poprzednika, a rozstaw osi zwiększono o 3 cm. Z funkcji praktycznych: pojemność bagażnika wzrosła do 580 litrów. Pod maską toyoty RAV4 znalazł się nowy układ hybrydowy wprowadzony na rynek wraz z limuzyną camry. Tworzą go 2,5-litrowy silnik benzynowy połączony z silnikiem elektrycznym o łącznej mocy układu 218 KM.

TOYOTA CAMRY

Oprócz nowej corolli i RAV4 salon samochodowy w Paryżu to również powrót modelu camry na Stary Kontynent. Zastąpi on trzypokoleniową avensis. Kultowy sedan powraca do Europy po 14 latach przerwy. Modele z przeznaczeniem na rynek europejski produkowane będą w Japonii. Pierwsze egzemplarze opuszczą fabrykę już w styczniu, a w polskich salonach camry zadebiutuje w maju.

Volkswagen

VOLKSWAGEN TOUAREG

To już trzecia odsłona dużego SUV-a od Volkswagena. VAG coraz śmielej przesuwa ten model w kierunku premium: porsche cayenne czy audi Q7. Na pokładzie auta znajdziemy wszystkie elementy dostępne u droższych rywali. Na uwagę zasługuje też lekkie, w dużej mierze aluminiowe zawieszenie i o prawie 100 kg niższa od poprzednika masa własna.

VOLKSWAGEN T-CROSS

Rynek crossoverów segmentu B doczekał się reprezentanta spod znaku VW. Nie cichnie popularność na podniesione i „uterenowione” auta. Wydaje się, że zaczynają coraz bardziej zadomawiać na naszych drogach. Producent z Wolfsburga również wkracza do gry, by powalczyć o swój kawałek tego tortu. Plotki o pojawieniu się T-crossa krążyły od miesięcy, ale dopiero na początku lipca 2018 roku poznaliśmy szczegóły. Patrząc na auto, na myśl przychodzi bardziej dojrzałe polo, z charakterystycznym pasem łączącym tylne lampy.

Volvo

VOLVO V60

V60 drugiej generacji poznaliśmy w marcu podczas targów w Genewie. W przeciwieństwie do wcześniejszej filozofii wprowadzania nowych modeli marki, jako pierwsza zaprezentowana została wersja nadwozia typu kombi. Jest to ostatni model z serii, który nie został jeszcze dopasowana do aktualnego języka stylistycznego. Wyglądem auto przypomina większy, flagowy model V90. Charakterystyczne kanciaste nadwozie, prostokątna atrapa chłodnicy, światła LED do jazdy dziennej w kształcie „młota Thora” i minimalistyczna deska rozdzielcza.

Oprócz wyżej opisanych nowości zobaczyliśmy również wielu aut po modernizacji (lifting) oraz wersji specjalnych. Które auto spodobało się najbardziej Wam, drodzy Czytelnicy?

Podsumowując miniony 2018 rok, życzymy samych sukcesów i spełniania motoryzacyjnych marzeń. Z niecierpliwością oczekujemy przyszłorocznych prezentacji oraz salonów samochodowych. A o tym, co przyniesie nam 2019 rok, napiszemy już niebawem.

źródła: autoexpress.uk.co , carmagazine.co.uk, Wikipedia, samar.pl, moto.pl, moto.wp.pl, motonews.pl,  autocentrum.pl, testhub.pl

Komentarze