R1T to cicha, bez emisyjna ciężarówka, trochę większa niż wszechobecny Ford F150.

Rivian R1T to najnowszy elektryczny pick-up. Podczas tegorocznego salonu samochodowego w Los Angeles poznaliśmy pierwsze owoce nowej firmy – startupu z siedzibą w Michigan. R1T to cicha, bez emisyjna ciężarówka, trochę większa niż wszechobecny Ford F150, o kolosalnej długości 5,4 metra.

Pochodzący z USA startup Rivian ogłosił plany wprowadzenia do sprzedaży siedmioosobowego SUV-a, oraz pięcioosobowego pick-upa z podwójną kabiną. Oba pojazdy zostaną oparte na tej samej platformie i otrzymają całkowicie elektryczny napęd. Według planów firmy, trafią na rynek USA w 2020 roku. W przyszłości planowana jest również sprzedaż w Europie…   

Rivian R1T: zasięg ponad 400 mil

Startup Rivian ma nadzieję, że wstrząśnie rynkiem i uważa, że ​​obecne odchodzenie od silników spalinowych w centrach miast szybko rozprzestrzeni się na zewnątrz. Jeśli się nad tym dobrze zastanowić, ma to sens: dlaczego nie możemy produkować cichych, bez emisyjnych aut?

„Chcemy na rynku USA pokonać Teslę i Wielką Trójkę (Ford, GM, Chrysler)”. Powiedział inżynier projektu – Mark Vinnels.

Tak więc R1T ma elektryczny układ napędowy, sprytnie zapakowany w platformę deskorolkową, która będzie podstawą wszystkich przyszłych produktów. Twórcy, chcieliby wykreować swoje auta typu pick-up i SUV – dwa najbardziej zanieczyszczające pojazdy – jako najczystsze w swoim segmencie.

Wydajność i specyfikacja techniczna

Wszystkie zalety, które już znamy na temat samochodów elektrycznych – przyśpieszenie, zerowa emisja i głucha cisza – zostaną przeniesione do segmentu pick-up. Rivian R1T będzie niezwykle szybki: przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mniej niż trzy sekundy (w topowej wersji). W tym przypadku, przewożone europalety i deski surfingowe powinny być lepiej zabezpieczone…

Co ważniejsze, najdroższe wersje z największą pojemnością baterii będą zdolne do pokonania ponad 600 km na jednym ładowaniu. Podczas ładowania pas świetlny przechodzący przez całą szerokość przodu auta, pulsuje, tak aby pokazać, w jakim stopniu naładowany jest akumulator. Ten samochód ocieka wręcz sprytnymi i ciekawymi akcentami!

Dane techniczne Rivian R1

  • Silnik  elektryczny o mocy 147 kW dla każdego koła (łącznie prawie 710 KM),
  • Moment obrotowy: 1120 Nm,
  • Przyśpieszenie 0-100 km/h: ok 3.0 s,
  • Przyśpieszenie od 0 do 200 km/h: mniej niż 7,0 s,
  • Maksymalna ładowność: 800 kg,
  • Maksymalna masa przyczepy: 5 ton,
  • Zawieszenie pneumatyczne (adaptowane z Audi Q7),
  • Masa całkowita pojazdu: ok 2650 kg.

Rivian?

Rivian to startup wywodzący się z Plymouth w stanie Michigan. Firma posiada już pięć ośrodków, w tym bazę badawczo-rozwojową w pobliżu Woking w Wielkiej Brytanii. Firma posiada fabrykę, w której będą powstawać jej pojazdy. Rivian odkupił dawny zakład Mitsubishi, zlokalizowany w Normal, wstanie Illinois. Startup  legitymuje się również poważnym zapleczem inżynierów, z wielkimi nazwiskami wyizolowanymi z motoryzacyjnego mainstreamu. Trzon zespołu tworzą: Tom Gale, który zaprojektował oryginalnego Dodge’a Vipera oraz Antony Sheriff jeden z założycieli McLaren Automotive. Funkcję głównego inżyniera objął Mark Vinnels, również w przeszłości zatrudniony w McLarenie.

Nazwa Rivian pochodzi od „Indian River”, czyli hrabstwa w stanie Floryda. Miejsca rodzinnego założyciela. Logo firmy to interpretacja kompasu, sugerująca cztery strony świata. Każde auto, wyprodukowane przez Rivian, ma być z krwi i kości autem terenowym – z naciskiem na użyteczność.

Co znajdziemy we wnętrzu?

Auto wewnątrz jest tak samo radykalne, jak na zewnątrz. Nowy producent wyraźnie chciałby wstrząsnąć rynkiem. Do jego wykończenia zastosowano nietypowe materiały oraz opatentowany cyfrowy system informacyjno-rozrywkowy. Całość sprawia wrażenie prostej i przejrzystej.

Ze względu na zastosowaną platformę, wszystkie pojazdy Rivian posiadają ogromną przestrzeń wewnątrz. Wyraźny jest tu brak centralnego tunelu środkowego i zupełnie płaska podłoga.

Pomysłowe jest też rozwiązanie do przechowywania długich przedmiotów, pomiędzy tylnymi osiami, a tylnymi siedzeniami. Producent definiuje to jako poprzeczny schowek na narty. Sam bagażnik jest duży i można do niego wejść za pomocą podnoszonej klapy, w której znajdują się sprytnie wyskakujące stopnie. Przestrzeń ładunkowa ma 1400 mm długości i 1385 mm szerokości.

Rivian: czy to się uda?

Firma wydaje się dysponować odpowiednim zapleczem technologiczno-przemysłowym. W odróżnieniu od wielu innych startupów aspirujących do produkcji aut elektrycznych, posiada własną fabrykę, gotową do użycia, zdolną wyprodukować do 350 000 pojazdów rocznie.

Cena początkowa podawana przez producenta to 61.500 USD (około 230 000zł) po rabacie na podatek federalny. Zasięg na jednym ładowaniu to od 250 do 400 mil. Produkcja rozpocznie się w 2020 roku. Do produkcji wejdą najpierw w pełni wyposażone pojazdy o najwyższym poziomie wydajności i największej baterii. Pakiety o mocy 180 kWh i 135 kWh będą dostępne od razu, a na wariant podstawowy klienci będą musieli poczekać do 2021 roku.

Rivian R1T Pick-up i R1S debiutowały podczas salonu samochodowego w Los Angeles. Czy koncepcja auta elektrycznego sprawdzi się w dużych i ciężkich autach ? Sprawdzimy to gdy auta oficjalnie trafią do sprzedaży…

  

Zobacz również:

Komentarze