Od lutego przyszłego roku do sprzedaży oficjalnie trafi hybrydowa wersja nowej hondy CR-V. Ceny zaczynają od 132 tysięcy złotych.
Honda obok Toyoty należy do motoryzacyjnych pionierów napędu hybrydowego. Pierwszym autem japońskiego producenta z tym napędem był zaprezentowany w 1999 roku model Insight. Wówczas świat nie był przygotowany na tę technologię, więc Honda z mniejszą intensywnością niż Toyota promowała napęd hybrydowy.
Dziś, kiedy diesle są mocno krytykowane, a inżynierowie szukają rozmaitych sposobów na to, by zmniejszyć zużycie paliwa, przyszła pora, żeby wrócić do hybrydy.
Trzy silniki
Piąta generacja japońskiego SUV-a zgodnie z trendami również otrzyma ten rodzaj napędu. Honda CR-V hybrid wyposażona została w trzy silniki – jeden spalinowy i dwa elektryczne. Silnik spalinowy stanowi solidna jednostka benzynowa i-VTEC o pojemności 2,0 l i mocy 145 KM. Wyjątkowość układu hybrydowego w tym SUV-ie stanowi jego wykorzystanie. Podobnie jak w BMW i3 z range extenderem przez większość czasu silnik spalinowy nie napędza kół, a jest jedynie generatorem prądu. W dużym uproszczeniu: benzyniak produkuje prąd, który trafia do silnika elektrycznego, a ten napędza koła. Generowany prąd kumulowany jest w niedużym akumulatorze i wykorzystywany do napędu. Za napęd odpowiadają silniki elektryczne o łącznej mocy maksymalnej 184 KM i momencie obrotowym równym 315 Nm. Takie rozwiązanie pozwala na uzyskanie większej mocy poprzez jednostkę elektryczną względem spalinowej.
Innym ciekawym rozwiązaniem Hondy jest sprzęgło, które w przedziale prędkości od 80 do 120 km/h łączy silnik spalinowy bezpośrednio z kołami. W tym zakresie obrotów silnik benzynowy nie potrzebuje skrzyni biegów, żeby napędzać auto. Dzięki temu opory konstrukcji są mniejsze, ponieważ pomijany jest układ hybrydowy.
Nowa CR-V w ruchu miejskim aż 50% czasu może poruszać się w trybie elektrycznym.
Kiedy silnik benzynowy pracuje w trudniejszych warunkach, z pomocą przychodzi silnik elektryczny. W rzeczywistości w ruchu miejskim nowa CR-V aż 50% czasu porusza się w trybie elektrycznym. Trzeba przyznać, że hybrydowa konstrukcja Hondy jest starannie przemyślana. Kierowca i pasażerowie nie czują momentu uruchamiania silnika benzynowego.
Jakie oszczędności płyną z układu hybrydowego? Producent obiecuje średnie zużycie paliwa na poziomie 5,3 l/100 km w wersji z napędem na jedną oś i 5,5 l/100 km z napędem na wszystkie koła (cykl mieszany). Ponieważ mamy do czynienia z dużym i ciężkim SUV-em o sporej mocy, to świetny wynik.
Honda obiecuje średnie zużycie paliwa na poziomie około 5,3 l/100 km.
Osiągi? Wersja z napędem na przednią oś przyśpiesza od 0 do 100 km/h w czasie 8,8 s. Wersje z napędem na wszystkie koła uzyskują czas 9,2 s. Prędkość maksymalna to 180 km/h (osiągana przy rozłączonym sprzęgle silnika spalinowego).
Ceny katalogowe nowej Hondy CR-V Hybrid dostępnej od marca 2019 roku
1) Z napędem na jedną oś (2.0 i-MMD/184 KM)
+ 2WD comfort: od 132 400 złotych
+ 2WD elegance: 142 500 złotych
+ 2WD lifestyle: 156 800 złotych
2) Z napędem na obie osie (2.0 i-MMD/184 KM)
+ AWD elegance: od 151 tysięcy zł
+ AWD lifestyle: 165 300 zł
+ AWD executive: 180 000 zł
Dla porównania cennik obecnej, czwartej generacji modelu Toyoty RAV4 Hybrid rozpoczyna się od 143 900 zł (w przedsprzedaży po rabacie 130 900 zł). Otrzymujemy wtedy auto z 2,5-litrową jednostką hybrydową o łącznej mocy 197 KM, przekazywaną na przednią oś oraz automatyczną skrzynią e-CVT.
Według prognozy Info-Ekspert CR-V po 3 latach i 90 tys. przebiegu zachowa wartość rezydualną na poziomie 58,8%. Wynik ten stawia auto w ścisłej czołówce segmentu, tuż za toyotą RAV-4. Funkcjonalność auta pozostała na tym samym poziomie. Niestety wersja siedmiomiejscowa CR-V jest niedostępna z napędem hybrydowym.
źródło: Samar
Zobacz oficjalne ceny toyoty RAV4 w wersji hybrydowej!
Komentarze