Elektryczna Honda Urban to jeden z pierwszych zwiastunów rewolucji wśród aut miejskich. Segment A jest nadal największym wolumenem sprzedaży aut w Europie, ale jego znaczenie powoli maleje.

Przez lata małe hatchbacki uchodziły za wzór auta miejskiego. Pewnego dnia powiększono listę atutów tych auto o jeszcze jeden istotny szczegół – wyższy prześwit, pozwalający bezproblemowe pokonywanie krawężników. W ten sposób powstała nowa kategoria nazywana miejskim SUV-em lub małym crossoverem. Pomysł na tyle trafił w gusta klientów, że sprzedaż tego typu samochodów w porównaniu roku 2010 do 2017 wzrosła aż jedenaście razy! Małe hatchbacki tracą na znaczeniu, a ich udział w europejskiej rynku spadł do około 17% (2010 rok to prawie 26%).

Honda Urban EV Concept: Design Story
Honda Urban EV Concept: Design Story

Winna cena?

Na szczęście format małego hatchbacka ma wiele zalet i skutecznie hamuje trendy. Sytuację „tonują” również cenniki. Miejski hatchback jest z reguły zdecydowanie tańszy od SUV-a, a klienci tego segmentu zwracają szczególną uwagę na wydawaną kwotę.

Mimo licznych zabiegów stylistycznych rynek klasycznych miejskich aut zrobił się po prostu nudny. Niegdyś fani motoryzacji mogli przebierać w wersjach nadwoziowych. Przykładowo mały Peugeot 206 oferowany był w wariantach 3d i 5d hatchback, sedan (nie dotyczy naszego rynku), kombi (wersja SW), kabriolet z twardym dachem (wersja CC) oraz RC (wersja usportowiona będąca prekursorem do auta klasy WRC). Z przykrością obserwuję, że większość klasycznych miejskich modeli dostępnych jest wyłącznie jako pięciodrzwiowy hatchback.

Całkowita elektryfikacja

Wpływają na to coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin, rysując jednak nową techniczną przyszłość miejskich hatchbacków. Nie inaczej myśli Honda,, planując wprowadzić do sprzedaży całkowicie elektryczny model Urban. Auto będzie mierzyło 390 cm i będzie krótsze o ok. 10 cm od oferowanego równolegle małego Jazza. Koncepcję auta zaprezentowano na Honda Urban EV Concept podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w ubiegłym roku.

„Nasz Urban EV Concept to autentyczne urzeczywistnienie idei Hondy «We make it Simple», dzięki której samochody stają się bliższe ludziom”.

– twierdzi Makoto Iwaki, dyrektor kreatywny działu badawczo-rozwojowego w firmie Honda.

Auto produkcyjne oficjalnie zaprezentowane zostanie na tegorocznym salonie w Genewie. Producent nie ujawnia informacji o części technicznej modelu. Ze zdjęć szpiegowskich możemy jednak wywnioskować, że wersja produkcyjna nie będzie się wiele różniła od konceptu. Urban zamiast wersji trzydrzwiowej pojawi się w wariancie pięciodrzwiowym. Nowoczesna technika kontrastować będzie z designem w stylu retro, nawiązującym do Hondy N360 z 1966 roku.

Japoński producent podzielił się jedynie zdjęciami kokpitu auta. Projekt sam w sobie jest bardzo minimalistyczny i zdominowany przez bardzo szeroki wyświetlacz, który zawiera cyfrowy zestaw wskaźników. Gigantyczny ekran zapewni dostęp do wielu różnych funkcji, a także wyświetli pozostały czas ładowania. Pod ekranem rozplanowano wiele fizycznych przycisków, które pozwolą użytkownikom regulować głośność lub całkowicie wyciszyć centrum rozrywki. W dolnej części znajduje się kilka kratek wentylacyjnych, a po bokach przycisk świateł awaryjnych i najzwyklejsze pokrętła obsługi klimatyzacji.

Z ciekawostek: auto ma być wyposażone w m.in. reflektory z czujnikiem zmierzchu, asystent utrzymania pasa ruchu, kamery cofania, które zastępują tradycyjne lusterka, sterowanie głosem, podgrzewana kierownica oraz przycisk uruchamiania silnika.

Auto na naszym rynku zadebiutuje najwcześniej pod koniec tego roku. Do produkcji ma trafić wiosną.

źródła: autoświat, autoexpress.co.uk, honda.pl

Komentarze