Huawei i Audi pracują nad autonomicznym samochodem od 10 lipca 2018 roku. Wtedy to obie firmy podpisały w Berlinie memorandum w myśl, którego będą wspólnie pracować nad rozwojem takich pojazdów.

16 października na Huawei Connect 2018 zaprezentowano owoce ich pracy. Światło dzienne ujrzał Mobile Data Center – MDC 600. Jest to zintegrowane rozwiązanie sprzętowo-programowe, w skład którego wchodzą procesory, platforma, system operacyjny, szkielet programistyczny wspierające samochody autonomiczne. Na konferencji pokazano Audi Q7 wyposażone w MDC. Celem marki Huawei jest rozpowszechnienie takich samochodów. Ważnym aspektem prac badawczych jest też poprawa bezpieczeństwa użytkowania pojazdów autonomicznych.

Głos w sprawie zabrał Joy Huang, wiceprezes ds. linii produktów IT Huawei. Przemówienie o tytule „Wspomaganie inteligentnych przedsiębiorstw poprzez innowacje w dziedzinie sztucznej inteligencji” przybliża wizję marki w dziedzinie rozwoju autonomicznych samochodów. Według niego następna dekada upłynie pod znakiem takich właśnie samochodów, które odmienią nasze życie. Siłą napędową zmian będą innowacje.

„Autonomiczny samochód musi gromadzić i przetwarzać ogromne ilości danych z czujników, aby wspierać podejmowanie decyzji dotyczących kierowania pojazdem. Autonomiczny samochód dosłownie jest mobilnym centrum danych. Jednak dla liczącej sto lat branży motoryzacyjnej, podobnie jak dla branży ICT, autonomiczne kierowanie pojazdem nie jest łatwym zadaniem. Wymaga bardzo złożonego systemu inżynieryjnego, który obejmuje niskopoziomowe układy scalone, platformę, pokładowy system operacyjny oraz wysokopoziomowy szkielet programistyczny do wykonywania algorytmów. Huawei chce być katalizatorem zmiany i zamierza współpracować z klientami z branży motoryzacyjnej, aby szybciej urzeczywistnić wizję autonomicznych pojazdów poprzez ciągłe wprowadzanie innowacji”.

Przewaga konstrukcji Huawei nad konkurencją

MDC 600 wyróżnia się na tle obecnie stosowanych platform obliczeniowych dla pojazdów autonomicznych kilkoma ważnymi szczegółami.

System jest oparty na procesorach Huawei Ascend. Są one w stanie wykonać nawet 352 bilionów operacji na sekundę. Spełniają wymagania czwartego poziomu autonomicznego kierowania. Dzięki tak wysokiej mocy obliczeniowej konstruktorzy samochodu mogą wyposażyć go w większą ilość czujników. Mowa tu o kamerach, radarach o milimetrowej długości fali, radarach laserowych, GPS. Strumienie danych z tych czujników są przetwarzane w czasie rzeczywistym. Dzięki temu samochód autonomiczny z MDC 600 będzie działał szybciej i bezpieczniej. Zwiększy się też jego niezawodność. MDC pomoże mu radzić sobie z trudnymi sytuacjami na drodze.

MDC został zbudowany zgodnie z wiedzą w dziedzinie ICT, jaką Huawei nabył przez 30 lat działalności. Dzięki pełnej rekundancji – czyli zastosowaniu dodatkowych zabezpieczeń ponad to, co wymagane – system eliminuje pojedyncze punkty podatności na awarię. Moduł może działać w zakresie temperatur – 40 st. Celsjusza do + 85 st. Celsjusza. Spełnia standardy niezawodności i bezpieczeństwa funkcjonalnego w dziedzinie motoryzacji, np. poziom ASIL D normy ISO 26262.

MDC 600 cechuje się wydajnością energetyczną wynoszącą 1 TOPS/W. Średnia w branży to zaledwie 0,6 TOPS/W. Gwarantuje to oszczędność energii, jak i zwiększoną żywotność akumulatora. Na poprawę niezawodności elementów wpływa fakt, że ta sama moc obliczeniowa jest dostępna w niższej temperaturze. Huawei wyeliminował również podatne na potencjalne awarie wentylatory. Dzięki temu moduł ma mniejsze rozmiary i łatwiej jest go zabudować w konstrukcji samochodu.

Platforma sprzętowa jest nadzorowana przez system operacyjny ROS (robot operating system). Sprzęt i oprogramowanie zostały tak dostrojone i zintegrowane, że opóźnienia szeregowania procesów w jądrze wynoszą mniej niż 10 μs, opóźnienia komunikacji między węzłami nie przekraczają 1 ms. Daje to łącznie opóźnienie nie większe niż 200 ms w trakcie kierowania autonomicznego. Opóźnienia typowe dla branży w tym momencie wynoszą 400 do 500 ms. Dzięki technologii od Huawei jazda będzie bezpieczniejsza.

Huawei posiada duże doświadczenie w branży ICT. Dzięki wiedzy pozyskanej w dziedzinach układów scalonych, kompetencjom inżynieryjnym na poziomie platformy, oraz kompleksowemu systemowi narzędzi deweloperskich i diagnostycznych firma przy współpracy z producentami samochodów chce przyśpieszyć rozwój pojazdów autonomicznych.

Huawei Connect 2018

Konferencja HUAWEI CONNECT 2018 – „Activate Intelligence” miała miejsce w Centrum Wystawienniczo-Konferencyjnym Shanghai World Expo w terminie 10-12 października 2018 roku. Celem wydarzenia było wspomożenie wszystkich firm i organizacji w uczynieniu następnego kroku, by znaleźć swoje miejsce w nowym, inteligentnym świecie. Udział wzięli czołowi gracze branży ICT, eksperci branży, partnerzy ekosystemowi. Przyświecał im cel przetarcia nowych szlaków i badania nowych możliwości.

Fot. mybroadband.co.za
Fot. mybroadband.co.za
Fot. www.telix.pl
Fot. www.telix.pl
Fot. itreseller.com.pl
Fot. itreseller.com.pl
Fot. itreseller.com.pl
Fot. itreseller.com.pl
Fot. mybroadband.co.za
Fot. mybroadband.co.za
Fot. mybroadband.co.za
Fot. mybroadband.co.za

 

Źródło: materiały prasowe

Komentarze